Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Surface Pro 128GB heeft maar 83GB aan bruikbare opslagruimte

Geschreven door
Geplaatst op28 januari 2013, 22:24 CategorieHardware

Microsoft heeft bevestigd dat het 128GB-model van de Surface Pro maar 83GB aan opslagruimte heeft. De resterende 45GB wordt grotendeels door Windows 8, Windows Office en voorgeïnstalleerde applicaties ingenomen.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft met een hogere opslagcapaciteit adverteert: ook de Surface met Windows RT biedt maar de helft van de daadwerkelijke opslagruimte aan de gebruiker. De Surface Pro, het premium model in de Surface-lijn, blijkt ook over veel minder opslagruimte te beschikken dan aanvankelijk door de consument wordt aangenomen.

Microsoft richt zich op SkyDrive

Microsoft benadrukt dat gebruikers van de Surface Pro (en andere Surface-gebruikers) SkyDrive kunnen installeren om zo hun bestanden in de cloud op te slaan. SkyDrive wordt standaard met 7GB aan opslagruimte aangeboden. Daarnaast meldt Microsoft dat je via de USB 3.0-poort snel en gemakkelijk bestanden op externe opslagbronnen kunt overzetten.

Omdat er door het systeem ongeveer 45GB wordt ingenomen, is het mogelijk dat de 64GB-versie van de Surface Pro maar 19GB aan bruikbare opslagruimte heeft. Dit zou voor veel gebruikers een onaangename verrassing kunnen zijn.

De verschillen tussen de Surface Pro en Surface RT vind je op de productpagina van de Microsoft Surface Pro. Wat precies het verschil tussen Windows RT en Windows 8 is, kun je hier lezen.

Via: Softpedia

  • Delen:
Microsoft Surface (Windows 8 Pro)
Windows 8

Reacties

  1. Sam Rijver
    28 januari, 2013 om 22:55

    Wow.

  2. Take A Money
    28 januari, 2013 om 22:59

    Ik ben echt es benieuwd wat voor nieuwe tablets we kunnen verwachten het is erg stil in tablet land.

  3. steven dm
    29 januari, 2013 om 11:34

    is dat niet met alle windows installaties? waarom dit vermelden bij de surface? dit is bij alle fabrikanten. Is het nu pc, smartphone of tablet, alles heeft minder opslag dan dat vermeld wordt in specificaties… en die clouds van tegenwoordig…. zal zelf wel mijn bestanden bijhouden :p

    • Martijn Chel
      29 januari, 2013 om 11:44

      Nou, kijk eens naar een Android tablet of iPad. Daar is het zeker niet het geval dat er zoveel ruimte al gebruikt wordt. Daarbij is de ruimte op een tablet beperkt dus ga je er vanuit dat je de ruimte die je koopt ook volledige mag/kan gebruiken.

      • michaël
        29 januari, 2013 om 12:34

        Bij ios en android is er inderdaad niet zoveel weg maar het is
        dan ook geen volwaardig os (bedoeld dan wel desktop os)

        Je mag natuurlijk niet vergeten dat 128GB niet gelijk is aan een echte opslag van 128GB als je begrijpt wat ik bedoel.

        mijn 128GB ssd heeft effectief ‘maar’ 119GB opslagplaats
        dus het os neemt dan eigenlijk niet 45GB maar 36GB wat nog altijd
        veel is mijn win8 pro met media center en office 2013 neemt iets van een 20GB in beslag (incl een restore point dacht ik)

        dus of er is veel software meegeleverd of gewoon gereserveerd voor recovery hoe dan ook het is nog altijd veel van je opslagcapaciteit.

      • steven dm
        31 januari, 2013 om 11:38

        zoals michael zei, geen appelen met peren vergelijken he ;)

        de windows RT + office neemt maar 12GB in

        dus dit artikel is toch wat biased naar mijn mening…

      • Martijn Chel
        31 januari, 2013 om 11:59

        Biased? Ik noem het realistisch. Kijk bijvoorbeeld naar de 64GB versie. Die heeft maar 23GB vrij. Het gaat erom dat dit relatief weinig ruimte voor de gebruiker vrij laat en dat is serieus een belangrijk punt als je het tegenover andere tablets zet. Niet iedereen gaat in een winkel lopen redeneren zoals we hier doen. Daar koopt de gemiddelde consument een 64GB versie en verwacht minimaal 50-55GB aan ruimte vrij te hebben, als ie al begrijpt dat Windows opslagruimte inneemt. Daarbij; 12GB op een 32GB tablet is wel ok? Ik ben van mening dat dit je dus minder waar voor je geld geeft.

  4. T.A Blet
    29 januari, 2013 om 18:53

    Maar 83 Gb, zucht!!!!!!!!!!

  5. tmp_cox
    04 februari, 2013 om 16:25

    wat heeft een mens nodig ik gebruik maar 40GB op de C: schijf van mijn Asus Eee pc t101mt (netbook/ tablet met Windows 8 Pro upgrade)…
    – en waarom heeft een Ipad 64GB nodig het enige wat je ermee kunt doen is, foto’s kijken, E-mailen, Internetten, Games niets meer, en dat is ook meteen wat een Ipad, Android of een Windows RT (+ voor de RT is dat hij office ondersteund en dus wel eens behoorlijk goed zou kunnen verkopen als de prijzen rond de 200 – 300 euro liggen) tablet is/ zijn.

    Ik zou kiezen voor een low -end Windows 8 Tablet, met maar 64GB en misschien een los dockingstation… Dan kan je alles wat je op je pc ook kan, en nu mobiel voor ongeveer (richtprijs): 375 – 450 euro (evenveel als een Ipad met 128GB; ”en daar kan je niet eens normale programma’s op afspelen)”.

    Ik zou zeggen dat Tablet land vergane glorie is en dat de hebbedingetjes (uitzondering Windows RT; ondersteund echt werken met Office 2013) meer voor kinderen zijn en niet voor de zakelijke gebruiker of Instanties.