Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Eerste indruk: Microsoft Surface RT

Geschreven door
Geplaatst op15 februari 2013, 20:01 CategorieHardware

We maken al een tijdje geen eerste indrukken meer van tablets die we ter review krijgen maar Martijn heeft gevraagd vandaag eens een uitzondering te maken. Nu de Microsoft Surface RT eindelijk in Nederland te koop is heb ik ook een review unit van Microsoft Nederland ontvangen en in dit artikel vind je mijn eerste indruk.

Microsoft Surface RT – Video

Zoals ik in de video aangeef ben ik in eerste instantie erg onder de indruk van de bouwkwaliteit van de Surface RT. Zowel de gebruikte materialen als de manier waarop het uiteindelijk allemaal in elkaar zit voelt erg solide en zelfs luxe aan, net als een Apple product. Ik heb nog niet heel lang met de tablet gewerkt maar tot nu toe lijkt de Tegra 3 processor de boel allemaal met voldoende kracht te kunnen aandrijven en ben ik nog geen storende lags e.d. tegengekomen, op een enkele crash van de e-mail app na.

Ik heb zowel de Touch- als Type Cover bij de Surface RT en ik ben erg benieuwd in hoeverre het feit dat de Touch Cover iets dunner is het eventuele voordeel van de tactiele feedback van Type Cover teniet zal doen. Voor nu kun je terecht op de productpagina van de Microsoft Surface RT voor alle specificaties en de belangrijkste features. Wil je de Surface RT kopen dan vind je alle winkels in dit artikel.

En voor diegenen die de verwijzing naar het wat ‘tegenvallende’ klikgeluid van de kickstand niet helemaal begrijpen, zie hier de commercial.

Microsoft Surface RT review

Dit artikel is vooral bedoeld om jullie te laten weten dat ik de komende dagen dus een Surface RT tot mijn beschikking heb en we jullie graag de mogelijkheid geven vragen te stellen over dit product die ik dan in de review of op een andere manier zal beantwoorden. Een volledige review van de Microsoft Surface RT zal ergens volgende week gepubliceerd worden.

  • Delen:
Microsoft Surface (Windows RT)
Windows RT

Reacties

  1. Take A Money
    15 februari, 2013 om 20:15

    Bedankt voor de review ik was vandaag bij Saturn had hem even uitgeprobeerd. Hij is echt supermooi gebouwd daar kan geen Android tablet tegen op. Ben benieuwd als je tijd hebt om volgende week een daily use review te geven.

    Een review hoe jij het ervaart om enkel nog op je surface te werken en als dit een ipad vervanger is en of je hem beter of minder dan de ipad vind.

    Hoop als je tijd en zin hebt dat we met zijn alle kunnen kijken naar je mening

  2. Ronnie
    15 februari, 2013 om 21:23

    Ik blijf de Surface de mooiste Windows 8 tablet vinden die er op dit moment te koop is. Alleen moet er aan die kickstand nog wel wat veranderen, zodat de tablet ook meer oppervlakken dan alleen een bureau toepasbaar is! Op je schoot of de armleuning van de bank bijvoorbeeld.

  3. anl
    15 februari, 2013 om 22:56

    Ik hoop dat uit de review een conclusie getrokken kan worden waarom IK (of anderen) een Windows Tablet zouden kiezen ipv Android of Apple iOS. Ik zie namelijk (voornamelijk vanwege de (te) hoge pijs) geen voordeel eerlijk gezegd….ze zijn te duur om interessant te zijn…toch ??
    Dus ik hoop dat er goede argumenten komen waarom dit soort tablets een weerwaarde zouden hebben of zijn tov Android of Aplle iOS tablets.
    Laat maar zien of lezen :-)
    Thx

  4. anl
    15 februari, 2013 om 22:56

    Ook….wat rechtvaardigd de (te) dure aanschafprijs :-)

  5. Stef
    16 februari, 2013 om 0:16

    Een review geven over een apparaat waarvan je eigenlijk niet eens weet wat de naam is… schandalig.

    • Stef
      16 februari, 2013 om 0:21

      Ik weet trouwens hoe je hem als een auto deur kan laten klinken. MOet je gewoon net zo hard dicht doen als je met je autodeur doet. Of smijt hem anders een paar keer op tafel krijg je ook een auto deur effect. Zo jammer altijd dat het bij reviewers van vandaag de dag ontbreekt aan professionaliteit.

      • Darren
        16 februari, 2013 om 1:23

        Lol, ik snap em wel hoor. Heb je die commercial niet gezien?
        Niet zo negatief zijn joh.. Prima eerste indruk.

    • Martijn Chel
      16 februari, 2013 om 1:05

      Beetje overdreven reactie aangezien ie een moment even twijfelt.. Daarbij lijkt me dat in ieder geval het minst belangrijke aan een review. Maar, goed dat je aan de hand daarvan de professionaliteit van een reviewer kunt bepalen.

  6. Ludo
    16 februari, 2013 om 10:20

    Eindelijk de Surface in Nederland! Ik wil zeker een RT tablet aanschaffen, maar ik wacht tot er verschillende aanbieders zijn.
    Dit ‘dreigt’ nu te gebeuren (Mircosoft, Asus, Samsung, dell). Waarom wil ik een RT? Eigenlijk maar een reden: eindelijk een echt ECO systeem. Of ik nu op de PC, laptop of een RT tablet werk: geen gedoe meer met (bijv office) formats. Idem voor Skydrive: ongeacht de hardware, ik kan overal bij mijn files (Word, ppt, foto’s enz), het wordt ‘onderwater’ geregeld. Nog een voordeel: sharepoint. Op mijn werk is sharepoint ons document management system. Wat een gedoe om met android/apple tablets daarmee te werken (dus je gebruikt het niet). Op mijn lumia telefoon kan ik wel zo bij mijn files op sharepoint. Prima!
    Dat is gelijk ook eigenlijk mijn vraag aan Sam: kun je dit ECO gedachtegoed meenemen in je test? Toch een nadeel vd RT tablets: ik vind ze te duur (net als apple) en daarin niet competitief. Tijd zal het leren!

    • Sam
      16 februari, 2013 om 10:29

      Dat zal ik zeker meenemen. Bij iedere beoordeling is het ecosysteem (of gebrek daarvan) een belangrijk punt.

      Wat is de reden dat je RT prefereert over de Pro versie? Met de volledig versie is het ecosysteem al een stuk uitgebreider, al is het natuurlijk in het algemeen wel een stuk onvriendelijker voor touch.

    • herman
      04 maart, 2013 om 22:30

      Ik heb hem nu een week. 64gb kaartje erin, volgepropt met muziek en video clips via usb. Bluetooth speaker erbij en gaan met die banaan eh tablet bedoel ik. Superding, al dat gezeik over dat Microsoft laat is is. Nou je zal een iPad hebben dan heb je wat. Hier kan ik opzetten wat je wilt. Oplader zit vast met magneet, vond ik onhandig, toch over nagedacht om te voorkomen dat je draad verrot trekt. Hele apparaat is gewoon heel goed over nagedacht, lekker met office. Breed typen werkt lekker zonder toetsenbord zelfs zoals ik nu doe.

  7. Bram
    16 februari, 2013 om 14:27

    Kan je dropbox installeren op de surface? Ik gebruik dit veel voor mijn documenten op het werk.

    Graag meenemen in je review.

    Alvast bedankt!

    • Sam Rijver
      16 februari, 2013 om 14:29

      Ja dat kan. Werkt prima tot nu toe. Sinds paar weken hebben ze een eigen win8 app.

      • Jens
        23 september, 2013 om 21:45

        Hoe download je dropbox op de surface rt?

      • Sam Rijver
        23 september, 2013 om 21:58

        Via de Windows app store kan je het gewoon downloaden.

  8. Ed Vink
    16 februari, 2013 om 15:00

    hoe gevoelig voor virale besmettingen?
    Software nodig om dit te voorkomen?

    • Sam Rijver
      16 februari, 2013 om 15:07

      Op dit moment niet echt gevoelig. Windows RT heeft geen ondersteuning voor legacy software (en dus ook virussen) omdat het gewoon dat type bestand niet kan lezen. Dus zelfs als er een virus bestand op je schijf komt te staan dan kan RT het niet lezen. Het is ongetwijfeld mogelijk een speciaal virus voor RT te schrijven dat gevaarlijk kan zijn, maar de combinatie tussen software die alleen uit de MS store te halen is en het feit dat er gewoon nog niet genoeg gebruikers zijn om het interessant te maken voor een virusbaas maakt dat je de komende tijd nog geen zorgen hoeft te maken.

      • Ed Vink
        16 februari, 2013 om 15:08

        weer (nog) een reden om m aan te schaffen!!

        Dank voor de vlotte reactie!!

  9. Ludo
    16 februari, 2013 om 15:10

    Ik vind de Pro versie voor een tablet geen toegevoegde waarde hebben tov gewone laptop, zeker de forse meerprijs. De Windows 8 en Pro is een PC (dekstop/laptop) versie en de RT is een echte tablet uitvoering. Daarom mag je mi de Pro versie ook niet vergelijken met iOS/Android want dat is apple’s met peren vergelijken.

  10. Sach
    16 februari, 2013 om 16:04

    Ik vind het een mooi apparaat, maar wacht nog ff op de Pro voor eigen gebruik.
    Ik zou graag weten in hoeverre deze Surface ( RT ) geschikt is om op (basis)scholen in te zetten, gezien het feit dat we op de computers al werken met microsoft. En natuurlijk gebrksvriendelijkheid voor en door kinderen, als tegenhanger van de I-pad die nu veelal wordt ingezet.
    Voor leerkrachten en ICT afdelingen wil ik graag weten wat mogeljk is mbt bijvoorbeeld ‘flipping the class’, QR codes inzetten/gebruiken (niet alle tablets hebben een reader) en dergelijke. Onderwijstoepassinen dus.
    Verder uiteraard inzetbaarheid mbt schoolsystemen waarbij meerdere computers & programma’s draaien via één centrale ‘provider/beheerder zoals heutink aanbiedt.
    Oja, en natuurlijk de verkrijgbaarheid van diverse apps voor de Surface.
    Zou je daar ook eens een review aan kunnen wijden?
    En tot slot… Kan ik bij Microsoft iemand benaderen voor één of meerdere testappara(a)t(en) voor de school waar ik werk, alvorens over te gaan tot een definitieve keuze en aanschaf? Weet dat MS veel inzet overheeft voor onderwijs, mar ook in Eurooa en Nederland?

    • Sam Rijver
      16 februari, 2013 om 16:09

      Ik wil er best naar kijken maar ben bang dat ik niet de juiste persoon ben om er daarna ook wat zinnigs over te zeggen. De specifieke vragen zijn ben ik bang ook niet zomaar binnen mijn macht om te beantwoorden. Ik zal eens kijken of we iemand bij Microsoft Nederland kennen die je verder kan helpen, wie weet nemen ze contact met je op.

  11. Ducrider
    16 februari, 2013 om 17:59

    Ik heb hem vanmiddag gehaald en heb echt een hele positieve indruk.
    Snel,reageerd super mooi beeld !!

  12. heico
    16 februari, 2013 om 19:00

    Badankt Sam twee dagen geleden een gekocht voor mijn vrouw,prachtig ding moet ik zeggen.ja een beetje duur meschien maar het is gewoon zijn geld waard.ik heb apple gehad nu samsung android ik denk dat ik ook gaat overstappen in de toekomst.

  13. Thomas
    16 februari, 2013 om 21:46

    Kun je misschien kijken of de mail applicatie goed en overzichtelijk werkt? Ik maak namelijk op mijn huidige tablet ongelooflijk veel tijd door in de mail applicatie.

    Bij voorbaat dank,

    Thomas

    • Sam Rijver
      16 februari, 2013 om 21:50

      Wat zou je daarvan willen zien? Er is nog geen Gmail app bijvoorbeeld. Als je een paar gerichtere vragen heb kan ik die waarschijnlijk vrij gemakkelijk voor je beantwoorden.

      • Thomas
        17 februari, 2013 om 13:03

        Ik gebruik nu een iPad en daar zit een standaard mail applicatie op, ik ga ervan uit dat ook zoiets op de surface tablet zit? Mijn eerste generatie iPad begint nu langzaam te worden en ben daarom ook naar alternatieven aan het kijken. (Als er geen standaard mail applicatie op zit dan heb ik niks gezegd en weet ik genoeg haha)

        groeten

      • Sam Rijver
        17 februari, 2013 om 13:04

        Haha er zit gewoon een mail app op. Een die werkt in principe prima. Ondersteuning voor meer dan 1 account ect. Niet super uitgebreid oid maar ik zou zo snel niet weten of en waarom het een mindere app zou zijn dan die op die iPad.

  14. J. Van Breda
    17 februari, 2013 om 1:16

    Mocht je wat verder gaan zou ik graag weten hoe makkelijk het gaat en hoe goed, met gamepads.

    En hoe gaan games, bv pes of zo, met 2 gamepads, is dat mogelijk?

    • Sam Rijver
      17 februari, 2013 om 10:19

      Ik heb helaas geen gamepads. Maar dit is ook een RT versie he, zijn de dingen die je vraagt niet meer voor de PRO versie bedoeld? Of is er al een game als PES uit op Windows RT? Ik weet dat gamepads ondersteund worden op Android machines met Tegra 3 dus het kan best dat het werkt ook, maar durf ik dus niet te beloven.

  15. Michel
    17 februari, 2013 om 11:17

    Ik las dat je maar 16Gb tot je beschikking hebt als je een 32Gb Surface koopt, Windows gebruikt enorm veel Gb.

    Klopt dit?????

    • Sam Rijver
      17 februari, 2013 om 12:14

      Ja dat klopt.

  16. Robert – Jan
    17 februari, 2013 om 18:20

    Ik heb mijn Surface RT ondertussen al ruim een maand in mijn bezit (via de Duitse MS store) en moet zeggen dat ‘ie me prima bevalt.

    Ook ik heb de 32 Gb versie en het klopt dat er erg groot deel door het besturingssysteem, office en de herstel-partitie ingenomen wordt. Echter, voor zo’n 60 Euro koop je een snelle 64 Gb mSD kaart. Als je deze als Virtuele Hard Disk installeert, ziet het besturingssysteem deze SD kaart gewoon als interne harde schijf. Je kunt dan ook al de bibliotheken (fotos, video, documenten etc) op deze SD kaart zetten. Werkt prima!

  17. Funs
    18 februari, 2013 om 3:19

    Ik ben sinds afgelopen donderdag in het bezit van de Surface na er maanden naar uitgekeken te hebben, en ben er enorm blij mee. Was echter wel bang toen er donderdag op de microsoftstore plaatjes verschenen van de toetsenborden dat we hier in Nederland echt zo’n Nederlands toetsenbord zouden krijgen en niet een US-int zoals hier zo goed als standaard is. Gelukkig was dat niet zo (iig bij de Saturn zat een US-int). Echter zit er bij jou wel een echt Nederlands toetsenbord bij. Hoe komt dit, waar heb je die vandaan? Ondervindt je geen hinder ervan dat de shift links zo klein is en er een extra toets tussen de shift en de z zit? Bij mij ontbreekt dat bijvoorbeeld (gelukkig), en zo zijn er nog meer verschillen.

    • Sam Rijver
      18 februari, 2013 om 9:57

      Ik heb deze unit via Microsoft PR. Volgens mij is het toetsenbord dat ik erbij heb een Engels (UK) toetsenbord. Zo zit bv de @ op een andere plek (qua print op de cover, het werkt wel gewoon). Ik zal eens informeren welk toetsenbord er nu precies bij de NL versie van de Surface RT zit.

    • Sam Rijver
      21 februari, 2013 om 10:11

      Reactie van Microsoft PR:

      “Voor de Surface wordt geen officiële NL-layout toetsenbord gemaakt. Dit type toetsenbord wordt al heel lang niet meer in Nederland verkocht. We gebruiken hier US-Intl layout. Dat is ook de versie die met de Surface word geleverd.
      In het filmpje is de UK layout te zien. Dat is ondere andere te zien aan het Pond teken. De Pers heeft UK-versies van de Surface hebben gekregen ter review. “

  18. tmp_cox
    18 februari, 2013 om 16:10

    mooie concurrentie prijs met de Ipad (589 (met keyboard) en 600 euro); zeker de moeite waard omdat die exemplaar over Office 2013 RT (net als alle andere Windows RT apparaten) beschikt en nog een ”aardige” prijs heeft voor een vijf sterren klassen tablet; dit zou zeker de Apple haar ipad vernietigen op Zakelijk gebied met Office 2013 RT en Skydrive etc.
    Jammer dat de pro tablet 1000 euro is en moet gezien worden als een alles kunner: Tablet & Ultrabook in één, hopelijk komt er nog een surface Phone en een Surface 8 (met de ”goedkope” Windows 8 editie) uit. tot nu toe heel erg mooi ding als vervanger van de Galaxy en Ipad

  19. Delacosa
    19 februari, 2013 om 21:29

    Met heeft het voor elkaar gekregen om osx86 een gehackte versie van osx
    te laten draaien op de Surface Pro.

    Als deze versie goed en stabiel loopt en alles werkt is dit echt een macbook air killer

    http://www.applespot.nl/35946/hacker-krijgt-os-x-werkend-op-microsoft-surface-pro/

    • Sam Rijver
      19 februari, 2013 om 22:30

      Anders dan prijs zie ik geen enkel voordeel deze hardware te gebruiken voor OSX.

  20. bram
    21 februari, 2013 om 16:18

    Ik heb nu van een aantal mensen gehoord dat de gebruiksvriendelijkheid van de Surface erg slecht is. Heb je dit ook zo ervaren?
    Ik ben daar wel erg benieuwd naar. Ik wil hem voornamelijk zakelijk gebruiken en ben dus erg blij met office.
    Ik ben benieuwd hoe jij het ervaren hebt.

  21. Tjerk
    02 maart, 2013 om 19:07

    Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, het is een geweldig apparaat, een echte ipad killer! Ik heb hem vanaf afgelopen dinsdag in gebruik via mijn werkgever. Het apparaat voelt erg degelijk aan en de gebruikte materialen en afwerking zijn van een uitstekend niveau. Vooral voor zakelijk gebruik is het een prima apparaat met name omdat windows 8 uitstekend aansluit bij de overige kantoor automatisering. De hele structuur en werkwijze is gelijk aan de gebruikelijke desktop windows versie en dus heel herkenbaar. Het standaard geinstalleerde (studenten) officepakket met word, excel en powerPoint is vanzelfsprekend erg makkelijk en daarmee gelijk ook een groot voordeel ten opzichte van met name de ipad waarop eigenlijk geen echte office app te verkrijgen is. Daarnaast is de usb 2.0 aansluiting ook handig en kun je zo bestanden via een externe bron heel makkelijk bekijken en gebruiken op de tablet. Om toch en min punt te noemen; het geluid van de boxen is niet heel erg goed en het volume valt ook wat tegen.

    • herman
      04 maart, 2013 om 22:35

      Bluetooth speaker bijkopen. Die van mij heb ik op mijn slaapkamer ook doorgelust naar mijn tv via aux. Werkt heel goed.

  22. MARIJKE
    15 april, 2013 om 4:23

    Hallo,
    Ik overweeg heel hard deze tablet te kopen. Alleen las ik op de microsoft pagina over de RT dat je dan geen flash hebt van Adobe.
    Ik heb heel wat pdf bestanden in acrobat reader van adobe die ik wil blijven gebruiken. Begrijp ik het goed dat ik dat dus niet kan met de RT?

    • Martijn Chel
      15 april, 2013 om 9:49

      Nee, dat heeft niks met elkaar te maken. PDF bestanden zijn geen Flash en kunnen gewoon gebruikt worden.

      • MARIJKE
        16 april, 2013 om 10:52

        Dankjewel voor je hulp. Dan heb ik nog een bijkomende vraag: op mijn huidige pc moest ik van internet explorer overstappen naar google chrome of firefox om een website die ik vaak nodig heb te kunnen gebruiken. Kan iemand eens op de RT voor me uitproberen of je méér ziet dan alleen een zwart scherm wanneer je gaat naar allahsquran.com, daar kies je “Learn E-Z”?
        Dank bij voorbaat!

  23. Bram
    15 april, 2013 om 10:52

    @Marijke Ik heb de surface nu een tijdje en ben er erg tevreden mee. Die pdf bestanden kan je inderdaad gewoon lezen en er opmerkingen bij zetten. In samenwerking met skydrive werkt het echt super.
    Als je een tablet wil gebruiken voor office, kan ik je deze echt aanraden. Werkt snel en makkelijk. Omdat ik ook redelijk veel moet typen heb ik de type-cover erbij aangeschaft en dat werkt echt perfect.

    Succes met je keuze

    Groeten Bram

    • MARIJKE
      16 april, 2013 om 10:53

      Dankjewel Bram

  24. Peter
    19 augustus, 2013 om 20:52

    Heeft iemand ervaring met nos24 kijken op de surface RT? Het is mij tot op heden niet gelukt om de flashplayer geinstalleerd te krijgen die hiervoor benodigd is (desktop-omgeving).

    In de NOS-app heb ik problemen met het afspelen van Journaal24 (stoppen en bufferen, daarna weer verder), dit had ik voorheen niet op mijn iPad 2.

    Daarnaast heb ik thuis een QNAP draaien waarop alle muziek/foto’s staan opgeslagen. Tot op heden is het mij niet gelukt om de muziek zichtbaar te krijgen in de Muziek-app. Heb de stappen gevolgd om “Een niet-geindexeerde netwerkmap toevoegen aan een bibliotheek”, waarbij in de desktop omgeving de muziek wel wordt weergegeven in de Muziekbibliotheek. De muziek wordt echter niet zichtbaar in de Muziek-app, die blijft aangeven dat er geen muziek wordt gevonden.

    Alvast bedankt!