Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

iOS 6 Jailbreak: WhatsApp installeren op je iPad

Geschreven door
Geplaatst op7 februari 2013, 11:51 CategorieiPad

Nu de jailbreak voor iOS 6 en 6.1 een paar dagen oud is, is mij duidelijk geworden dat er maar één belangrijke vraag is bij iOS gebruikers: “Kan ik nu eindelijk WhatsApp gebruiken op mijn iPad?” Zowel mijn broertje als moeder kwam met deze vraag op de proppen en aangezien ik ze geholpen heb dit voor elkaar te krijgen wil ik het stappenplan ook met jullie te delen.

Stap 1: Back-up

Zoals altijd is de eerste stap een back-up maken van je gegevens. Koppel je iPad aan je computer via de kabel en laat iTunes even zijn werk doen.

Stap 2: Jailbeak

Als je jouw iPad nog niet hebt gejailbreakt deze week dan is het nu tijd om te doen, gelukkig heb je in stap 1 een back-up gemaakt dus zelfs al mocht het fout gaan is er geen man overboord.

De Evasi0n jailbreak kan via de website van evasi0n gratis gedownload worden. Ook wordt daar omschreven hoe de jailbreak in enkele stappen uitgevoerd moet worden. Evasi0n is beschikbaar voor alle mobiele Apple toestellen met iOS 6.x en hoger.

Stap 3: WhatsPad installeren via Cydia

Cydia is de ‘App Store’ waar je nadat je apparaat is gejailbreakt toegang tot hebt. Met de standaard bronnen heb je in principe meer dan genoeg en dus kan je nadat je Cydia voor het eerst open hebt zoeken naar: WhatsPad.

WhatsPad-2

Installeer dit pakket. Je ziet daarna geen enkele verandering op je iPad. Er is geen nieuw icoontje of nieuwe setting in de instellingen. Het enige dat dit pakket doet is op de achtergrond je iPad geschikt maken om de WhatsApp applicatie te draaien. Zonder deze stap werkt het niet.

Stap 4: Koop WhatsApp via iTunes

Als je de WhatsApp app nog niet hebt aangeschaft is het nu tijd om dit te doen via je computer. Dit kan natuurlijk zowel via een Windows als Mac computer. Als je WhatsApp al een keer gekocht hebt dan ben je in principe al klaar en kun je deze stap over te slaan, maar mocht je dit vrij lang geleden hebben gedaan is het wijsheid om eerste de app even via het iTunes app-overzicht te verwijderen en dan opnieuw (gratis) te downloaden. Zo weet je dat je de laatste, ondersteunde, versie hebt.

Stap 5: Download de iPhone Configuration Utility

Een iPad is wat anders dan een iPhone en Apple heeft ervoor gezorgd dat de App Store het verschil tussen deze apparaten herkent. Daarom is het niet zomaar mogelijk een app die alleen zou moeten kunnen werken op een iPhone te installeren op een iPad. Om dit toch te kunnen doen hebben we een programma van Apple nodig.

Download de iPhone Configuration Utility 3.5:

  • Voor Mac OSX: link
  • Voor Windows: link

Stap 6: Zet WhatsApp op je iPad

Nadat je de tool uit stap 5 hebt gedownload en geïnstalleerd open je het programma. Zorg ervoor dat je iPad via de kabel met je computer verbonden is.

Nu moet je eerst via het + teken even de WhatsApp aan deze tool toevoegen. Druk op plus en navigeer naar: Muziek ▸ iTunes ▸ iTunes Media ▸ Mobile Applications en zoek hier naar het WhatsApp .ipa bestand dat je in stap 4 gekocht en gedownload hebt. Dubbelklik op dit bestand.

iphone-configuration-ulility

Ga nu in de iPhone Configuration Utility naar je iPad en open het tabblad met Applicaties. Scroll naar beneden tot je WhatsApp ziet. Druk op installeer. Done.

Stap 7: Aanmelden bij WhatsApp

Als je nog geen gebruikt maakt van WhatsApp dan zul je jezelf nog even moeten aanmelden. Zorg dat je jouw mobiele telefoon in de buurt hebt liggen en geef het nummer op in de app. Daarna krijg je of een SMS met een activatie-code of moet je even wachten en jezelf laten bellen door de computer om je activatie-code te ontvangen.

Nadat je geregistreerd bent in WhatsApp ben je klaar om te knallen. Hier werkt het op drie machines feilloos al is er nog wel een snelle tip die ik wil delen: Zorg dat je telefoonnummers van je contactpersonen (in de standaard Contacten app op je iPad) met 0031 of +31 hebt ingevuld (landcode). Soms herkent WhatsApp namelijk niet dat iemand WhatsApp gebruikt en kan je geen berichten versturen.

  • Delen:

Reacties

  1. Take A Money
    07 februari, 2013 om 15:33

    Thanks voor de info. Eigenlijk wel triest dat je een opdracht moet jailbreak om WhatsApp erop te kunnen gebruiken. Hoop dat ze ooit een tablet friendly WhatsApp maken

  2. Bert
    07 februari, 2013 om 16:16

    Werkt dit ook voor oudere IPAD?
    Kan iets soort gelijks ook op de Nexus 7 (wifi only)

  3. Sofie
    07 februari, 2013 om 22:10

    Super !! Dankjewel voor de duidelijke (fool proof) uitleg.
    Ik heb WhatsApp ermee op m’n iPad 1 geinstalleerd (iOS 5.1 inderdaad andere jailbreak maar verder gewoon hetzelfde).

    Dat scheelt me weer een nieuwe smartphone aanschaffen alleen maar voor whatsapp ;) De vorige overleefde een zwempartij niet en ik zat al een paar weken zonder. Ouch.

    Dus Thanks!

    • Sam
      07 februari, 2013 om 22:18

      Graag gedaan. Moeders hier had precies dezelfde opmerking, kennelijk was whatsapp de belangrijkste overweging een smartphone aan te schaffen. Blij dat er weer wat geld bespaard is.

  4. Test
    07 februari, 2013 om 22:17

    Nederlandse iTunes heeft geen whattsapp geeft hij bij mij weer….

    • Sam
      07 februari, 2013 om 22:19

      Je moet het via je computer doen, downloaden en zoeken via de app store op je iPad zal geen resultaten geven.

  5. Bulke
    08 februari, 2013 om 17:32

    Dit kon al met IOS 5 Jailbreak 2 jaar geleden maar oke ;)

    • Martijn Chel
      09 februari, 2013 om 14:53

      Wordt ook niet beweerd dat het nieuw is :)

  6. Delano
    24 februari, 2013 om 17:06

    Werkt het ook met de ipod touch

    • Sam Rijver
      24 februari, 2013 om 22:51

      Zover ik weet wel

  7. Jules
    24 februari, 2013 om 22:37

    Jammer, werkt bij mij niet: Whatsapp meldt: Uw apparaat wordt op dit moment niet ondersteund. (iPad 4)

    • Sam Rijver
      24 februari, 2013 om 22:38

      Heb je wel de juiste stappen gevolgd? Waar zie je de melding?

  8. Jules
    24 februari, 2013 om 22:50

    ** aanvulling/correctie: het werkt. Lag aan mij, deel van de instructies gemist. Stom. Excuses.

  9. Suzanne van der Most
    25 februari, 2013 om 10:22

    Hartelijk dank! Stap 6 vond ik nog wel lastig, maar het is mij gelukt. Het duurde ong. 25 minuten voor ik alles door had. Ik geef jouw link door aan anderen. Bedankt!!!

  10. Haceev
    25 februari, 2013 om 12:35

    Hij doet het nu wel op de ipad maar niet meer op de iphone.
    Daar moet ik weer een verificatiecode invoeren en dan doet hij het weer niet op de ipad.
    Wat doe ik fout?

    • Sam Rijver
      25 februari, 2013 om 12:36

      Whatsapp werkt helaas maar op een apparaat tegelijk.

  11. Rolf
    28 februari, 2013 om 1:46

    Thanks Sam. Eindelijk, en meteen ook een betere versie dan we op de Windows 7 telefoons hadden. Nu dat probleempje van het tweede telefoonnummer nog oplossen. Misschien die van m’n pa jatten, die doe toch niks met het smartelijk van z’n nieuwe foon.

  12. Pjotr
    13 maart, 2013 om 20:37

    Helaas krijg ik het ook niet aan de praat.
    In iPhone Configuration Utility krijg ik zodra ik Whatsapp wil gaan installeren een schermpje met:

    Fout programma kan niet op apparaat worden geinstalleerd. A signed resource has been added, modified or deleted.

  13. Angelique
    19 maart, 2013 om 12:35

    Goedemiddag,

    Ik weet niet wat ik verkeerd doe maar krijg mijn ipad 3 niet gejailbreaked, hij opent keer op keer een site waarboven staat MEGA, en als je dan L iets wilt downloaden wat volgens mij niet eens goed is, komt er te staan:

    Downloading from your device is currently not supported

    Weet niet meer wat te doen,
    Alle hulp welkom!

    Grzz. Angelique

    • Sam Rijver
      19 maart, 2013 om 17:55

      Jailbreaken doe je vanaf de computer en niet vanaf je iPad zelf.

  14. Jordi
    19 maart, 2013 om 17:25

    Bij mij verstuurd hij de activatiecode en hij kan me ook niet bellen, geeft dan aan dat het nummer niet klopt

    • Sam Rijver
      19 maart, 2013 om 17:54

      Heb je wel het juiste nummer en landnummer ingevuld.

  15. Olivier Blaad
    19 maart, 2013 om 18:19

    Hoi, ik heb misschien een hele andere vraag. Maar ik heb een iPod touch 4 en heb iOS 6. Ik kan voor 89 cent WhatsApp downloaden via de Appstore. Mjn bedoeling was om te Appen via mijn iPod & smartphone. Ik hoorde laatst van een vriend dat je moet kiezen tussen je smartphone met WhatsApp of je iPod met WhatsApp. Mijn vraag is daarom; kan ik er ook voor zorgen dat Whatsapp op allebei de apparaten zit?

    Bedankt! Gr.

  16. frans
    25 maart, 2013 om 17:47

    heb hem op mijn Ipad3 geinstalleerd en werk als een zonnetje. Je moet alleen je adresboek van de Ipad goed gevuld hebben daar haalt Whatsapp zijn gegevens vandaan.

    • Frans
      31 maart, 2013 om 11:59

      Na een weekje Whatsapp gebruikt te hebben op mijn iPAD ben ik steeds enthousiaster geworden. Het werkt voortreffelijk en het fijne ervan is het grotere toetsenbord t.o.v. een telefoon

  17. Tjitske
    31 maart, 2013 om 10:58

    Hmmm, ben sterk aan het twijfelen…
    Ik wil heel graag whatsapp op mijn ipad, zodat ik mijn vorige tablet weg kan doen (heb geen smartphone).
    Wat mij nog tegenhoud is dat ik het zonde (en risky) vind om mijn ipad van een week oud direct te jailbraiken.
    Wat zijn de risico’s hiervan?

  18. Karin
    02 april, 2013 om 19:16

    Kan het ook met de ipad3 die op ios 5 draait?

    • Frans
      02 april, 2013 om 20:25

      Goed lezen, staat er boven al bij dat het met IOS 5 gaat

  19. Fred
    02 april, 2013 om 22:19

    Ik ken diverse mensen die al jaren Whatsapp op hun iPhone gebruiken,
    hoe kan dat dan?

    • Sam
      02 april, 2013 om 22:20

      Omdat we het hier over een iPad hebben en een iPad niet hetzelfde is als een iPhone.

  20. Walfred Riksz
    07 april, 2013 om 0:25

    Helaas, Apple heeft de zaak weer dichtgetimmerd met iOS6.1.3, want evasi0n1.5.3 werkt niet, en versie1.5.4 is nog niet geschikt gemaakt.

  21. Karin
    12 april, 2013 om 16:12

    Hoi,

    Het dmg jailbreak bestand krijg ik niet geopend. Ik heb een ipad3.

    Hoop dat je me verder kunt helpen.
    Groetjes Karin

    • Sam
      12 april, 2013 om 16:12

      Openen doe je op je mac, niet op je iPad.

      • Sam
        12 april, 2013 om 16:13

        En let erop dat je nog niet op de laatste versie van iOS zit, ander is voor nu je kans gemist en zal het niet werken (de jailbreak).

      • Karin
        12 april, 2013 om 17:47

        Hoi sam,

        Ik heb geen mac… Wel een windows pc. En hoe controlleer ik of ik echt de goede ios versie heb?

        Groetjes

      • Sam
        12 april, 2013 om 18:07

        Je versie kan je controleren op je iPhone door naar instellingen>algemeen>Info te gaan en dan iets naar beneden te scrollen en kijken wat er achter Versie staat. Als je al op 6.1.3 zit is er helaas (nog) geen jailbreak mogelijk.

        Het is geen probleem dat je geen Mac hebt, als je iPad geschikt is voor een jailbreak dan moet je de Windows versie hebben van het bestand (.exe in plaats van .dmg). Die kan je vinden op de Evasi0n website. Maar let dus op dat je nog niet op 6.1.3 zit want de jailbreak werkt alleen met de versies tussen 6.0 en 6.1.2

        Succes

      • Karin
        29 april, 2013 om 14:25

        Is het ook mogelijk om in plaats van te upgraden, dat ik een lagere ios installeer? Zodat ik wel 612 heb?

  22. Ger
    30 april, 2013 om 11:30

    Apple doet zijn best om android populair te maken , hoera voor whatsapp

  23. Jeffrey
    08 mei, 2013 om 0:38

    Whatsapp tegelijk op iphone en ipad kan.

    Je ipad en iphone moeten gejailbreakt zijn.
    Je moet ifile geinstalleerd hebben op je iphone en ipad en een dropbox account hebben.

    Wat je moet doen :
    Zorg dat whatsapp geactiveerd is op je iphone met je 06 nummer
    Open ifile op je iphone
    Ga naar de applicatie folder
    Zoek whatsapp op
    Klik op de folder en pak de hele folder in een zip bestand, kan erg lang duuren
    Upload het zip bestandje naar dropbox
    Email je dropbox download link van het zip bestand naar je zelf

    Op je gejailbreakte ipad
    Installeer whatsapp ipa kun je gewoon downloaden of via je pc installeren
    Open cydia en zoek whatspad en installeer het.
    Zoek in cydia retinapad en installeer ook dat
    Zoek in cydia ifile en installeer ifile als je dat nog niet hebt gedaan.
    Open cydia en ga naar de applicatiefolder zoek daar whatsapp
    Verwijder whatsapp in file
    Open je email en download je zipbestand via je ipad
    Selecteer open in ifile
    Ga weer naar de applicatiefolder en pak het bestand daar uit dit kan ook weer erg lang duren, soms wel meer dan 1 uur (1) ligt er aan hoeveel foto’s en videos je hebt. Mijn zip was 150mb en duurde 1,5 uur om uit te pakken op mijn ipad 2.

    Als dat gelukt is ga naar instellingen en ga naar retinapad
    Vink whatsapp daar aan.

    Respring je ipad

    Open nu whatsapp en whatsapp zal nu zeggen dat het netwerk is veranderd selecteer annuleren,
    Zo en nu heb je whatsapp tegelijk op je ipad en iphone op het zelfde 06 nummer

    Let wel ,er kan maar 1 tegelijk online zijn. Dus als je een gesprek voert op je ipad kun je niet online komen op je iphone tot dat je whatsapp op je ipad weer in de achtergrond hebt.

    Succes

    • Sam Rijver
      08 mei, 2013 om 10:09

      Cool. Wist ik niet. Thanks

    • Patty
      21 juni, 2013 om 8:59

      Kan jij het voor mij doen??
      Ik durfhet niet aan en snap de helft niet!

  24. Armen
    03 juni, 2013 om 11:35

    Dit vind ik moeilijk
    Is het ook niet mogelijk als ne iets verkeerd doet dat je ipad ds crasht?

    • Sam Rijver
      03 juni, 2013 om 11:45

      Nou als je goed leest en de stappen volgt niet nee. Maar dikke kans dat je versie van iOS te nieuw is ondertussen, en het dus niet gaat werken. Ik heb het niet nagelezen de laatste tijd dus je zult zelf even moeten controleren. Maar sowieso, als je angst hebt dat je iets verkeerd doet en je apparaat stuk gaat dan kan je het natuurlijk beter niet doen.

  25. Merrel
    19 juni, 2013 om 12:01

    Vroeg me af of iemand weet hoe dit zit met een ipod. Ik had laatst whatsapp op me ipod met behulp van whatspad maar toen ie crashde en ik die nieuwe ios 613 erop had gezet wou whatsapp niet meer instaleren

    • Sam Rijver
      19 juni, 2013 om 12:03

      6.1.3 is niet gejailbreakt dus niet heb je geen mogelijkheid meer om Whatspad (en dus whatsapp) te gebruiken.

  26. jeff
    22 maart, 2018 om 18:58

    kan niemand gewoon een ouwe ios 5..,1.11 ipa hier zetten of linken ????????/