Tablets halen smartphones in met webverkeer

09 maart 2013 2 Minuten 0 Reacties
Arnova-10d-G3-2

Een van de belangrijkste functies van een tablet is de toegang tot het internet en de mogelijkheid om comfortabel te kunnen surfen. Uit een groot onderzoek van Adobe blijkt dat de tablet inmiddels verantwoordelijk is voor meer webverkeer dan de smartphone.

Webverkeer via tablets en smartphones

Adobe heeft het webverkeer van meer dan 100 miljard bezoeken aan ruim 1000 websites onderzocht en gepubliceerd in de Adobe Digital Index. Uit de resultaten kunnen we halen dat sinds begin dit jaar de tablet voor het eerst meer webverkeer genereert dan de smartphone. Dit is opvallend aangezien de tablet met een leeftijd van 3 jaar een relatief jong product is en nu dus al de populaire smartphone voorbij streeft. Tablets zijn volgens de resultaten uit het onderzoek verantwoordelijk voor 8 procent van het webverkeer, terwijl smartphones verantwoordelijk zijn voor 7 procent van al het verkeer. De desktop computer en laptop blijven overduidelijk koplopers met 84 procent van het verkeer.

Het afgelopen jaar is het webverkeer via tablets volgens Adobe verdubbeld. Hoewel het per regio verschilt is in 2012 gemiddeld genomen twee keer zoveel gesurft op het internet via een tablet dan in 2011. Adobe verwacht dat deze trend ook in 2013 door zal zetten waardoor het verschil in webverkeer tussen smartphones en tablets alleen maar toe zal nemen.

Tussen het gebruik van een tablet en het gebruik van een smartphone voor online surfen zit ook een belangrijk verschil. De smartphone wordt vooral gebruikt om snel even wat op te zoeken terwijl de tablet gebruikt wordt voor het uitgebreid zoeken naar iets of het bladeren door een website. Het aantal paginaweergaven dat met tablets gegenereerd wordt ligt dan ook 1.7 maal hoger dan het aantal paginaweergaven dat met smartphones gegenereerd wordt.

Bestedingen online winkelen

Uit eenzelfde onderzoek dat Adobe begin 2012 uitvoerde bleek dat gebruikers van een tablet 54 procent meer besteden per online bestelling dan gebruikers van smartphones. Nou is dan niet heel opvallend, maar tabletgebruikers besteden zelfs 19 procent meer dan gebruikers van desktops en laptops. Het afgelopen hoogseizoen werd volgens Adobe 13.5 procent van alle online aankopen gedaan via een tablet. Het shoppen via de tablet, vanuit de luie stoel, blijkt dus zeer populair.

Gevolgen voor websites

Natuurlijk heeft het intensieve gebruik van tablets voor het bezoeken van websites en het doen van aankopen effect op websites en webshops. Tabletgebruikers haken snel af wanneer een website niet geoptimaliseerd is voor of niet goed werkt op een tablet. Een voor smartphones geoptimaliseerde website is niet hetzelfde als een voor tablets geoptimaliseerde website en dat is iets waar marketeers en website ontwikkelaars rekening mee moeten houden. Dit kan door het optimaliseren van de bestaande website of door het ontwikkelen van een specifieke applicatie.

Reacties (0)