Kwaliteit tablet apps van uitgevers wereldwijd verslechterd

29 april 2013 2 Minuten 0 Reacties
iPad-magazine

Tablets winnen nog steeds aan populariteit en met een alsmaar groeiende afzetmarkt zou je denken dat tablet apps van uitgevers, bijvoorbeeld magazines en kranten, steeds beter geoptimaliseerd worden. Uit onderzoek van iMonitor blijkt echter dat de kwaliteit van deze apps sinds medio 2012 verslechterd is.

iMonitor is een bedrijf dat applicaties van uitgevers beoordeelt op onder meer inhoud, design, gebruiksgemak, functies en beleving. Rebecca McPheters, directeur van iMonitor, liet tijdens het congres ‘Digital Media Europe’ weten dat uitgevers zich er steeds makkelijker vanaf maken door apps eenvoudiger te maken, met minder audio en video en zelfs door het vervangen van dynamische content door PDF-documenten.

Uit het onderzoek van iMonitor blijkt dat de kwaliteit van de 10.000 beoordeelde tablet apps van uitgevers tussen april 2010 en december 2012 met 30 procent gedaald is. Het gemiddelde cijfer, op een schaal van 0 tot 15, lag in april 2010 op 10.5 en in december 2012 op 8.1. Direct na de lancering van de iPad lag de kwaliteit van de apps het hoogst, mogelijk omdat uitgevers dit als redding van hun online businessmodel zagen. In 2010 werden de de uitgevers van dagbladen het beste beoordeeld met een gemiddeld cijfer van 11.5 maar dit is inmiddels hard achteruit gegaan en gedaald tot minder dan een 8. Uitgevers van magazines kennen een iets lichtere daling van 8.6 naar 8.1.

Rebecca McPheters geeft aan verbaasd te zijn over deze ontwikkeling aangezien de verwachting was dat apps alleen maar beter zouden worden. Uitgevers doen steeds minder moeite voor deze applicaties en snijden in de kosten van de ontwikkeling van deze apps. Een belangrijke reden hiervoor is dat de verwachtingen wat betreft inkomsten uit deze apps te hoog waren. Volgens iMonitor komt dit gedeeltelijk ook door het feit dat adverteerders terughoudend zijn en wachten op een groter bereik, terwijl uitgevers wachten op adverteerders. Daarbij vinden uitgevers het steeds lastiger om op te vallen in een volle appstore, maar volgens McPheters helpt het vereenvoudigen van een app daar niet bij.

McPheters spoort uitgevers daarom ook aan zich weer te focussen op de kwaliteit van tablet applicaties. “De beste apps herdefiniëren het uitgeefmerk en bieden gebruikers de superieure contentbeleving die de tablet als medium mogelijk maakt. Uit ons onderzoek blijkt ook dat kwaliteit veruit de belangrijkste factor is die het gebruik van uitgeef apps bevordert,” aldus McPheters.

Via: Mediafacts

Reacties (0)