Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Tablet in China kopen: Verstandig of niet?

Geschreven door
Geplaatst op25 april 2013, 16:02 CategorieTablet Tips

De ontwikkeling van tablets gaat hard en hoewel we het eerste jaar nog veel achterhaalde tablets uit China zagen verschijnen zijn deze goedkopere tablets inmiddels een stuk aantrekkelijker. Maar, is het verstandig om een Chinese tablet te kopen of ben je beter af gewoon in Nederland te zoeken?

Goedkope tablets uit China

We hebben in Nederland inmiddels een zeer groot aanbod van tablets, in nagenoeg alle prijsklassen en in alle soorten en maten. Maar, wanneer je een beperkt budget hebt dan is de keuze vanzelfsprekend ook beperkt. Voor veel high-end features als krachtige processors, hoge resolutie displays en diverse aansluiting- en uitbreidingsmogelijkheden moet nou eenmaal betaald worden. Toch is er een mogelijkheid om deze features voor een lagere prijs te krijgen; tablets uit (met name) China. Deze tablets worden ontwikkeld door grote Chinese fabrikanten die de kosten voor productie laag kunnen houden, goedkopere componenten gebruiken en nauwelijks aandacht aan marketing besteden.

Eén van de meest bekende Chinese fabrikant is Ainol, waar we al een aantal keer over bericht hebben, maar er zijn er letterlijk honderden. Het grote voordeel van deze tablets is dat ze relatief goedkoop zijn, je ze vanuit nagenoeg elk land ter wereld kunt bestellen en je de beschikking hebt over features waar je normaal gesproken flink voor betaalt. Dit is iets wat veel mensen doen en wat ook steeds meer mensen overwegen. Maar, is het verstandig om een tablet in China te kopen?

Touchscreen en prestaties

Als we dit artikel anderhalf jaar terug geschreven hadden dan hadden waarschijnlijk het touchscreen en de prestaties bij de redenen om het niet te doen gestaan, maar deze punten zijn over het algemeen verdwenen. Voorheen maakten veel Chinese tabletfabrikanten gebruik de verouderde resistieve touchscreens, terwijl de A-merken capacitieve touchscreens gebruiken. Ook waren de prestaties vaak ondermaats waardoor de software niet of nauwelijks comfortabel te gebruiken was. Inmiddels zijn we dus anderhalf jaar verder en maken de meeste Chinese fabrikanten gebruik van nieuwere technieken en componenten waardoor touchscreens stukken beter zijn en de software in ieder geval comfortabel te gebruiken is. Daarbij moet wel gezegd worden dat je wat betreft deze punten absoluut niet de garantie hebt dat het werkt zoals het bij een A-merk tablet zou moeten werken en het is nog steeds verstandig ook wat deze componenten betreft goed te vergelijken en de checken. Net als bij de tablets die we in Nederlandse winkels vinden zijn er in China goede en minder goede modellen te koop.

Bouwkwaliteit en ondersteuning

Toch zitten er zeker nog risico’s aan het kopen van een tablet in China. Deze tablets worden namelijk zo goedkoop mogelijk geproduceerd en na de productie van de tablet stopt de dienst van het bedrijf. Er wordt in de meeste gevallen weinig aandacht besteed aan het gebruik van hoogwaardige materialen voor de behuizing, het in elkaar zetten van een tablet gaat vaak met een minimaal aantal schroefjes of wat lijm en zodra het product de deur bij de fabrikant uit is hoef je niks meer te verwachten. Mocht je dus na aankoop van een Chinese tablet bijvoorbeeld problemen met de behuizing hebben en een mailtje sturen dan is de kans klein dat je naar tevredenheid geholpen wordt, als je al antwoord krijgt. Je kunt zeggen “daar betaal je ook niet voor” maar het is zeker iets om rekening mee te houden.

Ramos-Mini-Pad-2

Software

Tegenwoordig worden veel tablets die in China geproduceerd worden uitgerust met een recente versie van Android en de grotere Chinese fabrikanten beginnen zelfs langzaam aan updates uit te rollen voor nieuwe Android versies. Van dit laatste mag je echter nog niet uitgaan, maar het is mooi meegenomen als het wel gebeurt. Ook is het belangrijk om te weten dat niet alle Chinese tablets met toegang tot de Google Play Store geleverd worden waardoor je deze via een omweg moet installeren of genoegen moet nemen met een appstore van derden. Beiden wellicht geen grote nadelen maar weet dat je voor meer softwaremogelijkheden, updates en soms zelfs bugfixes in de meeste gevallen aangewezen bent op de community; diverse fora met tabletgebruikers die elkaar verder helpen. Hier kun je terecht voor custom ROM’s en informatie over het rooten van je tablet.

Weet wat je koopt

Iets wat je niet moet doen wanneer je een Chinese tablet gekocht hebt is deze naast een high-end Android tablet of iPad leggen, zowel letterlijk als figuurlijk. Dan zal het je direct opvallen waarom je minder betaald hebt, bijvoorbeeld door de kortere accuduur, het minder heldere en dynamische scherm en de wat krakende behuizing. Het is erg belangrijk te weten dat dit punten zijn waar je waarschijnlijk op inlevert.

Vergeet overigens ook niet dat de kans groot is dat je belasting moet afdragen zodra de douane je tablet ‘onderschept’. Het bedrag is afhankelijk van de waarde van je tablet.

Is het verstandig een tablet in China te kopen?

Dat is natuurlijk de vraag waar we mee begonnen. Het antwoord hierop ligt maar net aan je verwachtingen en of je van te voren goed weet waar je instapt. Als je op de hoogte bent van de nadelen, hiermee kunt leven en goed rondgekeken hebt naar de mogelijkheden om een soortgelijk model dichter bij huis te kopen inclusief ondersteuning, dan is het kopen van een Chinese tablet zeker een optie. In de meeste gevallen zou ik echter adviseren als het mogelijk is een paar tientjes meer uit te geven en een vergelijkbaar model in een Nederlandse winkel te kopen.

Heb jij al eens een tablet in China gekocht? Laat in een reactie onderaan dit artikel jouw ervaringen achter en wellicht help je er wat toekomstige kopers mee.

Meer tips en adviezen voor het kopen van een tablet vind je in ons tips en adviezen archief.

  • Delen:

Reacties

  1. Nico
    25 april, 2013 om 20:16

    veelal werkt adobe flash niet, lastig want veel spelletjes werken daar nu eenmaal op. een gemis

    • Martijn Chel
      25 april, 2013 om 20:20

      Maar dat geldt niet alleen voor Chinese tablets.

  2. Naomi
    25 april, 2013 om 22:04

    Heb Ipad besteld en betaald bij deze tent in China, echter tot op heden (na 2 maanden) nog niets binnen. Eerst is de manager vergeten hem op te sturen, nu ligt het aan de douane !!Overigens alles zonder bewijzen en alleen maar e-mail reacties !!!
    Dus bezint eer ge begint !!!!!
    Volgens mij is deze tent NIET TE VERTROUWEN http://wwW.miaayy.com

    • Martijn Chel
      25 april, 2013 om 23:15

      Een iPad of een Chinese tablet? Als je een iPad tegen spotprijzen ziet dan is het inderdaad 99 van de 100 keer te mooi om waar te zijn. Maar ja, is geen Chinese tablet hè.

  3. gabe
    26 april, 2013 om 9:20

    Ramos via buyincoins w17pro geroot andere rom erop, perfect . (perfecte servicesnelle levering binnen 4 week) ramos gemailt binnen 24 uur antwoord nieuwe firmware staan op hun site (chinees)
    zo mijn mening tablets uit china ja informeer op forums, geen tech. inzicht liggen laten.

  4. Sebastian
    26 april, 2013 om 12:42

    Ik heb een slechte ervaring met de Ramos W30HD, na een week hield de tablet ermee op. Wel goede service van Merimobiles met goede communicatie (troubleshooting), maar ik ben pas echt tevreden als ze mijn geld netjes hebben terug gestort.

  5. Nico
    26 april, 2013 om 23:25

    Via een Belg een Ainol Novo8 Advanced ca. 1, 5 jaar geleden gekocht. Matige kwaliteit van accu, maar wel zeer goede prijs-kwaliteit verhouding!
    Nu voor mijn andere zoon een Nexus 7 gekocht. Een stukje duurder, maar absoluut veel betere kwaliteit.
    Als je het financieel kan veroorloven zou ik adviseren: koop een Nexus ipv een Chinees import-tablet.

  6. Toon
    03 mei, 2013 om 11:11

    Heb meerdere malen zowel tablet als andere artikelen in China gekocht, via Ebay. Ben ermee gestopt; Het is inmiddels de standaard geworden dat er invoerrechten betaald moet worden en TNT nog wat extra er boven op zet voor het werk dat ze doen. Daarmee wordt mijn winst zodanig afgeroom dat het niet meer opweegt tegen de risico’s. Vermoedelijk is dat ook de bedoeling van dit beleid.

  7. Ludje
    24 mei, 2013 om 19:22

    Heb klein jaartje geleden een chinees 7 inch tablet gekocht. Veel mogelijkheden voor een zeer klein prijsje. Werkt nog steeds naar behoren, maar……HDMI poort werkt niet meer, adapter poortje voor het opladen werkt niet meer.(laad nu via usb op). Ben benieuwd wat er nog meer uit gaat vallen.
    Verder geen verkeerd tablet voor ca. 50 euro. Toch geef ik de volgende keer liever iets meer uit.

  8. Henk
    10 november, 2013 om 11:39

    Heb een ainol novo 10 hero gekocht in china via een webwinkel, moest inderdaad iets aan invoerrechten betalen maar voor circa 160 euro een prima 10 inch tablet, aluminium behuizing, erg prima ding; ondanks dat hij wel eens gereset moet worden. Mooi scherm, goed geluid en meer dan uitstekend voor websurfen, films kijken, games etc. Ik zou het zo weer doen!
    Ik neem deze tablet ook liever mee naar de camping van een tablet van 500 euro
    Groeten Henk

  9. maria
    13 december, 2013 om 15:15

    Heb ook in mei j.l.een Ainol 10 Novo gekocht, prima tablet, veel mogelijkheden met Apps,maar helaas is het tablet nu helemaal dood.
    Een foute oplader die het hele systeem plat gelegd heeft, heb contact gezocht met de leverancier, maar wacht nog steeds op antwoord,service kun je niet verwachten van Focalprice, zou een volgend tablet bestellen bij Alieexpress, zeer goede ervaringen mee .

  10. Wessel
    03 april, 2014 om 20:18

    Ik snap één ding niet: bijna Álle Android tablets zijn toch gewoon Chinees?

    Vroeger was het inderdaad zo dat de tablets wankel waren. Maar tegenwoordig zijn er weinig dingen die hard tegenvallen.

    Het enige waar de meeste niet op letten, zijn de specificaties. Laat een er eens iemand naar kijken die er verstand van heeft, en beslis vervolgens voor jezelf of je de tablet gaat kopen of niet.

    Wat wel zo is: Als de tablet kapot is, heb je pech. Maar dit is soms ook wel bij A merk tablets, maar met zo’n verschil zou ik het er gewoon op wagen.

    Ik kom weinig Chinese tablets meer tegen met een Android versie lager dan 4, dat is dus even veel als de Samsung galaxy tabs.

    Omdat die Chinese fabrikanten nauwelijks iets aan marketing doen, kun jij er juist van profiteren. Ik doe het al best lang, geweldige apparaten voor de prijs. Maar: Let op de specificaties zoals ik al zei. Bijvoorbeeld: Je wil een geweldige 10 inch tablet kopen. Als je een accu hebt van slechts 1800mAh, heb je er niet zo veel aan, want dan is de tablet waarschijnlijk naar een half uurtje leeg. Kijk dus zeer kritisch naar de specificaties, zo kun je heel wat geld ellende en moeite besparen.

    • Martijn Chel
      03 april, 2014 om 20:22

      Toch is het helaas niet zo makkelijk. Chinese fabrikanten hebben hun eigen standaarden, die nogal afwijken van die van bijvoorbeeld Taiwanese A-merken. Zij hebben volledige controle over het productieproces met hogere eisen aan bijvoorbeeld de hardware. Je kunt dus niet zomaar stellen dat een tablet van Asus die in China gemaakt wordt qua hardware overeenkomt met een tablet van xxx uit China die daar ook gemaakt wordt. Het is, zoals aangegeven, een combinatie van factoren. Daarnaast zijn inderdaad de service, garantie en specs belangrijk.

  11. Oda
    02 mei, 2014 om 20:15

    Vorige week heeft mijn vriend ,na veel aarzeling een tablet besteld en betaald via de website Via China. De website zag er betrouwbaar uit.Er stond een adres bij van een tussenpersoon, Norah Johanson.
    De volgende dag was de website van het scherm verdwenen en tot op heden niet meer te vinden.
    Er is nog een sprankje hoop maar ik denk dat hij naar z’n tablet en centen kan fluiten. Heeft iemand toevallig ook iets gekocht bij Via China?

    • EPD
      11 augustus, 2014 om 14:19

      Ik kan de website gewoon vinden, als het tenminste viachina.com is. Ik had even gekeken maar volgens de site zijn ze aangesloten bij thuiswinkel waarborg. Dit zou je kunnen checken en als het zo is, kan je ook contact opnemen met die partij betreffende dit voorval. Ben benieuwd, de site ziet er wel redelijk betrouwbaar uit moet ik zeggen. Ben benieuwd wat er is uitgekomen en of je uiteindelijk je product of je geld retour hebt gehad.

    • EPD
      11 augustus, 2014 om 14:22

      https://beheer.thuiswinkel.org/leden/viachina/certificaat

      Dit is het certificaat van deze site, hierop staat ook wat te doen als ze niet reageren.
      Hoop dat je er iets aan hebt.

  12. Rudi
    17 mei, 2014 om 11:55

    Ik heb 4 recente chinese tablets, 3 van het merk Pipo en 1 van GPD. Één daarvan heeft zelfs hetzelfde retina-display als de Ipad air (2048×1536), een juweeltje dus.
    Allen hebben zeer veel opties als grote accu’s, 4-core A7 processors, GPS, 3G, veel geheugen, bluetooth etc. en een zeer goede bouwkwaliteit. Dit alles voor 1/3 van de prijs van de A-merken.

    Nadelen zijn natuurlijk de mogelijke douanekosten en de garantie, die je wel hebt, maar door de kosten van het tablet versturen zal je daar niet gauw gebruik van maken.
    Ook de gebruiksaanwijzing is veelal ondermaats, en al helemaal niet in het Nederlands. De software (Android) overigens wel.
    Verder schijnt de kwaliteitscontrole niet helemaal je van het te zijn, hoewel ik persoonlijk alleen maar goede producten heb ontvangen.
    Ook moet je geen haast hebben, het versturen duurt algauw 2-3 weken, maar is gratis.
    Er zijn overigens ook internetwinkels in Nederland die deze tablets verkopen, echter zijn ze dan ca. 50% duurder, maar dan heb je ook 2 jaar wettelijke garantie.

    Kortom, alle waar naar zijn geld. Tegenwoordig zijn het goede producten, maar je moet wat geluk hebben met de douane.

  13. chiel
    08 juni, 2014 om 10:10

    De Chinese tablets zijn meestsl goedkoop, goede kwalliteit voor een wat lagere prijs, maar als de tablet kapot gaat, of je wilt um repareren en er zijn geen onderdelen er voor beschikbaar… ik ben tevreden over de tablets. Alleen jammer dat het geen software updates beschikt..

  14. Astrid
    22 juli, 2014 om 11:23

    Ik heb ongeveer een jaar geleden een Chinees tablet gekocht. Alles werkt prima. Echt het enige nadeel is de batterijduur en het opladen dat alleen via USB-kabel geschiedt. Dit duurt veel langer dan via een stroomkabel.

  15. seafreak
    02 augustus, 2014 om 18:54

    Ik heb 2 x een Ampe A10 tablet uit China gekocht beide stopten er na 3 maanden mee de eerste waarvan ik dacht dat zal wel incidenteel zijn heb ik aangetekend terug gestuurd naar China, TNT is hem nog aan t zoeken daar trekken ze drie maanden voor uit. De tweede kocht ik via een website Oehaah.nl in Nederland na twee maanden is Oehaah verdwenen en reageert niet op tel. of emails inmiddels de fabrikant in China benaderd en ik wacht nog op antwoord. Mijn aanbeveling is: koop een groot merk Samsung, Acer, Lenovo etc. bij een club die duidelijke garantie afspraken heeft en niet in de zin van terugsturen en drie maanden wachten op vervanging.
    Bye Willem

  16. Mathieu
    26 september, 2014 om 15:04

    Ik heb een tablet Ainol 10AX10 10 inches table en betaald via Western Union bij Shenzen Henrunxing Trading, via http://www.Alibaba.com. Voorafgaand aan de bevestiging van de opdracht meerdere keren per email contact gehad met het bedrijf, maar na betaling al 14 dagen niets meer vernomen. Kan natuurlijk nog komen, maar ik begin te twijfelen. Het bedrijf bestaat nog wel!
    Ik heb intussen een klacht gedeponeerd bij Alibaba; de status daarvan is “processing”. Ik ben benieuwd of dat tot iets leidt.

  17. Tim Tyteca
    27 september, 2014 om 8:29

    Een goed advies voor iedereen die iets koopt via het internet: gebruik ALTIJD paypal of mastercard/visa. Als er iets fout gaat, kun je altijd een betwisting starten en krijg je je geld terug. Overschrijving en Western Union: mijden als de pest. Als het slecht afloopt, kun je fluiten naar je geld…

    • Mathieu
      27 september, 2014 om 17:10

      Bij het bestellen en betalen van de tablet had ik geen keuze: ik moest gebruik maken van de Money Transfer-service van Western Union. Ik deed dat wel met tegenzin vanwege de slechte naam de Western Union heeft vanwege de betrokkenheid bij veel frauduleuze acties.

      • Mathieu
        22 oktober, 2014 om 14:47

        Ik weet intussen waar ik aan toe ben: ik ben bedrogen! Via de website had ik bij twee bedrijven “Get the latest prices” gevraagd. Tot mijn verbazing kreeg ik wel van 150 bedrijven een reply. Op één daarvan ben ik doorgegaan en uiteindelijk via Western Union betaald (USD 51,00). Na betaling niets meer vernomen. Nu blijkt dat een aantal van deze reacties niet afkomstig is van het genoemde bedrijf maar van één of meer scammers. Het is niet eenvoudig om te achterhalen wat echt is en wat vals.
        Ik heb een klacht ingediend bij Alibaba.com. Werd onmiddellijk in behandeling genomen en ook serieus onderzocht. Er werd druk uitgeoefend op het bedrijf dat ten onrechte genoemd werd om iets met mij te regelen, maar daar was men niet toe bereid. Uiteindelijk concludeerden zij dat ik het slachtoffer was was van een scammer en daar kan Alibaba ook niets aan doen en daarmee was de case gesloten.
        Ik vind eigenlijk dat Alibaba zich er wel erg gemakkelijk vanaf maakt. Het is immers duidelijk dat scammers kan zien om in het dataverkeer met Alibaba binnen te komen en ze de mailwisseling tussen een klant en een bedrijf kunnen “overnemen”tot en met de betaling.
        Voor mij is er maar één conclusie: geen zaken meer doen met Alibaba en zeker geen betalingen meer doen via Western Union.

  18. sjaak
    03 november, 2014 om 11:08

    Ik overweeg om een pipo P1 te kopen, maar niet via china, een nederlandse website biedt deze tablet aan voor ong. 30 euro meer als bij een chinese website, maar bij de nederlandse webshop krijg ik wel 2 jaar garantie, en levering binnen 2 dagen. misschien toch een optie om bij de nederlandse webshops te kijken, 50% meer betalen dan in china lijkt me overdreven.

  19. stoll
    13 februari, 2015 om 20:23

    Wij hebben 2 jaar geleden een Saneij gekocht, een prachtig tabled voor ons doel.
    Mijn vrouw wordt 3 keer per week gedialyseerd á 4 uren en dan dood ze haar tijd met het lezen van een boek. Toch had ik wat problemen, het formaat 10,2 inch waar geen hoes voor te koop was os alleen in China. Ook het instellen was voor mij een probleem omdat ik de chinezen taal niet kon lezen. Maar na enkele uren lukte het mij wel. Mijn vrouw leest zoveel dat het tabled echt op de proef wordt gesteld met het accu vermogen. Gemiddeld meer dan 8 uren per dag. Nu naar twee jaren geven de accu’s het op en heb ik bij een firma in Haarlem een powerbank gekocht voor ca 25 euro. daar kan ze de gehele dag mee lezen op haar tabled. Ook haar mails en muziek gaat goed zonder storingen, nu denk ik erover om wederom een tabled te gaan kopen, maar in Holland zijn ze wel duurder en bij vele winkels niet van deze tijd.

  20. Kees
    15 mei, 2015 om 15:39

    Laatst een tablet gekocht via de Aldi-Medion S10346. Na een maand een barst in het scherm. Flinterdun glas. Reparatie zou al gauw bijna de kostprijs zijn van het apparaat.

    Dit soort apparaten zijn wegwerpprodukten. Dus als die uit china kapot is dan ook helaas.