Zakelijke tablets in de praktijk: het autoschadebedrijf

22 mei 2013 1 Minuut 0 Reacties
Galaxy-7-RET

Ai, wat zie ik daar op de linkerkant van mijn auto? Is dat een kras? Ja, eentje over beide portieren en het achterscherm. Dat wordt een schadeclaim bij de leasemaatschappij en een bezoekje aan het schadebedrijf.

Dit keer koos ik voor een autoschadeherstelbedrijf in Hilversum. Daar werd ik heel vriendelijk ontvangen en toen het tijd werd om de auto te inspecteren pakte de medewerker zijn Samsung Galaxy Note 10.1 en liep met me naar buiten.

Ik vertelde hem gelijk dat ik de schrijver ben van Je iPad als mobiel kantoor, dat ik natuurlijk aangenaam verrast was met zijn device en dat ik wilde weten welke apps hij nu ging gebruiken. Hij vertelde me dat hij via de applicatie Splashtop het scherm van zijn desktop meenam met de inspecties buiten en zo in de bedrijfssoftware de schade kon invoeren. Vervolgens nam hij met de camera de benodigde foto’s die ook in het systeem werden opgenomen. Ik bedankte hem en ging met een goed gevoel naar huis: een bedrijf dat de businessvoordelen van tablets in de praktijk brengt, daar word ik blij van.

Het is me al eerder opgevallen hoe succesvol tablets zijn in sectoren waar medewerkers actuele analyses van een product moeten maken en erover communiceren met een systeem of met anderen. In de schoonmaakbranche werken inspecteurs op dezelfde manier met tablets. Situatie beoordelen, foto’s en aantekeningen maken en op afstand alles registreren. Zo efficiënt, zo slim. Of in de bouw waar opzichters het werk van aannemers beoordelen en, wanneer iets niet klopt, ze foto’s maken en die doorspelen naar de betreffende aannemer. Snel, duidelijk en geen discussie.

Het is dan eigenlijk jammer dat het aantal bedrijven dat tablets op deze manier succesvol inzet, nog relatief klein is. Dat veel bedrijven nog onwetend of onwelwillend zijn en inefficiënt blijven werken en onnodige kosten maken. Wanneer gaan zij het licht zien?

Lees ook mijn eerdere artikel over presenteren met de iPad.

Reacties (0)