Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Google Nexus 7 na een jaar voor velen ‘onbruikbaar’

Geschreven door
Geplaatst op19 juni 2013, 17:24 CategorieAndroid

Het is alweer een jaar geleden dat Google en ASUS de inmiddels zeer populaire Nexus 7 op de markt brachten. Helaas lijkt het erop dat meerdere bezitters van de tablet een jaar later minder enthousiast zijn over de tablet dan toen ze hem kochten.

Nexus 7 een jaar later ‘onbruikbaar’

Eerder deze week schreef Dustin Earley van Android and Me een artikel over zijn ervaringen met de Nexus 7, een jaar na aankoop. Op zijn zachtst gezegd is hij niet meer tevreden over de prestaties van de tablet. Met name de zeer trage laadtijden worden als reden voor de mindere ervaring genoemd. Hieronder een quote uit zijn artikel;

I cannot pick up my Nexus 7 without experiencing problems like a lag of ten seconds, or more, just to rotate the display; touches refusing to acknowledged; stuttering notification panel actions; and unresponsive apps.

Early geeft aan diverse dingen geprobeerd te hebben om de tablet weer fatsoenlijk te laten werken, waaronder het terugzetten naar de fabrieksinstellingen en zelfs het rooten van de tablet. Niks bleek echter de trage reactietijden en laadtijden de verhelpen. Nou is alleen zijn mening natuurlijk interessant maar niet per se representatief voor alle Nexus 7-gebruikers. Echter valt uit de vele reacties onderaan het artikel op te maken dat veel meer mensen deze ervaringen delen, wat een stuk representatiever is.

Lage kwaliteit componenten

Uit de reacties onder het artikel en analyses van andere websites kunnen we ook halen dat het probleem van de Nexus 7 mogelijk zit in het gebruik van lage kwaliteit componenten. Zo zou het geheugen een kortere levensduur hebben zijn dan hoogwaardige Solid State Disks. Uit een andere reactie kunnen we halen dat het mogelijk een bug is. Na het overschrijden van een bepaald aantal gigabyte aan data waarna er 3GB of minder vrij is zou de tablet ‘op slot springen’ en zorgen voor trage laadtijden. Google zou van dit probleem afweten maar nog steeds geen fix uitgerold hebben.

Dat er qua componenten en assemblage mogelijk problemen optreden is geen grote verrassing te noemen als we eerdere uitspraken van ASUS erbij pakken. De Taiwanese fabrikant gaf vlak na de lancering van de tablet aan flink onder druk gezet te zijn door Google. Het Amerikaanse bedrijf wilde de tablet binnen vier maanden in productie hebben, terwijl daar normaal gesproken bijna een jaar voor staat. Jonney Shih, manager bij ASUS, omschreef dit toen als een marteling voor de engineers van de fabrikant.

De oplossing?

Toch lijkt er (voor sommige gebruikers) een oplossing te zijn. Gebruiker CaseyRain heeft in een reactie op het artikel van Android and Me zijn oplossing gedeeld en voor een aantal bezitters van de Nexus 7 blijkt dit te werken, zo kunnen we opmaken uit de reacties erop.

Here’s what you do. Install an app called Forever Gone (SD Card Cleaner). Don’t be put off by the name, as it works for internal memory too.

What this app does is fill up all the unused memory on your tablet with blank files. Then, it erases them all. The whole process took at least 20 minutes on my 16GB N7.

I was in the same boat as you, before this. My N7 had become so slow that it was basically unusable. Now I love my tablet again!

Wat zijn jouw ervaringen?

Ikzelf heb inmiddels ook al ruim een jaar een Nexus 7 tablet (review) maar ik moet eerlijk toegeven dat de problemen van trage reactietijden bij mij nog niet dermate groot en dus frustrerend zijn. Het is echter ook niet mijn primaire tablet en wordt dus ook niet continue gebruikt. Wel zijn er in afgelopen maanden andere problemen opgedoken, waaronder het niet meer opstarten van de tablet nadat deze aan de lader gehangen heeft en een flikkerend display.

Natuurlijk zijn er in Nederland ook een hoop Nexus 7 tablets over de toonbank gegaan de afgelopen maanden dus ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn. Presteert jouw Nexus 7 nog steeds als toen hij nieuw uit de doos kwam?

  • Delen:
Google Nexus 7
Android KitKat (4.4)

Reacties

  1. sander
    19 juni, 2013 om 17:57

    Nog geen problemen met mijn Nexus 7.
    Love it!

  2. sander
    19 juni, 2013 om 17:58

    Ik gebruikt hem wel elke dag.. geen probleem.

  3. Marcel
    19 juni, 2013 om 18:17

    Helaas heb ik er ook al een tijdje last van. Hoop snel op een oplossing.

    • Martijn Chel
      19 juni, 2013 om 18:27

      Ook de gegeven oplossing werkt niet voor je?

      • Marcel
        19 juni, 2013 om 20:08

        Heb het net gedaan. Lijkt inderdaad wat sneller nu. Maar eens eerst een weekje goed testen.

      • Martijn Chel
        19 juni, 2013 om 20:15

        Ok, top. Ben benieuwd.

      • Marcel
        20 juni, 2013 om 10:43

        De snelheid is echt verbeterd. Gelukkig. Misschien komt het omdat ik mijn Nexus 7 een keer helemaal vol gezet heb (met films, toen ik op vakantie ging). Daarna de films wel weer verwijderd. Het zou best kunnen dat het vanaf toen trager werd.
        We gaan het zien.

  4. Patrick
    19 juni, 2013 om 18:28

    Ik heb een asus 700 infinity tablet en vind deze na ongeveer één jaar ook enorm traag geworden.
    Recent ook een Ipad 4 gekregen en als ik de reactietijd tussen de twee vergelijk dan is de android tablet echt een slak.
    Gewoon op internet surfen gaat meer dan vijf keer sneller met de ipad dan met de asus.
    Normaal ben ik geen apple fan maar ik moet wel zeggen dat ik stukken liever met de ipad werk dan met de asus tablet.

  5. delacosa
    19 juni, 2013 om 22:38

    Daarom stap ik weer terug naar Apple. Zelfs een ipad 1 loopt lekkerder dan een Nexus 7 .

    Al die goedkope k*t Tablets is het zelfde als de netbook tijdperk. Allemaal goedkope krengen maar uiteindelijk gewoon troep.

    ios voor nu is erg lekker het systeem, loopt super en de apps zijn van een ipad nog eens niet te vergelijken met Android tablet apps.

  6. Raymond
    20 juni, 2013 om 9:33

    Nexus 7 gekocht toen hij uitkwam, super tevreden sindsdien.
    Ook Asus 300 (10″) en BlackBerry Playbook (7″), nooit problemen.
    Nexus favoriet.

  7. willem
    20 juni, 2013 om 9:54

    Mijn 32gb N7 loopt nog als een zonnetje. Geen enkel probleem zover. Begin na al die verhalen wel te twijfelen over de aanschaf van de N7-2 in Juli. Mis nu namelijk toch wel G3 en whatsapp op mijn N7

  8. Christ
    20 juni, 2013 om 10:28

    Ik heb de asus TF300t en exact dat problemen die Dustin Earley beschrijft, daarom dat ik de nexus 7 niet durfde aan te kopen en voor de galaxy tab 2 7″gegaan ben…(de touch op die asus suckt echt zowel op de originele 4.1 als de 4.2 software update,ik heb het gevoel dat het een hardware probleem is…die van ASUS)

  9. Karim
    20 juni, 2013 om 14:04

    haha dat wil ik ook kunnen zeggen!
    ‘Het is echter ook niet mijn primaire tablet’.

    Ik heb mn asus tf infinity ook weggedaan, werd ook sloom… hopelijk is de new nexus 7 beter af!

  10. Peter
    20 juni, 2013 om 17:51

    Ik merk geen snelheidsverlies op m’n Nexus 7, en gebruik het al 9 maanden elke dag.

  11. sander
    21 juni, 2013 om 15:03

    Ik heb ook de app forever gone gedraaid maar ik merk geen verschil.
    Mij N7 was ook niet langzaam.
    Duurde trouwens ca. 2 uur.

  12. robroek
    25 juni, 2013 om 22:32

    Nu 8 maanden zeer intensief de 32 GB in gebruik. Nog geen enkel probleem

  13. mrt
    28 juli, 2013 om 19:36

    Net een paar maanden de Nexus 7 met 32G in bezit. Helaas na een update 4.3 draait het scherm niet meer en blijft in verticale stand staan. Maar goed, net nieuw loopt het wel snel. Jammer dat video het niet zo goed doet in verticale stand. Geen of weinig informatie over dit probleem. Wel alle tips en settings geprobeerd behalve het terugbrengen naar aankoop-instellingen.

  14. Sabrina
    05 augustus, 2013 om 14:14

    Ik was erg blij toen ik met kerstmis een Nexus 7 kreeg. Nu heb ik hem nog geen jaar en de oplaadtijd is zeer teleurstellend. Elke avond laad ik hem op en de volgende ochtend staat hij op 32% terwijl hij voorheen in 1 uur al volledig opgeladen was. Ik sluit alle recente apps, sluit mijn tabbladen op google chrome en Mozilla Firefox, maar het helpt niet. Ligt dit aan mijn oplader?

    Groetjes, Sabrina

  15. Paul’s
    12 september, 2013 om 18:20

    Ik heb inmiddels de Nexus7 2013. Supersnel.Top tablet.
    Mijn ouwe Nexus was na de update naar 4.3 erg traag geworden. Wel iets verbeterd na wat aanwijzingen van anderen gevolgd te hebben.
    Het beeldscherm roteert niet meer automatisch. Jammer dat je daar geen oplossing voor kunt vinden.
    Tevens een trager toetsenbord. Tja.
    Toch over het algemeen heel tevreden over de Nexus.

  16. l v d heuvel
    08 december, 2013 om 8:07

    Heb een Nexus 2012 ben er tevreden over alleen scherm rotatie doet het niet meer

  17. A Hoff
    10 december, 2013 om 16:41

    Helaas ook hier een Nexus die niet vooruit te branden is, de cleanup Forever Gone (SD Card Cleaner) wordt zeker niet meer aangeraden na update naar 4.4.(ook door developer zelf afgeraden wanneer je op android 4.3 of hoger draait. Dus als iemand anders een idee heeft hoe ik opnieu leven kan blazen in mijn tablet hoor ik het heel graag!!

  18. Christophe
    09 januari, 2014 om 12:04

    Mijn N7 heeft het probleem ook. Nooit geroot, nooit volgestaan.. is wel zelden uitgeschakeld geweest. Heb terug fabriekswaarden gezet en apps reageren wel weer sneller maar het opladen gaat verschrikkelijk traag. Zit na een halve dag nog maar aan 64%.

  19. Ninnerz
    13 januari, 2014 om 12:58

    Spijtig genoeg heb ik hetzelfde ondervonden. Mijn Tablet doet er maar liefst 48uur! over en dan nog zit hij maar aan 95% opgeladen… Hij is nog geen jaar oud, dacht eerst dat het aan de oplader lag of misschien zelfs de spanning op mijn stopcontacten, maar neen, dat is het probleem niet. Denk er toch mee terug te gaan nu die nog onder garantie is! Want 2 dagen en dan nog steeds niet volledig opgeladen…

  20. Bert
    15 januari, 2014 om 22:37

    Heb de Tablet meer dan een jaar, maar zodra hij echt helemaal leeg is en weer wordt opgeladen , is het apparaat bijna niet meer aan te krijgen. Irritant!

  21. Jochem
    16 maart, 2014 om 21:41

    voor de oplaad issues! dit werkt! http://www.youtube.com/watch?v=bZFcfirYvuA

  22. cecilia
    05 september, 2014 om 16:25

    Ook ik heb na een jaar veel problemen, krijg geen verbinding )er is geen netwerkverbindig) wifi-web of soms stroperig traag. In vergelijking met andere tablets-notebooks in huis is het langszaam aan een ramp geworden en alle tips op het web helpen geen moer.
    In het begin geweldig maar nu zwaar K…..
    ik baal ontzettend

  23. Erik
    16 oktober, 2014 om 16:33

    Helaas mijn scherm draait niet meer. Ben al terug gegaan naar fabrieksinstellingen. (dit kon zowiezo geen kwaad met 2 kinderen die van apps houden) maar vrij kort hierna zit t scherm weer vast en wil niet meer draaien. Hierdoor kan ik niet meer sturen in bv racespelletjes. Is daar wat voor??

    • nico
      01 november, 2015 om 11:00

      Mijn scherm wil ook niet meer draaien. Een oplossing om landschap af te dwingen is echter: download een willekeurige app die standaard in landschap opent (bijv. ITV online). Open die app (dan krijg je landsape) en sluit hem weer. Je kunt vervolgens een andere app in landscape openen. Beetje omslachtig, maar het werkt bij mij wel.