Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

SlimPort op tablets en smartphones: Wat is het en hoe werkt het?

Geschreven door
Geplaatst op29 juli 2013, 15:16 CategorieTablet Tips

Toen Google afgelopen week de nieuwe Nexus 7 presenteerde werd er één specificatie vermeld waarover we nog maar weinig weten. De tablet beschikt namelijk over een microUSB-poort die uitgerust is met de SlimPort-techniek. Maar, wat is dit precies en hoe werkt het?

Wat is SlimPort?

Het idee achter de SlimPort-techniek, ontwikkeld door Analogix, is vrij eenvoudig; middels de microUSB-aansluiting kun je het beeld van je smartphone of tablet spiegelen op een aangesloten display. Daarvoor heb je geen extra HDMI-poort of andere aansluiting nodig.De microUSB-poort kan echter ook nog steeds gebruikt worden om je tablet mee op te laden en voor het uitwisselen van data.

Adapters en kabels

Toestellen die beschikken over een microUSB-poort met SlimPort-ondersteuning kunnen met een speciale SlimPort naar HDMI-, DisplayPort-, DVI- of VGA-adapter videosignalen op een display weergeven. De adapter wordt dan op de microUSB-poort aangesloten en de HDMI (of één van de andere connectoren) kabel wordt gelegd tussen de adapter en het display. Analogix heeft zelf reeds adapters ontwikkeld die daarnaast beschikken over een USB-poort waarmee de tablet of smartphone tegelijkertijd op het stopcontact aangesloten kan worden en dus opgeladen wordt. Naast adapters zijn er ook SlimPort-kabels te koop die aan de ene kant een microUSB-poort connector en aan de andere kant een HDMI-connector (of één van de andere connectoren) hebben.

Slimport-2

Energieverbruik en ondersteuning

De SlimPort-techniek is ontwikkeld om virtueel geen energie te verbruiken waardoor je dus een film die op je tablet staat op tv kunt weergeven zonder extra energie te verbruiken. Er is ondersteuning voor het weergaven van videosignalen in 1080p resolutie met 3D graphics en bijbehorende audio.

Beschikbaarheid

De nieuwe Google Nexus 7 is niet het eerste toestel dat gebruik maakt van de SlimPort-techniek. Zo zijn ook de Google Nexus 4 en de LG Optimus G Pro smartphones ermee uitgerust, en gaan we in de nabije toekomst meer tablets met ondersteuning voor SlimPort gelanceerd zien worden.

  • Delen:

Reacties

  1. Jan Bos
    29 juli, 2013 om 17:31

    Hoezo slim ?, mijn goedkope Kruidvat tablet heeft standaard al een HDMi aansluiting.

    • Bitfriend
      29 juli, 2013 om 19:50

      Dit is denk ik een zakelijke kwestie.
      1: met een combinatie aansluiting scheelt het ruimte in een apparaat, dus kan het weer lichter, dunner, slanker, enz, worden.
      2: commercieel, je zal verloop kabels moeten kopen om gebruik te kunnen maken van een dergelijke functie.

      Alleen met MHL kan zoiets toch ook al?

      • Martijn Chel
        29 juli, 2013 om 20:01

        Klopt, MHL heeft dezelfde functie. Het verschil is met niet helemaal duidelijk, maar SlimPort biedt in ieder geval ook ondersteuning voor DVI, DisplayPort en VGA. Daarbij kun je dus je tablet opladen met zo’n adapter die over de extra usb-poort beschikt.

  2. Rum Jansen
    09 oktober, 2013 om 16:54

    Kan ik via de Micro USB SlimPort van mijn nieuwe Nexus 7 met een verloop kabel of adapter een usb stick aansluiten, en zo ja welke heb ik dan nodig.

    Bij voorbaat dank

    • Martijn Chel
      09 oktober, 2013 om 17:33

      Zie deze video. Daaruit maak ik op dat het soms wel, soms niet werkt. Er lijkt nog geen fix voor te zijn helaas.

    • flip
      07 december, 2014 om 12:18

      Otg….

  3. griffin mini
    09 december, 2013 om 15:02

    From an HDMI-compliant device, you can transfer uncompressed
    audio and video data to a computer monitor, digital TV, or video projector effortlessly utilizing
    HDMI. All you have to get is an HDMI connector. Looking for an HDMI cables for a display
    interface like DisplayPort is simple as they are available.

  4. hdmi vga adapter
    09 december, 2013 om 15:06

    DisplayPort aids the HDMI in giving signal with use off a passive adapter that is connected to a dual-mode designed
    port. With this, you can be sure that you could now plug in and play the audio/video that you would like quickly
    whether you are using your personal computer or tablet gadget.

  5. Ronald
    06 september, 2014 om 17:14

    Martijn,
    Waar koop ik zo’n SlimPort?

    • Martijn Chel
      06 september, 2014 om 21:17

      Een SlimPort zit op een tablet. Je koopt dus een tablet.

      • Ronald
        06 september, 2014 om 21:20

        Sorry, ik bedoel dat kastje met aan de ene kant de micro-usb en aan de andere kant de hdmi- aansluiting

  6. MauriceRX4
    28 oktober, 2014 om 19:48

    Is deze ook voor lenovo yoga tablet 2 10.1

  7. don
    22 november, 2014 om 13:24

    Nexus 7 — slimport–HDMI– samsung S24D590L WERKT NIET , Does not working !

  8. marieke
    15 juni, 2016 om 10:57

    Met een gewone oude Samsung tablet kan direct dan niet?