Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Android 4.4 KitKat-update beschikbaar voor Google Nexus 7 2012 en 2013

Geschreven door
Geplaatst op22 november 2013, 23:40 CategorieAndroid

Het heeft even geduurd maar sinds gisteren wordt de Android 4.4 KitKat-update aangeboden aan de meeste gebruikers van de eerste en tweede generatie Google Nexus 7.

10 dagen geleden maakte Google bekend de beginnen met de uitrol van Android 4.4 KitKat voor de Nexus-tablets maar de update bleef voor vele gebruikers uit. Wat de exacte oorzaak van de vertraging is, is niet duidelijk maar inmiddels hebben meerdere bezitters van de Nexus 7 (2012) en Nexus 7 (2013) laten weten de update ontvangen te hebben. Ook onze modellen zijn sinds vanmiddag voorzien van de meest recente versie van Android. De update wordt automatisch aangeboden en kan Over The Air (OTA) gedownload worden.

Android 4.4 KitKat bevat verschillende vernieuwingen en verbeteringen. Zo heeft Google het uiterlijk op aardig wat punten strakker gemaakt en kun je voortaan apps in full-screen weergave weergeven gebruiken. De belangrijkste verbetering is er echter een waar je wellicht niet snel iets van zal merken. Android 4.4 is namelijk op verschillende punten geoptimaliseerd waardoor deze versie van Android soepel moet kunnen draaien op tablets met wat minder processor- en geheugenkracht. Lees meer over wat er nieuw is in Android 4.4 KitKat.

Heb jij de Android 4.4 KitKat-update al binnen op je Google Nexus 7? Laat hieronder weten wat je ervaringen zijn.

  • Delen:
Nieuwe Google Nexus 7 (2013)
Android KitKat (4.4)

Reacties

  1. Tom
    23 november, 2013 om 9:30

    Ik heb 4.4 nog steeds niet binnen op mijn Nexus 7(2013). Maar als ik bovenstaand artikel mag geloven komt het snel.

    • S.O.
      26 november, 2013 om 8:00

      Bij mij ook nog geen spoor van de update, is dat normaal?

      • S.O.
        27 november, 2013 om 18:19

        Hij is binnen! Deze morgen was de melding ‘Systeemupdate gedownload’ er.
        Werkt goed, de Goole Experience Launcher is wel net op hol geslagen met nog twee procent batterijlading resterend. Heropgestart en alles was terug ok.

  2. G
    23 november, 2013 om 10:46

    Ik heb m binnen (Nexus 7), er is alleen bijna niets veranderd blauw is nu wit, verder geen verschil

  3. Pino
    23 november, 2013 om 11:22

    Als je google experience launcher der op zet dan zie je meer verschil! Bevalt mij Prima, Ben nog geen problemen tegen gekomen! Nexus 7 (2012) loopt als een trein hier en battery gaat ook langer mee zo ver ik nu kan zien.

    • Deluder
      24 november, 2013 om 11:58

      Wordt deze launcher niet standaard mee geïnstalleerd in 4.4?

      • Martijn Chel
        24 november, 2013 om 12:24

        Nee, helaas niet.

  4. thommy
    24 november, 2013 om 13:20

    Sinds gisteren de 4.4 versie, echter doet de VLC player het niet meer :-(

    iemand reeds een oplossing????

  5. Ferry
    24 november, 2013 om 22:28

    Stukje tekst uit tabletsmagazine review Android 4.4:
    “Zo zijn de notificatie- en statusbalk deels transparant, en verdwijnen deze volledig wanneer je in een full-screen applicatie zit.”

    Weet iemand hoe je dit voor elkaar kunt krijgen? Ik heb de nexus7, maar de homescreen ziet er bij mij nog hetzelfde uit. Niet transparant dus, maar gewoon nog zwart.
    Ook verdwijnen deze niet in een full-screen applicatie.

    • Martijn Chel
      24 november, 2013 om 22:37

      Laat ik voorop stellen dat we nooit een review over Android 4.4 geschreven hebben. Dat is tekst die bij Google vandaan komt, nog voordat de versie beschikbaar was. De fullscreen weergave werkt bij onze modellen bij enkele games, maar niet alle apps. Waar het precieze verschil zit is me nog niet duidelijk.
      Het transparante balken gelden blijkbaar niet voor de tabletinterface helaas. Dat is de Experience Launcher is voorlopig alleen voor de Nexus 5.

      • Ferry
        26 november, 2013 om 12:00

        Hoi Martijn, bedankt voor je reactie. Het is me duidelijk geworden nu.

    • Pino
      25 november, 2013 om 10:09

      Je kan google experience launcher ook op nexus 7 zetten!

  6. Pino
    25 november, 2013 om 10:17

    Misschien een idee voor Martijn Chel Om over de google experience launcher ff een stukje te schrijven!

    • Martijn Chel
      25 november, 2013 om 10:21

      Maar, dat is geen officiële manier he.. Google heeft de Launcher nog niet beschikbaar gesteld dus het installeren gaat nu via een apk-bestand. Ik zal er eens naar kijken.

      • Pino
        25 november, 2013 om 10:43

        Ik begrijp wat je zegt maar geloof dat mensen niet echt goed snappen hoe het nu zit met die google experience launcher! Dus misschien een beetje uitleg voor de mensen die willen weten hoe of wat, en hoe ze toch die apk kunnen installeren!
        Kijk maar ff dan zien we het wel.

      • Martijn Chel
        25 november, 2013 om 10:43

        Ben er al mee bezig :)

  7. Pino
    25 november, 2013 om 11:11

    Nice :P

  8. JJ
    25 november, 2013 om 19:42

    Voor wie de update nog niet heeft ontvangen (zoals ik tot 5 min geleden), je kan altijd je naar instellingen gaan, apps, alle en dan Google Services Framework cache wissen om dan handmatig weer te laten updaten onder Over Tablet, zo heb ik hem toch eindelijk binnen nu.

  9. tom
    26 november, 2013 om 0:59

    En opeens is die daar: Android 4.4. Gewoon gewacht en nu geïnstalleerd. Draait prima maar merk bijna geen verschil.

  10. paul
    26 november, 2013 om 1:37

    Afgelopen vrijdag de update naar 4.4 ontvangen. Vanavond een compleet vastgelopen Nexus 7 gehad, nog nooit meegemaakt onder android 4.2 of 4.3 ook scrollen veel pagina’s minder vloeiend dan voorheen en is de batterij veel sneller leeg dan onder 4.3 (wat zo’n verademing en verbetering was)

    • Ronald
      28 november, 2013 om 22:06

      Precies dezelfde problemen hier

  11. Arie broekhuizen
    26 november, 2013 om 16:05

    Sinds de upgrade van mijn Nexus 7 naar Android 4.4 werkt mijn e-mail programma niet meer zo goed. De bijlagen kan ik niet meer downloaden. Ik gebruikt E-Mail

  12. Tom
    26 november, 2013 om 19:19

    Ik kan sinds 4.4 geen NRC kranten app meer draaien. Ook de app van het Financieele dagblad werkt niet meer. Dat is lastig. Ik hoop dat ze snel met een oplossing komen, want ik betaal ervoor…..

  13. NRC-fan
    27 november, 2013 om 15:00

    NRC APP werkt bij mij ook niet goed meer sinds Kit-Kat.
    De pagina’s passen niet meer op het scherm, en alleen de eerste pagina is zichtbaar.

    Heb de volledige PDF versie gedownload met Chrome.
    Jammer dat de ingebouwde PDF viewer van 4.4 veel trager is dan 4.3.

    Kan je nog van 4.4 terug naar 4.3?
    en hoe gaat dat?

    • LH
      11 februari, 2014 om 21:15

      Ben benieuwd: Is het probleem inmiddels opgelost? Ik heb een Nexus 10 besteld met 4.4 Kit-kat en zou daar graag het NRC op lezen. Hoor het graag, bedankt!

  14. lvk
    28 november, 2013 om 17:36

    sinds kort Nexus 10. deze week kitkat upgrade gekregen. maar…..email bijlagen moeizaam te openen, duurt eeuwigheid. en dan opslaan….. waar worden ze opgeslagen?? onvindbaar. standaard ingebouwde email app versie 6. , zelfde als mijn zeer goedkope kruidvat Cherry 1038 versie 4.1. daar heb ik dat probleem niet.

  15. kolibri
    29 november, 2013 om 19:34

    Bij mijn Nexus 7 (2012) is sinds kitkat 4.4 de kompas uitlezing geheel verkeerd.
    90 graden fout.
    Oorspronkelijk was de kompas functie ook niet best maar sinds 4.3 werkte het prima.

  16. Nel
    06 december, 2013 om 16:32

    Android versie 4.4 staat nu op mijn tablet Asus Nexus 7(2012) maar sindsdien kan ik op de app jongerenbijbel HSV de tekst niet goed lezen omdat de tekst zich nu past niet aan het scherm aan als ik deze vergroot.
    Voor deze app heb ik betaald dus hoop dat hier snel een oplossing voor komt.
    Kan ik trouwens nog terug naar Android versie 4.3?
    zo ja,hoe doe ik dat?

  17. perdono
    06 december, 2013 om 22:31

    Krijg wel de download update maar met installeren geeft die fout aan en dan is het over.

  18. elrolo
    08 december, 2013 om 12:00

    Ik kreeg de OTA update, maar had continu vastlopers. Ik heb via de PC de krt16s erop gezet, maar problemen blijven. Probleem lijkt te ontstaan door het uitzetten via de magneet in de cover. Factory reset e.d. haalt niets uit. Mijn nexus 7 (2012) is onbruikbaar geworden.
    Ik heb voor google Nexus gekozen voor die updates, maar dit is waardeloos.
    Ga terug naar 4.3 als dat mogelijk is, want bootloader deed het ook al niet

  19. Arie broekhuizen
    11 december, 2013 om 22:21

    Datum 11-12-2013 de update 4.4.2. Ontvangen. Problemen met de e-mail en exchange services lijken opgelost

  20. peter
    09 januari, 2016 om 15:47

    vraag
    mijn nexus 7 wil niet meer opstarten!
    s’middags doet ie het nog effe later niet meer
    hoe kan dat en heb iemand een oplossing?

    peter