Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Flash Player werkt niet meer in Android 4.4 KitKat

Geschreven door
Geplaatst op28 november 2013, 10:25 CategorieAndroid

Binnen Android 4.4 KitKat zijn een aantal interessante verbeteringen doorgevoerd maar deze week blijkt dat Google er ook voor gekozen heeft de ondersteuning voor Flash volledig te verwijderen.

Update: Inmiddels is er via een omweg een oplossing gevonden zodat je Flash kunt gebruiken op je Android 4.4 KitKat apparaat. Op dit moment schijnt voor sommige gebruikers ook Firefox beta zonder problemen Flash content te kunnen weergeven, al geldt dit niet voor alle content.

Het is nog niet zolang geleden dat de ondersteuning voor Flash één van de argumenten voor de aanschaf van een Android toestel was, maar anderhalf jaar terug liet Adobe weten te stoppen met de ontwikkeling van Flash voor Android. Hoewel dit voor velen slecht nieuws was, bleef het mogelijk Flash te installeren via een apk-bestand en een browser van derden. Inmiddels hebben veel Android-gebruikers de Flash Player op deze manier geïnstalleerd.

Met de komst van Android 4.4 KitKat lijkt er definitief een einde te komen aan Flash binnen Android. Uit een supportpagina van Dolphin, een partij die een eigen browser-app voor Android ontwikkeld heeft, blijkt dat Google binnen Android 4.4 KitKat belangrijke api-bestanden verwijderd heeft waardoor Flash niet meer binnen het besturingssysteem te gebruiken is. Volgens Dolphin kan hierdoor geen enkele browser Flash activeren.

Hoewel Flash op een mobiel apparaat ten koste kan gaan van de batterijduur en de browser een stuk trager kan maken, zijn nog veel Android-gebruikers afhankelijk van Flash, bijvoorbeeld bij het spelen van games. Toch lijkt er wederom een omweg te zijn zodat dit nog mogelijk is. Hiervoor moet echter wel een browser geïnstalleerd worden die de opgevraagde websites op een eigen server verwerkt en doorstuurt naar de gebruiker. De Puffin Web Browser is hiervan een voorbeeld, maar deze browser speelt alleen Flash-content uit de VS af.  

Mocht je Android 4.4 KitKat al op je tablet hebben staan, laat hieronder in een reactie weten of je Flash nog aan de praat krijgt. Momenteel is KitKat officieel alleen nog te installeren op de Nexus-apparaten van Google, waaronder de eerste en tweede generatie Nexus 7.

  • Delen:

Reacties

  1. Marcel
    28 november, 2013 om 11:10

    De Widget van Android Weather heet ook lange tijd nodig om verbinding te krijgen met internet, vlak na het opstarten. In versie 4.3 was dit geen probleem.

  2. Tom O’Neill
    28 november, 2013 om 13:31

    Vet genaaid om dat er zomaar uit te halen :/
    Skyfire doet dat inladen via de server en doorsturen volgens mij ook.

  3. Mike
    29 november, 2013 om 10:20

    Iedereen klagen bij Google dan word het misschien terug als voorheen

  4. T.A Blet
    30 november, 2013 om 13:02

    Dat is heel teleurstellend en ongewenst.
    Ik heb geen 4.4 maar krijg het geheel ook niet werkend op 4.2.2 op de Asus Fonepad Note.
    Laatste versie Flashplayer en een stuk of 5 browsers geprobeerd.
    Gaat niet!
    Lijkt erop dat Asus ook hier al belangrijke bestanden heeft gewist.
    Heel jammer.

    • piet
      06 december, 2013 om 17:38

      probeer firefox beta

  5. Comit
    30 november, 2013 om 17:05

    Ik heb zelf een Nexus 4 en een 7 die recent een upgrade naar KitKat gekregen hebben, en was dus ook mijn Flash-support kwijt.

    Als je de stappen volgt die op deze website uitgelegd staan is het (bij mij toch) op minder dan 3 minuten opgelost:
    http://www.phonearena.com/news/Here-is-how-to-enable-Adobe-Flash-support-in-Android-4.4-KitKat_id49851

    APK-bestandje downloaden (hoeft zelfs niet via de PC), Dolphin Browser én Jetpack installeren, wat instellinkjes aanpassen en je kan terug flashen! :)

  6. Frank Runia
    02 december, 2013 om 20:26

    Ik ben in het bezit van een Nexus 10 met Android 4.4 kitkat en flashplayer werkt nog prima! Hoe kan dit dan?

    • Martijn Chel
      02 december, 2013 om 20:45

      Dat is een hele goeie, geen idee :)
      Hoe heb je Flash geïnstalleerd en welke browser gebruik je?

  7. Jan
    07 december, 2013 om 22:59

    Ik heb zojuist Android 4.4 Kitkat geinstalleerd op mijn Google Nexus 7 2e generatie (2013) 4G/LTE en in Firefox beta krijg ik nog gewoon de flashgame Desert Operations. Geen problemen mee. Dus waar de schrijver zijn mening op baseert?

    • Martijn Chel
      07 december, 2013 om 22:59

      Als je goed gelezen had, dan had je gezien waar de schrijver zijn mening op baseert. Je doet net alsof we het uit onze duim zuigen.

  8. nady
    25 februari, 2014 om 10:34

    Heb net een Nexus 10 met Android 4.4/kitkat en kan helaas flash player niet installeren
    . Gaan ze daar iets aan doen?

  9. Frank
    14 november, 2017 om 9:58

    Ik heb android systeem de 7.1 heb via een pak bestand flash player erop gekregen maar werkt niet telkens ik iets open die flash player nodig heeft krijg ik melding gelieve flash player te instaleren

    • Frank