Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Invoering tablet en smartphone in de klas gaat niet snel genoeg

Geschreven door
Geplaatst op29 november 2013, 14:50 CategorieHardware

We hebben het al bijna twee jaar over de komst van de tablet naar de klas maar de invoering hiervan laat nog te wensen over. Volgens de voorzitter van de VO-raad, Paul Rosenmöller, moet hier vaart achter gezet worden.

In een interview met De Volkskrant laat Rosenmöller weten dat het tijd wordt om de tablet en smartphone als lesmiddel in te gaan zetten. Niet alleen voor het lezen van digitale boeken maar ook voor een nieuwe manier van lesgeven. Rosenmöller geeft aan dat het gaat om de toegevoegde waarde van digitale hulpmiddelen welke het onderwijs eigentijds en interessanter maken voor jongeren.

Moderne techniek maakt het ook mogelijk om leerlingen thuis de lesstof te laten doornemen en in de les, met een coachende  docent, de stof toe te passen met opdrachten. De docent hoeft dan niet meer in zes klassen hetzelfde lesje af te draaien.

Linda Zeegers, woordvoerder van de VO-raad, laat tegenover NUtech weten dat de invoering van de tablet in de klas veel te langzaam gaat. De belangrijkste reden hiervoor is volgens Zeegers te zoeken bij de uitgevers van lesmateriaal. Zij blijven achter met de digitalisering omdat digitaal lesmateriaal duur en niet flexibel is. Ook scholen zelf lopen achter de feiten aan, vooral door de hoge kosten die de digitale hulpmiddelen als tablets met zich meebrengen. Het budget van scholen is hiervoor te klein en daarbij vallen digitale boeken niet onder het 6 procent btw-tarief waardoor de overstap meteen een stuk duurder wordt.

Er wordt momenteel door de VO-raad samen met uitgevers, boekhandelaren, softwareontwikkelaars en onderwijskundigen gewerkt aan een plan waarmee de invoering van de tablet en de smartphone in de klas versneld moet worden. Dit plan moet volgend jaar gepresenteerd worden.

  • Delen:

Reacties

  1. Gerrit
    30 november, 2013 om 10:29

    De invoering gaat juist te snel. Er wordt te pas en te onpas overal ipads binnengedragen zonder dat de consequenties overzien worden. Ik ben docent en IT fanaat, maar een ipad of welke tablet dan ook blijft ik zolang mogelijk tegenhouden. Er heeft nog niemand aangetoond dat er voordelen uit gehaald kunnen worden behalve geldbesparing op boeken en zelfs dat is nog dubieus.
    Simpel voorbeeld: Mijn leerlingen zitten in de les met 3 boeken voor hun neus, het theorieboek, het werkboek en het tabellenboek. Alles is één tablet is vast goedkoper, maar werkt het beter?
    Collega’s van mij zetten hun lessen op video en vervolgens op internet. Gaan die leerlingen nu op internet kijken? Ze zeggen dus van niet, het ontbreekt ze aan motivatie en discipline (het zijn pupers, weet je wel!) en hebben commentaar op de docent als ze om uitleg vragen als die zegt “kijk het filmpje maar, dan snap je het wel”.
    Noemen we dit vooruitgang? Ik noem dit bezuiniging en verdere verschraling van het toch al zo bekritiseerde onderwijs.

  2. Casper
    30 november, 2013 om 11:50

    Inderdaad, het lijkt toch meer een hype, owh leuk “tablets” dan dat hier echt goed over na gedacht wordt.

    Mijn vriendin werkt op een basisschool waar ze ~28 tablets hebben voor lessen. Wil je er iets op doen, zit het verhaal pot dicht, zijn er maar twee les stof aanbieders (taal en rekenen). Verder is de stand van de computers te triest voor woorden. Ze hebben 350 leerlingen en 12 computers die op Windows xp draaien met de laatste update van 5 jaar geleden. Er draait dus nog IE 6 op. Succes met het proberen te geven van een moderne les!

    Verder heb je ook nog een beetje een kip of het ei probleem, waarom zouden les stof aanbieders over gaan op digitale les stof, wanneer scholen geen tablets hebben? Of andersom waarom zouden scholen tablets / computers gaan gebruiken wanneer er geen (of weinig) digitale les stof beschikbaar is?

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.