Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

IDC voorspelt afnemende groei tabletmarkt voor 2014

Geschreven door
Geplaatst op7 maart 2014, 11:05 CategorieOnderzoek

Al sinds het prille begin van de tabletmarkt is jaarlijks een forse groei waar te nemen in het aantal verkochte tablets. 2014 is volgens een analistenbureau het eerste jaar waarin deze groei afvlakt omdat de tabletmarkt verzadigd raakt.

De analisten van IDC (International Data Corporation) hebben weer uitgebreid gekeken naar de cijfers van de afgelopen jaren, de trends in de markt en de verwachtingen voor dit jaar. Volgens het bedrijf is de tabletmarkt inmiddels volwassen en gaan we dit terugzien door een afvlakking in de groei van het aantal verkopen. 

Afname groei tabletmarkt

Afgelopen jaar nam het aantal verkochte tablets ten opzichte van 2012 toe met 51,6 procent, aldus IDC. Dit komt aardig overeen met de cijfers die Gartner afgelopen week publiceerde. Daaruit bleek dat er in 2013 ruim 195 miljoen tablets verkocht werden, tegenover 116 miljoen stuks in 2012. Met name in de opkomende markten als China, Afrika en India werden het afgelopen bijna 50 procent meer tablets verkocht. In onder meer West-Europa en de VS ligt de groei op zo’n 31 procent.

Dit jaar komt de groei volgens IDC onder de 20 procent te liggen en daarom kunnen we spreken van een afvlakking van de groei. Het bedrijf heeft ook een logische verklaring voor deze trend. De meeste consumenten zijn inmiddels namelijk voorzien van een tablet, waar we als het goed is een paar jaar mee doen voordat ze een nieuwe aanschaffen.

Minder tablets?

Daarnaast brengen fabrikanten minder nieuwe modellen uit volgens IDC, iets waar we het niet helemaal mee eens zijn. Als we kijken naar bijvoorbeeld Samsung, HP, Lenovo en Huawei dan zien we duidelijk dat er op meerdere paarden gewed wordt maar niet dat er minder tablets gelanceerd worden. Deze fabrikanten proberen voor elk budget een of meerdere tablets te lanceren en hebben inmiddels een groter assortiment dan een jaar terug. Wel is het zo dat fabrikanten een tablet langer in de winkels laten liggen. Kijk bijvoorbeeld naar de Transformer Pad 300 van Asus en de Acer Iconia tablets met Windows 8 en Android.

Prijsdalingen

Uit de cijfers van IDC blijkt ook dat de gemiddelde prijs van een tablet de afgelopen jaren gedaald is. In 2012 daalde de gemiddelde prijs met 18,3 procent en in 2013 met 14,6 procent. Toch verwachten de analisten niet dat deze trend aan zal houden. De verwachte prijsdaling voor 2014 ligt dan ook op 3,6 procent. De reden hiervoor is dat consumenten inmiddels redelijk op de hoogte zijn van de kwaliteit van goedkope (budget) tablets en daardoor bij een volgende aankoop voor een A-merk kiezen. 

Hetgeen waar consumenten hun keuze in de komende maanden van laten afhangen is volgens IDC het besturingssysteem en de voorkeur voor een bepaald merk. De analisten verwachten dat het aandeel van Windows, dat momenteel verantwoordelijk is voor iets meer dan 2 procent van de tabletmarkt, hard zal groeien. Met name door de opkomst van de hybride en convertible systemen. Er is echter veel meer belangrijk dan alleen het besturingssysteem. Meer daarover lees je in ons artikel met waar je op moet letten bij het kopen van een tablet.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.