Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Mobiele aankopen vooral gedaan met tablet

Geschreven door
Geplaatst op16 april 2014, 11:21 CategorieOnderzoek

Mobiele aankopen worden vooral met een tablet gedaan. Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org. De tabletkopers zijn bovendien positiever over mobile shopping dan de gebruikers van een smartphone.

Volgens het onderzoek gebruikt zeven op de tien consumenten hun tablet voor mobiele aankopen. Die is in dat geval vaak een vervanger voor hun laptop. Een overgrote meerderheid (96 procent) doet hun online shopping namelijk gewoon vanuit huis.

Verder bleek dat de onlineconsumentenbestedingen die gedaan werden met een smartphone en tablet zijn gestegen naar 1,3 miljard euro. In het laatste half jaar van 2013 was dit zelfs 735 miljoen euro. Dat is een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode een jaar daarvoor.

Ook het aantal mobiele kopers is het afgelopen jaar gestegen. In de laatste zes maanden van 2013 steeg dit aantal naar 2,7 miljoen. Ook dat is een verdubbeling ten opzichte van het laatste half jaar van 2012.

Frank Sibbel, managing partner van Blauw Research, weet wel hoe dit komt: ‘Consumenten ervaren het mobiel bestellen als zeer gemakkelijk. Het mobiele apparaat is vaak binnen handbereik en men kan snel en makkelijk informatie opzoeken en bestellen. De snelle groei van mobile devices zorgt ervoor dat consumenten steeds vaker mobiel online zijn en dus ook steeds vaker mobiel bestellen.’

Niet alleen het bedrag, ook het aantal bestellingen met mobiele apparaten steeg fors. In de tweede helft van 2013 ging het om 14 miljoen bestellingen. Dat was 84 procent meer dan het jaar daarvoor. In totaal zijn er vorig jaar 26 miljoen bestellingen gedaan.

Wat verder opvalt is dat er steeds meer grote en dure aankopen mobiel worden gedaan. Per aankoop werd er gemiddeld 52 euro uitgegeven, een stijging van 21 procent ten opzichte van 2012. Voor vrijwel de meeste aankopen werd het betalingssysteem iDEAL gebruikt.

Blauw Research en Thuiswinkel.org verwachten in 2014 een verdere groei van de mobiele bestedingen. Dat zal dit jaar vermoedelijk uitkomen op ongeveer 2 miljard euro.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.