Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Marktaandeel Android in Europa wederom gestegen

Geschreven door
Geplaatst op27 mei 2014, 11:37 CategorieOnderzoek

Android groeit al jaren en zet ook nu nog door als het gaat om het Europese marktaandeel. Het marktanalyse bureau Kantar heeft tijdens de meest recente informatieverzameling wederom groei voor Android bespeurd. Dat de andere belangrijke platformen ook groei laten zien betekent natuurlijk maar één ding, Blackberry is en blijft in vrije val.

Marktaandeel Android – iOS – Windows

Android heeft een marktaandeel van 72,4 procent in de Europese markt, en dat is ongeveer 2 procent meer dan vorig jaar. Apple’s iOS is maar met 0.2 procent gestegen en moet het doen met een marktaandeel van 17,5 procent. Windows begint met een marktaandeel van 8.4 procent wel een steeds serieuzere speler te worden, een groei van 1.6 procent wijst er ook op dat het Windows voor steeds meer mensen een serieuze optie is geworden.

Als we het over Europees marktaandeel hebben gaat het overigens wel maar vijf landen: Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje en Italië zijn gebruikt als graadmeters voor de Europese markt. Over de betrouwbaarheid van deze landen als indicator valt natuurlijk te twisten, maar als West-Europese indicator zie ik er niet direct heel veel problemen mee. Persoonlijk ben ik benieuwd hoe de prijsvechter Windows het doet in Oost-Europese landen.

Marktaandeel-iOS-Android-Windows-Europa

In de onderstaande afbeelding is overigens ook aardig wat informatie te vinden over het marktaandeel van de besturingssystemen in andere markten. Zo is iOS nog steeds verantwoordelijk voor een groot marktaandeel in Japan (55,4%) en Amerika (34,6%) en doet Android het erg goed in China (79,8%) en Australië (60,8%). Vooral Android’s aandeel in China is een erg interessant geven. Helaas weten we niet of het hier over Googles versie van Android of een Open Source Android (aangepaste versie zonder Google Apps) gaat. Het lijkt mij niet ondenkbaar dat de split tussen beiden versie in China nog in het voordeel uitkomt van de niet Google versie.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.