Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Review: Logitech FabricSkin Keyboard Folio voor de iPad

Geschreven door
Geplaatst op17 mei 2014, 15:25 CategorieAccessoire reviews

Toetsenborden zijn er in alle soorten en maten, en zeker voor de iPad is het aanbod aan accessoires enorm groot, ook als het gaat over toetsenborden. Een hoop van die toetsenborden heb je dan ook al wel voorbij zien komen hier op Tablets Magazine maar het afgelopen jaar bleef er een nieuw Logitech toetsenbord steeds om mijn aandacht vragen. Vandaag is het eindelijk tijd om te kijken naar de Logitech FabricSkin Keyboard Folio voor de iPad Air. Deze hoes heeft een geïntegreerd toetsenbord die wat designkeuzes van de Microsoft TouchCover heeft overgenomen, inclusief de vrolijke kleurtjes en waterbestendigheid.

Logitech FabricSkin Keyboard Folio

De hoes is al een tijdje op de markt en volgens Logitech zelfs de best verkopende iPad-accessoire op de markt. Omdat het een tijd lang erg druk is geweest op Tablets Magazine zijn we er gewoon niet eerder aan toegekomen maar nu hebben deze ‘bestverkopende keyboard accessoire’ ook eens zelf onder de loep genomen. Altijd handig voor een potentiële koper natuurlijk, want met de een prijs van zo’n 150 euro is het niet zomaar een extraatje dat je bij je iPad koopt…

De FabricSkin Keyboard Folio is verkrijgbaar in verschillende kleuren, waarbij de buitenkant en binnenkant altijd een leuke contrasterende kleur hebben. De FabricSkin Keyboard Folio die voor deze review gebruikt is combineert grijs met geel maar de hoes is ook verkrijgbaar in het groen, blauw, rood en geel. Het aanbod lijkt echter wel een beetje afhankelijk te zijn van de inkoper van de winkel waar je kijkt. Op de website van Logitech zelf kan je op dit moment ook alleen maar de zwart, rode en en lichtblauwe versie aanschaffen. Het kan dus zomaar zijn dat jouw favoriete kleurencombo lastig te vinden is.

Logitech FabricSkin Keyboard Folio voor de iPad-design

De 150 euro die je kwijt bent voor deze hoes voel je niet alleen in je portemonnee maar gelukkig ook aan het product af. De FabricSkin Keyboard Folio voelt als een enorm kwaliteitsproduct en biedt naast een keyboard ook nog eens prima bescherming. De buitenkant is gemaakt van stevige stof en de randen rondom de iPad Air steken genoeg uit om wat beschermingen te bieden. Terugkomend op de stof kan je zeggen dat het redelijk grof aanvoelt zonder te schuren, en voor mijn vingers lijkt het ook duidelijk te zijn dat de stof is geïmpregneerd zodat de meeste viezigheid makkelijk van de stof af te vegen is. Afhankelijk van het model dat je nodig hebt (iPad 2/3/4 vs iPad Air) schuift de iPad in een paar stevige hoeken of wordt de iPad (2/3/4) helemaal omringt door een rubberen beschermdeel van de hoes. De iPad Air uit deze review schoof zonder probleem in de twee hoeken van de hoes en werd daarna prima en stevig op z’n plek gehouden. Ik ga ervan uit dat hetzelfde opgaat voor de voorgaande generatie iPads.

Logitech FabricSkin Keyboard Folio voor de iPad-design-2

Deze hoes draait natuurlijk voor een flink deel om het toetsenbord-gedeelte. De kant van de hoes die het scherm van de iPad Air beschermt is voorzien van een toetsenbord dat overspannen is met een type stof je dat verwacht aan de binnenkant van een hoes. Het is een soort nubuck leer/rubber hybride dat heel prettig aanvoelt. Deze stof bekleedt de volledige binnenkant (dus ook de kant waar de iPad inschuift) en overspant de toetsen. Op het eerste gezicht lijken de toetsen net zoals die van de Microsoft TouchCover of de recent geteste Dell XPS 11, maar schijn bedriegt want het zijn dus daadwerkelijke mechanische toetsen in de FabricSkin Keyboard Folio. Natuurlijk is de travel beperkt en is de weerstand van de aanslag niet enorm groot, maar toch is de type-ervaring enorm fijn en lijkt die goed in balans te zijn.

Logitech FabricSkin Keyboard Folio voor de iPad-toetsen

Het grootste nadeel van het toetsenbord is de (ondertussen bekende) afwijkende indeling. Om ruimte te besparen heeft Logitech er namelijk voor gekozen de meest linker rij van het keyboard te combineren met letter-toesten. Dit resulteert er dus bijvoorbeeld in dat CAPSLOCK toets met de a-toets is gecombineerd. Dit is natuurlijk even wennen, en kan in eerste instantie zelfs ronduit verwarrend werken. Na verschillende toetsenborden met deze lay-out geprobeerd te hebben kan ik wel zeggen dat er aan te wennen is. Ik heb zonder problemen de hoes kunnen gebruiken om tijdens onze maandelijkse huurvergadering de notulen bij te kunnen houden, en natuurlijk is ook deze review weer getikt op de FabricSkin.

Logitech FabricSkin Keyboard Folio voor de iPad-vergelijk

Het toetsenbord werkt op een accu die je kan opladen via een microUSB-aansluiting. In de ruime week dat ik deze hoes non-stop om de iPad Air heb gehad was het niet nodig om bij te laden. Deze hoes maakt overigens ook goed gebruik van de verschillende magneten in de iPad. Bij openen van de hoes gaat de iPad automatisch aan en op het moment dat je richting type-positie gaat klikt de iPad ook weer magnetisch op z’n plek om zo een stevige stand te bieden. Het nadeel hiervan is wel dat je de tablet maar in één hoek kan zetten.

Logitech FabricSkin Keyboard Folio voor de iPad-gebruik

Conclusie

Het grootste probleem van deze hoes blijft de prijs. 150 euro voor een hoes blijft gewoon een flinke bak met geld. Maar voor de mensen waar een keyboard belangrijk voor is en die tegelijkertijd ook nog op zoek zijn naar bescherming van hun iPad is het totaalpakket dat de Logitech FabricSkin Keyboard Folio biedt wel een van de meest complete, kwalitatief hoogwaardige en hip ogende oplossingen.

Weggeefactie

In samenwerking met Logitech Nederland geven het voor deze review gebruikte product weg aan een van onze lezers. Meedoen kan door een reactie achter te laten onder dit artikel. Doe dit voor dinsdag 20 mei 23:59. op woensdag 21 mei zullen we de winnaar bekendmaken. Natuurlijk vinden we het leuk om te lezen waarom je graag deze wilt winnen en hoe je hem gaat gebruiken.

 

UPDATE: De winnaar van deze accessoire is Eric Stuit. Via email zullen we contact met je opnemen om de verzending af te handelen. Iedereen bedankt voor het meedoen en hou de website in de gaten, want er staan nog meerdere hoesjes in de plannen voor review (en actie!).

  • Delen:
Apple iPad Air
iOS

Reacties

  1. Jolanda
    17 mei, 2014 om 16:21

    Na een half jaar de trotse bezitster zijn van een iPad 3 heb ik de ultieme combi nog niet gevonden. Óf de hoes biedt onvoldoende bescherming, óf het wordt zo’n dik pakket dat het het zo mooie slanke Apple design tekort doet. 150,- voor een keyboardcover zou ik niet zo snel neertellen, maar ja, als je ‘m zomaar in je schoot geworpen krijgt…:-)

  2. tom b
    17 mei, 2014 om 17:09

    Handige, slanke covers zijn een zegen. Ja graag…

  3. Bas
    17 mei, 2014 om 18:28

    “Zou dit het moment zijn dat mijn laptop EINDELIJK overbodig wordt”
    Kan niet meer zeggen dan “fingers crossed” want man o man wat zou dit de perfecte oplossing zijn voor mijn ipad air….

  4. Ron van de Lindeloof
    17 mei, 2014 om 19:46

    Mooie en zeer handige keyboardcover alleen jammer van die prijs. Ik gebruik nu een cover en een los keyboard en je raad het al die heb je niet altijd direct bij de hand. Dus dit is een mooie oplossing zonder dat de iPad heel dik wordt.

  5. Chris
    17 mei, 2014 om 20:24

    Mooie en duidelijk review van Tabletmagazine.

    Op het moment dat ik vorige de Ipad Air kocht heb ik nog even met de Logitech FabricSkin in mijn handen gestaan. Echter vanwege de hoge aanschaf prijs van de Ipad en het budget, de FabricSkin moeten laten liggen.

    Nu een half jaar later en binnenkort een opleiding rijker wil ik mijn vertrouwde laptop thuis laten en, zoals vele studenten de Ipad gaan gebruiken. Hoe mooi zou het kunnen zijn om de opleiding in te gaan doen met een opvallende gele verschijning om de Ipad. Stevig, degelijk, vertrouwd en nog opvallend ook. “Een mooie start van een wel bewogen liefde”

    Tabletmagazine; “de Ipad en zijn baasje roepen: Ja graag!”

  6. Wouter Schuurmans
    17 mei, 2014 om 20:47

    Leuke hoes met goede bescherming tegen stootsschade voor de iPad!

  7. Kevin
    17 mei, 2014 om 22:59

    Zouw dit heel goed kunnen gebruiken voor school in combinatie met words . Is niet echt fijn om lange teksten te type op het touchscreen

    Hoop dat ik win groetjes kevin 3 havo;)

  8. Pletman
    18 mei, 2014 om 5:41

    Voor productiviteit heb ik altijd met de Asus Transformer series gewerkt. Nu weer een hybride Asus T100 Windows laptop/tablet gekocht. Heb ook 3 Ipads thuis. Ik ben wel benieuwd of ik hetzelfde kan bereiken met een Ipad (maar was daar nooit bereid voor om te betalen). Een Asus T100 kost slechts 350 euro en draait de volledige Windows 8.1 en is inclusief MS Office. Ipad met toetsenbord is vele malen duurder.

  9. maria scheffer
    18 mei, 2014 om 14:17

    Ik zou deze toetsen bord, Logitech FabricSkin Keyboard Folio  graag willen winnen om nog sneller verhalen over mijn kinderdagverblijf groep getypt te krijgen. Sinds enkele maanden houden wij de ouders elke dag digitaal bij wat hun kind aan het doen is. Erg leuk maar er gaat veel kostbare tijd verloren door het typen zonder “echt” toetsenbord. Met de gewonnen toetsenbord zal er vast sneller getypt kunnen worden waardoor er meer tijd zal overblijven om echt met de kinderen alleen bezig te zijn.

  10. Stefan
    18 mei, 2014 om 14:36

    Graag had ik ‘m gewonnen ja, het on screen toetsenbord tikt toch nog niet zo fijn om langere teksten te fabriceren.

    Ik had ‘m graag gebruikt om verslagen van vergaderingen te maken, een tablet neemt toch nog net makkelijker mee dan een volledige laptop.

    Alvast bedankt en doe zo verder :)

    Stefan

  11. Ted
    18 mei, 2014 om 18:56

    Logitech maakt kwalitatieve en degelijke accessoires. Ik gebruik al jarenlang hun muizen en keyboards. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Ook in deze FabricSkin heb ik volste vertrouwen in Logitech dat het een prettige en goede aanvulling is en belangrijker, ook bescherming biedt voor de Ipad. Het is functioneel (keyboard is 100x prettiger dan een toch keyboard) zonder storend te zijn (geen dikke hoes of losse onderdelen).

  12. Stefanie
    19 mei, 2014 om 1:06

    Nog geen half jaar geleden was ik nog tegenstander van een tablet. Ik kon wel begrijpen dat dit voor zakenmensen een grote hulp kon zijn, maar ondanks mijn achtergrond als computernerd zag ik niet meteen het nut ervan in om er zelf eentje aan te schaffen. Vandaag de dag ben ik reeds in het bezit van een Ipad en hou ik constant in de gaten welke leuke accessoires er op de markt komen voor mijn Ipad.

    Wat mij van gedacht heeft veranderd? Ik heb de kans gekregen om 3 maanden met een tablet te werken. Oorspronkelijk was dit voor een projectvak op de universiteit, maar al snel maakte ik dagelijks gebruik van de tablet. Nog voor ik deze tablet moest teruggeven had ik men eigen versie reeds aangekocht en ik zou echt niet meer zonder kunnen. Ik ben nu op zoek naar de beste keuze van toetsenborden. Zo kwam ik op deze pagina terecht. Het artikel maakt me reeds warm om zo’n Logitec exemplaartje aan te kopen. Het functionele karakter van de hoes en de keyboard in een, gecombineerd met toch nog een fashionkantje doet me als vrouwelijke computernerd watertanden.

    Spijtig van de prijs want ik had er anders al lang zo eentje in mijn winkelwagen liggen. Achja, ik zal waarschijnlijk nog 2 jaar moeten wachten eer ik mijn carrière kan starten en me er eentje kan veroorloven.

  13. Daniel v Nieukerken
    19 mei, 2014 om 2:40

    Op dit moment gebruik ik mijn oude laptop maar de ipad air is al besteld. Helaas door de hoge aanschaf prijs moet ik de prachtige hoes van Logitech FabricSkin laten liggen echter ik was meteen verkocht toen ik het in mijn handen had.

    Bij mijn huidige studie wil ik mijn oude laptop thuis laten en de Ipad air gaan gebruiken. Hoe mooi zou het kunnen zijn om met een prachtige hoes van logitecht (zwarte buitenkant en wit toetsenbord) ‘neutraal’ en functioneel voor bij vergaderingen van politieke jongeren organisaties een logitech hoes te hebben. Ik zal de hoes met andere woorden enorm goed kunnen gebruiken en er zoveel plezier van hebben. De Logitech FabricSkin is helemaal aan mij besteed!

  14. Ken
    19 mei, 2014 om 14:15

    Ik zou graag een betere type-ervaring willen hebben dan het typen op een touchscreen en dat kan alleen met een keyboard. Tevens is de tablet tegelijkertijd beschermd. Het is vooral handig als ik voor langere berichten moet gaan typen.

  15. Eric Stuit
    20 mei, 2014 om 11:05

    Dit toetsenbord lijkt me een geweldige toevoeging aan mn iPad air. Vooral tijdens het maken van aantekingen tijdens college en het schrijven van papers zie ik mezelf deze cover gebruiken. In aanschaf is het voor mij wel te kostbaar dus winnen zou helpen!

  16. Marja
    20 mei, 2014 om 23:46

    Ik typ sneller dan de Ipad aankan, dus een toetsenbord zou fantastisch zijn. Geen typefouten meer. Hoera!

  17. Jolanda
    21 mei, 2014 om 13:24

    Gefeliciteerd Eric Stuit!

  18. Ayfer
    26 januari, 2016 om 10:51

    Het is een erg mooi fijn hydrofoob toetsenbordje, deed perfect zijn werk en was er erg blij mee… totdat die het niet meer deed. Na 3/4 maanden ging het kleinste onderdeel aan de linker kant kapot(bij het aan/uit knopje van de ipad), dus ipad kan er niet meer ingeklemd worden. Tijdelijke oplossing; elastiekje eromheen, wegbrengen lukt niet zit in het buitenland. Nu een maand verder… en nu laad de accu/batterij niet meer op. In 4/5 maanden werkt het alleen nog maar met een elastiekje eromheen en kan er alleen mee getypt worden als het aan de kabel zit. Nou, erg teleurstellend…