Samsung vergroot marktaandeel tabletmarkt

02 mei 2014 2 Minuten 0 Reacties
Samsung-Galaxy-TabPRO-8-4-review-software

Onderzoeksbureau IDC heeft de cijfers van verscheepte tablets over het eerste kwartaal van 2014 onder elkaar gezet. Hieruit blijkt dat Samsung aan terrein wint.

Vorige maand bleek uit cijfers van de analisten van Strategy Analytics al dat Apple marktaandeel moet inleveren en dat Android inmiddels te vinden is op het merendeel van de verscheepte tablets. Uit de nieuwe cijfers van concurrent IDC kunnen we vandaag hetzelfde opmaken, maar de analisten hebben ook per fabrikant de cijfers onder elkaar gezet. Hieruit blijkt dat Samsung aan terrein wint.

Groei tabletmarkt vlakt af

Onderzoeksbureau IDC heeft de cijfers van verscheepte tablets over het eerste kwartaal van 2014 onder elkaar gezet. Zoals verwacht groeit de tabletmarkt niet meer zo hard als voorgaande jaren. In het eerste kwartaal van dit jaar was een groei van 3,9 procent waar te nemen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013. De groei vlakt dus af, iets dat analisten eerder al voorspelden. Dit komt mede doordat veel consumenten inmiddels een tablet hebben en dus minder snel naar een nieuw model zoeken, en doordat de prijzen minder hard dalen.

Samsung wint aan terrein

In het eerste kwartaal van 2013 wist Samsung 8,5 miljoen tablets te verschepen en de nieuwe cijfers laten zien dat de Koreaanse fabrikant met een inhaalslag bezig is. Onder meer door de introductie van de Galaxy TabPRO en Galaxy NotePRO heeft Samsung in het eerste kwartaal van 2014 11,2 miljoen tablets weten te verschepen. Dit resulteert in een marktaandeel van 22,3 procent, tegenover 17,5 procent in het eerste kwartaal van vorig jaar. De verwachting is dat de groei van Samsung niet snel zal afvlakken. De Koreaanse fabrikant heeft onlangs wederom nieuwe tablets op de markt gebracht, waaronder modellen in de Galaxy Tab 4-serie.

Apple levert in

Dat Samsung aan terrein wint moet natuurlijk ten kosten gaan van een andere fabrikant. Apple moet iets inleveren en komt in het eerste kwartaal van 2014 op een marktaandeel van 32,5 procent. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder lag dit percentage nog op 40 procent. Apple blijft met 16,4 miljoen verscheepte iPads nog steeds de grootste speler maar moet dus inleveren. De verwachting is dat het bedrijf uit Cupertino in de herfst van dit jaar een nieuwe iPad en iPad mini introduceert.

Overige fabrikanten

Ook Asus, de fabrikant die de derde plek bezet, moet inleveren. De Taiwanese fabrikant had in het eerste kwartaal van dit jaar een marktaandeel van 5,0 procent, tegenover een aandeel van 5,4 procent een jaar eerder. Lenovo heeft de afzet flink weten te vergroten en komt nu uit op een marktaandeel van 4,1 procent, wat goed is voor de vierde plek. De top vijf wordt afgesloten door Amazon, met een marktaandeel van 1,9 procent.

Reacties (0)