Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Lenovo dringt top 3 grootste tabletfabrikanten binnen

Geschreven door
Geplaatst op25 juli 2014, 11:51 CategorieOnderzoek

Onderzoeksbureau IDC maakt elk kwartaal de balans op door te kijken naar de wereldwijd verscheepte tablets. Uit het meest recente rapport van het bedrijf, dat gaat over het tweede kwartaal van 2014, kunnen we opmaken dat Lenovo concurrent Asus uit de top drie gestoten heeft.

Groei tabletmarkt stagneert

De algemene groei in de tabletmarkt is volgens de cijfers van IDC nog steeds aanwezig. De tabletmarkt is in het tweede kwartaal van dit jaar met 11 procent gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. In totaal zijn er 49,3 miljoen tablets verscheept naar retailers en klanten. Ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar is er echter een kleine daling, van 1,5 procent, waar te nemen.

IDC geeft aan dat de groei van de wereldwijde tabletmarkt stagneert, zoals ook al bleek uit rapporten van andere onderzoeksbureaus. De redenen hiervoor zijn dat consumenten steeds langer met een tablet doen en dat smartphones met grotere schermen aan populariteit winnen. Daarbij moet de zakelijke tabletmarkt nog aantrekken. IDC verwacht dat dit in 2014 zal gebeuren, onder meer door de samenwerking tussen IBM en Apple.

Lenovo dringt top 3 binnen

Apple is nog steeds marktleider en wist afgelopen kwartaal 13,3 miljoen tablets te verschepen. Dit levert een marktaandeel van 26,9 procent op, tegenover een aandeel van 33 procent in het tweede kwartaal van 2013. Samsung vinden we wederom op te tweede plek terug, met 8,5 miljoen verscheepte tablets en een marktaandeel van 17,2 procent. Nieuw in de top drie is Lenovo. De Chinese fabrikant verscheepte afgelopen kwartaal 2,4 miljoen tablets en weet hiermee een marktaandeel van 4,9 procent te realiseren. Dit zorgt ervoor dat Asus net uit de top drie valt, gevolgd door Acer.

Opmars white-label tablets

Wat verder opvalt is dat steeds meer kleine fabrikanten tablets op de markt brengen. In het tweede kwartaal van 2014 was maar liefst 44,4 procent van de verscheepte tablets een tablet van een onbekende of kleine fabrikant. Hieronder vallen met name de zogenaamde white-label tablets van Chinese fabrikanten die onder verschillende namen in verschillende regio’s verschijnen.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.