Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Archos 80 Cesium: 8-inch tablet met Windows 8.1

Geschreven door
Geplaatst op9 september 2014, 15:04 CategorieWindows

Vlak voor IFA 2014 van start ging kondigde Archos al verschillende nieuwe tablets aan, waaronder de eerste Windows 8 tablet van het bedrijf. Tijdens de beurs in Berlijn heeft de Franse fabrikant meer details over de Archos 80 Cesium vrijgegeven.

De Archos 80 Cesium is een 8-inch tablet die draait op Windows 8.1, de volledige versie met toegang tot de desktopinterface. Het is een stand-alone tablet maar Archos geeft aan een aantal accessoire, waaronder een keyboard, voor het toestel uit te brengen. De beste eigenschap van dit model is waarschijnlijk de prijs want het toestel kan vanaf eind oktober gekocht worden voor 149 euro.

Archos heeft de tablet uitgerust met een ips lcd-display dat een resolutie van 1.280 bij 800 pixels heeft. Onder de motorkap zien we een Intel Atom Bay Trail-processor met een kloksnelheid van 1,85GHz terug, vergezeld door 1GB aan werkgeheugen en 16GB aan opslaggeheugen dat met een microSD-kaart uit te breiden is. Aan zowel de voorzijde als de achterzijde zien we een camera terug en draadloze communicatie vindt plaats via WiFi en Bluetooth. Ook is de tablet voorzien van een microUSB-poort (host) en krijg je een jaar gratis toegang tot Office 365 Personal.

Archos is niet de enige fabrikant die inzet op betaalbare Windows 8 tablets. Tijdens IFA 2014 kondigde meer fabrikanten goedkope modellen aan. Zo toonde Toshiba de Encore Mini, komt Acer met de Iconia Tab 8W en introduceerde Asus de VivoTab 8.

  • Delen:

Reacties

  1. hwvanderark
    29 januari, 2015 om 11:56

    ik heb een archos 8o cesium ik wil weten met hoeveel ik mijn geheugen kan uit breiden
    er zit nu 16 gb in maar dat gebruikt hij al bijna aan windos.
    gaarne bericht bvb alvast dank u

    • Guus
      15 februari, 2015 om 17:42

      Werkgeheugen is zelfs maar 1GB.
      De interne 16 GB wordt opgebruikt voor een recovery partitie 4GB, de Windows zelf (C partitie) en dan blijft er bij de start nog 7 GB over. Daarvan verdwijnt met alle updates eroverheen zo’n 5GB. Resteert nog maar 2GB voor eigen gebruik en Temp ruimte.
      Je kunt tot 128GB aan SD-card toevoegen. Daarnaast is via USB ook een extra drive te gebruiken.
      Je loopt bij extra applicaties al gauw tegen beperkingen aan. Toch ben is het me gelukt om alle applicaties van mijn Vista laptop draaiend te installeren op de SD-card. Eenmaal een hangup gehad, waar de support me niet mee kon helpen, maar die ik zelf heb opgelost. Voor de prijs 129 euro ben ik heel erg tevreden over dit apparaatje.
      Al zou ik iedereen aanraden om uit te kijken naar minimaal 2GB werkgeheugen en 32GB opslag intern.

      • rudy boumon
        20 mei, 2015 om 21:29

        Hoe is het met de batterij duur van dit toestel? valt dit nog een beetje mee ?

  2. Anthony
    13 maart, 2015 om 22:21

    Kan er ram geheugen bij worden geprikt. En kan er een grotere flash kaart in?

  3. Anthony
    13 maart, 2015 om 22:22

    Kan er meer ram in?

  4. Sylivia
    28 mei, 2015 om 10:37

    Vanaf het begin heb ik al problemen met met apparaat. Krijg steeds foutmeldingen dat er geen geheugen meer is terwijl ik er nauwelijks iets in heb zitten en ook een 16 gb sd kaart. Sinds een paar dagen doet het internet het ook al niet meer. Oorzaak ligt niet bij mij want alle andere draadloze apparaten werken prima. Heb ik een kat in de zak gekocht???

    • rudy boumon
      28 mei, 2015 om 19:48

      Heb je het toestel al eens herstart?ik moet dat soms doen met mijn HP stream 7.
      Is de baterijduur beetje ok?

  5. Arie Molegraaf
    24 augustus, 2015 om 13:24

    Na updates windows 8.1 nog 2,6 over. Kan ik update naar Windows 10 doen ? Hoe kan ik apps installeren via D: drive ?

  6. Tunecabooter
    26 augustus, 2015 om 9:54

    Mijn arcos 80 kwam zelf met de update naar windows 10 (zorg ervoor dat je up to date bent met updates).
    En ging ook zelf installeren. Omdat de C: te klein is heb je een sd kaart nodig voor de download, de installatie biedt die optie.
    Ik draai nu dus windows 10.

    Kijk ook even op Tweakers. http://tweakers.net/productreview/107167/archos-80-cesium-zwart.html#r_7861401

  7. Corry
    05 november, 2015 om 16:48

    Ik ben mijn ww.kwijt.Hoe kan ik de tablet resetten zodat ik opnieuw kan starten
    met een nieuw ww.