Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

iCloud en iCloud Drive: wat is het en wat zijn de verschillen?

Geschreven door
Geplaatst op18 september 2014, 9:26 CategorieTablet Tips

Een aantal jaar geleden doken er ineens verschillende foto’s op van datacenters, grote gebouwen vol computers, die gebouwd zouden worden van Apple. Over de plannen werd nog veel gespeculeerd, al leek het duidelijk dat Apple veel online opslag nodig zou hebben, en snel. Op 1 juni 2011 werd iCloud aangekondigd, en toen werd ineens duidelijk waarvoor al die datacenters waren, namelijk iCloud.

Wat is iCloud?

iCloud is de eerste versie van de online opslagdienst van Apple. Met de lancering van iOS 8 kwam daar een nieuwe dienst bij, namelijk iCloud Drive. Daarover later meer. Met iCloud kunnen iPhone, iPad en Mac gebruikers bestanden online opslaan, zodat ze er op een later moment vanaf een ander apparaat verder aan kunnen werken. iCloud is erg beveiligd: zo kunnen apps niet de bestanden zien die andere apps gemaakt hebben.

Je hoeft je dus niet zorgen te maken dat met het activeren van iCloud al je gegevens op straat komen te liggen, stel dat er een lek is dan kan maar een app daar gebruik van maken en die app kan alleen de bestanden die via de app aangemaakt zijn uitlekken. iCloud wordt niet alleen gebruikt om bestanden in op te slaan, maar ook om bijvoorbeeld de wachtwoorden van WiFi netwerken tussen al je Apple apparaten te synchroniseren, en foto’s in je fotostream op te slaan.

iCloud-Drive

Wat is iCloud Drive?

iCloud Drive is de nieuwere versie van iCloud. Het grootste verschil is de open structuur: net als Dropbox en Google Drive kun je zelf bepalen hoe en waar je bestanden op wilt slaan. Zo kun je documenten van bijvoorbeeld de apps Day One en Pages bij elkaar kwijt in dezelfde map. Op deze manier kun je gemakkelijker documenten organiseren: je kunt bijvoorbeeld spreadsheets van Numbers in dezelfde map kwijt als de facturen die in de spreadsheet genoemd worden. De gehele mappenstructuur is voor de gebruiker inzichtelijk en aan te passen, in tegenstelling tot iCloud waar je als gebruiker puur de apps gebruikte en van iCloud zelf niks terugzag.

Voor- en nadelen

Er kleven een aantal nadelen aan iCloud Drive ten opzichte van iCloud. Zo kunnen kwaadwillende apps in de nieuwe iCloud Drive bij meer persoonlijke documenten. Maar het grootste nadeel is misschien toch wel dat je iCloud Drive niet altijd kunt gebruiken, omdat oudere apparaten die draaien op een versie ouder dan iOS 8 niet van iCloud Drive gebruik kunnen maken en dus geen toegang hebben tot documenten in iCloud Drive.

iCloud-Drive-2

Er zijn overigens ook genoeg voordelen. Zo kun je bestanden beter organiseren, en houd je beter overzicht. Bovendien werd er altijd veel geklaagd over de prijzen van iCloud en de maximale opslagcapaciteit. Die problemen zijn met iCloud Drive verholpen. Je kunt nu tot 1 terabyte aan opslag huren bij Apple. Zie voor de nieuwe prijzen het kopje ‘wat kost het’. Ook heeft Apple een versie voor Windows waardoor iCloud Drive cross-platform ingezet kan worden. De Windows-app kan hier gedownload worden.

Moet je iCloud of iCloud Drive gebruiken?

Wie zijn of haar iPad updatet naar iOS 8 krijgt de vraag of je gebruik wilt maken van iCloud, of iCloud Drive. Dit is een belangrijke keuze waar je even goed over na moet denken. Oudere iPad’s die geen gebruik kunnen maken van iCloud Drive omdat ze niet geüpdatet kunnen worden naar iOS 8 kunnen ook geen bestanden openen in je iCloud Drive. Ook kun je iCloud Drive nog niet op je Mac gebruiken, omdat de nieuwste software voor de Mac, Yosemite, nog niet beschikbaar is. Deze wordt pas eind 2014 verwacht. Dus;

Update wel naar iCloud Drive wanneer je alleen maar iPad’s en iPhone’s gebruikt die iOS 8 ondersteunen.

Update niet naar iCloud Drive wanneer je iPad’s of iPhone’s gebruikt waarop je iOS 8 niet kunt installeren, of als je een Mac gebruikt waar geen Yosemite op geïnstalleerd staat. Je kunt later iCloud Drive alsnog activeren op je apparaten.

Wat kost het?

Met de komst van iCloud Drive zijn de opslagopties een stuk goedkoper geworden. Standaard krijgt iedereen 5gb gratis. Heb je meer nodig, dan kun je voor €0.99 per maand 20gb opslag gebruiken, voor €3.99 200gb, voor €9.99 500gb en als laatste kun je tot 1 terabyte aan bestanden opslaan voor €19.99 per maand.

Meer tips en apps

Wil je meer handige tips en adviezen voor het kopen van of het gebruik van een iPad? Neem dan ons tips en adviezen archief door. Hier vind je ook specifieke tips voor de iPad.

  • Delen:

Reacties

  1. Ruud
    18 september, 2014 om 16:29

    Ik vind op mijn ipad en op mijn iphone met ios 8 nergens icloud drive alleen in instellingen en die staat aan, maar ik snap er helemaal niks van ik heb via windows 7 icloud drive een paar bestanden geupdate en weet niet waar ik ze nu moet zoeken op mijn ipad of iphone ?

    • Volkert Mencke
      19 september, 2014 om 15:28

      Je kunt de bestanden dan vinden in de app zelf, wanneer je bijvoorbeeld een document in Pages op je computer bijgewerkt hebt, kun je die vinden in Pages zelf op je iPad of je iPhone.

  2. bene
    18 september, 2014 om 16:51

    En als je ‘te snel’ geweest bent en je op je iPhone ios8 geïnstalleerd hebt, mét de iDrive cloud functie. Welke problemen mag ik verwachten? Ik werk met Mavericks op m’n Mac.

    • Volkert Mencke
      19 september, 2014 om 15:29

      In dat geval kun je bestanden die je op je iPhone hebt aangemaakt niet bewerken op je Mac en zul je ze niet in iCloud zien staan. Je kunt overigens wel de beta van Yosemite downloaden en installeren op je Mac, waarna je iCloud Drive wel op je Mac kunt gebruiken.

  3. Gonnie
    19 september, 2014 om 16:11

    Ik heb iOS 8 gedownload maar werkt app niet meer wat nu

    • Gonnie
      19 september, 2014 om 20:30

      Ik weet het probleem al

    • Jef
      20 september, 2014 om 12:34

      Ik heb ook ios 8 geinstalleerd en bij werken de apps ook niet meer.
      Is het bij u al gelukt?

      Groetjes, Jef

  4. Gonnie
    19 september, 2014 om 16:13

    De download blijft maar bezig kan niet stoppen

  5. Louis
    19 september, 2014 om 21:07

    Hoe lang duurt het bijwerken van icloud drive?

  6. Huub Martens
    20 september, 2014 om 14:50

    Beste Volkert,

    Gék word ik ervan! iCloud BLIJFT maar vragen om mijn Apple-ID, dat ik inmiddels een keer of 20 gegeven heb, waarna de melding komt, dat de inlogcombinatie foutief is.
    Vreemd hoor, want als ik in de iBooks-store, of in iTunes een iBook koop, dan werkt die Apple-ID WÉL!!!!
    Wat is hier loos?????
    Ter informatie: ik werk op een iMac met pas geïnstalleerd Yosemite en op een iPad4 met pas geïnstalleerd iOS8.
    Ik ben benieuwd naar je reactie!

    Met vriendelijke groeten,
    Huub Martens.

    • Michel
      20 september, 2014 om 20:25

      Hier hetzelfde, iOS8 op een iPhone 5s en Yosemite op een Mac mini. iTunes werkt wel maar iCloud blijft zeggen wachtwoord onjuist…

      • Michel
        20 september, 2014 om 22:15

        mmm, probleem lijkt bij UPC te zitten…

      • Sarah
        21 september, 2014 om 14:50

        Hoi Michel, hoe bedoel je UPC, ik heb namelijk hetzelfde probleem en wordt er gek van..

  7. Robert
    20 september, 2014 om 15:13

    Ik heb 2 dagen geleden iOS 8 geïnstalleerd en ben niet blij. Ik had een prima downloader “Amerigo” waarmee ik nagenoeg alles kon downloaden en waar een pop up verscheen met een kruisje en een pijltje welke stonden voor resp. niet en wel downloaden.
    Na update naar iOS 8 is dit niet meer te doen. Is dus zwaar kl…!!!
    Hoe kan dit gebeuren en weet iemand een oplossing hiervoor.
    Alvast bedankt

  8. Sarah
    21 september, 2014 om 14:40

    Hoi Michel, hoe bedoel je UPC, ik heb namelijk hetzelfde probleem en wordt er gek van..

  9. Pivo
    21 september, 2014 om 18:24

    Ik heb het zelfde probleem als Huub. iCloud doet niks en icloud drive zegt dat mijn wachtwoord niet correct is, terwijl dat dus wel correct is. En met synchroniseren van telefoon via iTunes, synchroniseert hij niet een nieuwe playlist naar mijn telefoon…. Echt balen allemaal. Ik hoor graag de oplossing. Lees van iedereen de klachten, maar van appel geen oplossing. Triest!

  10. Marije
    22 september, 2014 om 14:53

    Hier t zelfde probleem. Icloud werkt niet meer na update waardoor onze agenda’s niet meer communiceren. Hij blijft maar vragen om het wachtwoord.

  11. Sander
    22 september, 2014 om 16:02

    Na update van ios8 werkt de Fotostream niet meer heeft er iemand een oplossing?

    Gr Sander

  12. Ismay
    29 september, 2014 om 7:13

    Weet iemand hoe ik het laden van icloud drive stop kan zetten dit duurt namelijk al twee dagen op mijn telefoon?

    • Eric
      02 oktober, 2014 om 12:59

      Ik heb ook spijt dat ik iCloud Drive heb proberen aan te zetten op mijn iPhone 4s. Hij heeft al 2 dagen de status: ‘Bijwerken’. Ik heb geen flauw idee wat hij aan het doen is.

  13. Aletta
    04 oktober, 2014 om 6:06

    mijn ipad is nu al 300 uur clouddrive aan het laden. Klopt het dat dit gaat ten koste van de snelheid van de ipad?
    Verder problemen met agenda die niet meer gesynchroniseerd wordt , met foto’s die in verschillende -foute – mappen worden gezet.
    Conclusie puinhoop.
    8.02 heeft niets verbeterd.
    Wat nu?

  14. Marga
    21 oktober, 2014 om 14:01

    op mijn iPad iOS 8.1 gedownload. Echter ben ik nu al mijn spreadsheets in Numbers kwijt.
    Ik heb mijn iMac net op Yosemite gezet (vertel er even bij dat het een hele nacht duurt en daarna nog de installatie van een uur). Daar heb ik Numbers niet geüpdatet en heb ik gelukkig nog de gegevens.
    Hoe krijg ik mijn Numbers spreadsheets weer terug op mijn iPad ?

  15. gust van luffelen
    21 november, 2014 om 7:23

    heb een nieuwe i-Phone 6 16 gp provider tele 2 .
    i-cloud drive aangemaakt op windows 7 os op pc
    verivicatie e- mail .
    op de Phone blijft hij maar lees e-mail voer instructies account
    controleren ,en i ,cloud blijft maar bijwerken .
    IS dit nu het befaamde apple als ik maar geen spijt krijg van mijn
    keuze

  16. Willem
    02 december, 2014 om 23:49

    Ook bij mij wordt iCloud drive continu bijgewerkt.
    Op mijn iPad 2 is iOS 8.1.1 geïnstalleerd. Ik heb evenmin enig idee wat er allemaal moet worden bijgewerkt maar ik kan er niets mee.

  17. Sarah
    21 januari, 2015 om 22:12

    Pas iPad gekocht en de ook bij mij al twee dagen de iCloud aant bijwerkingen? Wie weet hier meer over ?

    • Hanhunsche
      22 mei, 2015 om 0:11

      Het bijwerken van iCloud drive draait alsmaar door net alsbij anderen. Waarom geeft Apple hier geen antwoord op, bar slechte service.

  18. Mingolla
    25 januari, 2015 om 14:53

    Beste, na het downloaden van ios8 op iPad 2 heb ik enorm veel problemen met icloud. Icloud driver blijft draaien en ieder 10″ vraagt het achter mijn login bij icloud maar het kent mijn paswoord niet meer en ik kan ook geen reset vragen omdat ik niet meer in de mail kan wat moet ik doen?

    • Rick
      14 maart, 2015 om 11:03

      Ik heb precies hetzelfde probleem. Een aantal dagen geleden heb ik een ipad3 gekocht en ook mogen ontvangen. Daarna Een iCloud account gemaakt waarna ik geen apps kan downloaden via de Appstore. Ze blijven mij vragen voor een verificatie, alleen omdat ik niet op mijn iCloud kom, dus ook niet op mijn mail, kan ik deze dus niet verifiëren.

  19. Anja
    18 februari, 2015 om 8:33

    Ik heb een nieuwe iphone 6 plus en ook hier blijft numbers maar bijwerken. Hij werkt wel op mijn ipad, maar niet op de iphone. Zeer vervelend !! Wat is hieraan te doen?!

  20. Vince Vink W.F.
    13 april, 2015 om 13:45

    Op mijn iPhone 6 blijft die verbruiken met iCloud dus gevolg batterij en stand-by tijd gelijk en dus lekker snel leeg? Log ik uit bij iCloud dan is het weer normaal verbruik? Ook al geprobeerd op mijn oude 5. En hetzelfde? Voorheen nooit dit probleem met iCloud gehad, dus raar. Wat doe ik verkeerd. Fond mt iPhone staat uit. Bijwerken op achtergrond app tore ook enz.

  21. Patrick
    07 juli, 2015 om 20:35

    Icloud van Apple is duur en een oplichtersbende ze adverteren om meerdere apparaten op 1 gebruikersnaam te gebruiken omsat alles dan zo goed met elkaar werkt maar hoeveel apparaten je ook hebt je krijgt maar 5 gb terwijl je ongeveer 3 gb per apparaat nodig bent Hoezo een trouwe Apple koper word bedonderd

  22. wbuurstee
    12 juli, 2015 om 16:43

    Ik heb mijn agenda van mijn iPad nu ook, via icloud, nu ook op mijn laptop staan van asus.
    Echter zijn de tijden in mijn agenda anders hoe kan dit?

  23. Rob Makkinga
    28 oktober, 2015 om 10:28

    Na en upgrade op mijn i-pad blijft hij maar iCloud instellingen bijwerken, nu al ongeveer 48 uur, hoelang doet zo’n upgrade en hoe maak ik het anders ongedaan.

    Groet

  24. Jan
    31 oktober, 2015 om 10:36

    Ik heb hetzelfde probleem als Rob en wil ook graag de oplossing weten.

  25. Peter de Bie
    09 januari, 2016 om 18:37

    ook ik heb het zelfde probleem, elke keer wordt mijn wachtwoord gevraagd, elke keer weer dezelfde berichtje, wachtwoord wordt niet herkend, ICloud Drive blijft continu aan het bijwerken, maar het vreemde is dat van Apple geen enkele reactie komt.
    Heeft Apple te hoog gegrepen en komen ze er zelf niet meer uit?
    kan ik zonder problemen de hele account verwijderen, of loopt dan mijn hele ipad 2 in de soep. wie het weet mag het zeggen