Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Android 5.0 heeft mogelijk problemen met geheugen

Geschreven door
Geplaatst op26 november 2014, 9:31 CategorieAndroid

Een aantal Android 5.0-gebruikers hebben geklaagd dat de prestaties van Lollipop dalen, naarmate de apparaten langer aan staan. Wordt het toestel niet opnieuw opgestart, dan houden de problemen, zoals het constant heropenen van apps, aan.

Problemen met Android 5.0 Lollipop

Altijd het nieuwste van het nieuwste hebben heeft zo z’n voordelen, maar kan ook gigantisch in je nadeel werken. Early adopters hebben wel eens vaker last van bugs en kinderziektes en ook met Android 5.0 is dat niet anders. Zo zijn sommige tablets stukken langzamer geworden, werkt de zaklamp niet altijd naar behoren en was er een probleem met internationale sms’jes bij een specifieke provider. Aan dat lijstje kunnen we nu ook mogelijke problemen met het geheugen toevoegen, aangezien Lollipop  mankementen vertoont.

Android zou als besturingssysteem de achtergrondprocessen helemaal zelf moeten kunnen regelen. Wanneer je een app opent, blijft het op de achtergrond draaien tot je hem zelf afsluit of totdat Android dat doet, wanneer het meer geheugen nodig heeft. Nu zijn er Android 5.0-gebruikers die klagen dat er zelfs prominente apps worden afgesloten – dat kan betekenen dat er misschien een probleem met (de toegang tot) het geheugen is of dat Android te agressief applicaties afsluit, ook al is er voldoende geheugen beschikbaar. Het klopt in elk geval niet.

Deze bug bestaat niet op elk toestel waar Android 5.o op draait. Wij hebben er momenteel geen last van, maar het schijnt dat in elk geval de Nexus 9-tablet en de Nexus 5-smartphone de kuren kunnen vertonen. Naar verluidt is Google al op de hoogte, dus hopelijk zien we snel een verbetering. Want wanneer je software niet naar behoren werkt, dan heb je gewoon een veel minder goede gebruikerservaring dan beloofd. Mogelijk brengt Google binnenkort Android 5.0.1 uit, waarmee het een aantal van die problemen gaat oplossen. Nog even volhouden.

  • Delen:

Reacties

  1. P. Nis
    26 november, 2014 om 14:04

    Dat is dan toch een dikke scheet door de telefoon voor Apple!

  2. Bas
    26 november, 2014 om 17:45

    Waar klagen slachtoffers dan? Heb diverse fora bekeken (XDA, Reddit), uiteenlopende klachten gehoord, maar nergens iets over problemen met het geheugen. En wat betreft iOS of Android: het is allemaal buggy, zo blijkt wel weer

  3. Roberto48
    30 november, 2014 om 9:40

    Ik gebruik een nexus-7 1e generatie en heb volop problemen met Android 5.0. Als ik bijv. facebook open en er wordt een filmpje afgespeeld, keert hij terug in het home scherm en staat facebook leeg op de achtergrond. Dit probleem heb ik al bij meerdere apps meegemaakt. Vooral bij het afspelen van filmpjes en andere streaming gedoe. Uitermate irritant.
    Heb de cache opschoon truc al uitgevoerd maar dat hielp maar even.
    Hopelijk komt er snel een update anders ga ik weer terug naar 4.4 (als dat kan…)

  4. Paul
    30 november, 2014 om 22:50

    Ik heb ook sedert de update naar Lollipop problemen met diverse apps, ook facebook.
    Ik heb mijn tablet terug gebracht naar fabrieksinstellingen en dan alles geinstalleerd. Maar de problemen zijn er nog steeds. Zoals bij duizenden eigenaars van Nexus 7, die op diverse forums hun beklag doen, zonder dat Google iets vermeld of een oplossing voorschrijft, neen, we worden aan ons lot overgelaten. Heel erg van Google

  5. De Clercq
    02 december, 2014 om 8:12

    Na de update naar lollipop
    Was er geen geluid meer op mijn nexus 10 van samsung,alles reeds voorbereid om mijn tablet
    Op te sturen voor herstelling ,nu vandazg werkt het wonderwel opnieuw goed ?

  6. ivo
    07 december, 2014 om 17:00

    Nexus 7: Veel problemen hier. apps blijven op achtergrond draaien en sommige werken helemaal niet meer of crashen. Apps van nu, Factbook, ziggo TV en zo er al af gegooid want die werken voor geen meter. Graag oplossen!!!

  7. Peter
    03 februari, 2015 om 19:53

    Sinds gisteren Android 5.0 op Samsung S5 gezet. Doffe ellende. Sinds update is toestel extreem langzaam, hangen de meest simpele apps vast en kan geen enkel gesprek meer aannemen!! Heb ook de indruk dat de batterij veel sneller leeg is.
    Kan mij iemand vertellen hoe ik de vorige versie er weer op krijg? Die werkte foutloos en snel! Of kent iemand de oplossing voor bovengenoemde problemen?

  8. Ingo
    03 februari, 2015 om 21:12

    Sinds dat ik een paar dagen geleden mijn S5 de update 5.0 heb laten doen is er veel ellende. Meerdere apps sluiten gewoon af en sommige in de aan/uit cyclus. Data app telt niet goed meer enz. Afstandsbediening die ik altijd gebruik stopt prompt.
    Terug kan ook niet meer dus dan maar wachten op verbeteringen.

  9. tini
    24 februari, 2015 om 12:54

    sinds ik en mijn man de andriod 5.0,lollipop heb geinstalleerd staan werken bepaalde apps niet meer naar behoren. en hij opend van alles heel traag , wat dat berefd zijn we door deze update erg achteruit gegaan .
    en bij mijn man hangt hij zich telkens op.
    en dat voor een galaxy S5 DIE WE BEIDEN NOG GEEN 6 MAANDEN HEBBEN !!

    ja en wat de update betrefd horen we ook van anderen genoeg klachten .
    dat de updat zou klaar zijn volgen kies3 en opnieuw moet opstarten en ze dan ineens niks meer aan de telefoon meer hebben omdat deze het gewoon niet meer doet.

    • tini
      24 februari, 2015 om 12:57

      SORRY MOET NOG GEEN 9 MAANDEN ZIJN IN MIJN BERICHTJE

  10. jan kneepkens