Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Zo loopt je Nexus 7 mogelijk sneller na update Android 5.0

Geschreven door
Geplaatst op20 november 2014, 16:09 CategorieAndroid

Mocht je na de update van Android 5.0 problemen hebben met de snelheid van je Nexus 7, lees dan snel wat je daar mogelijk aan kunt doen. Verschillende mensen melden dat hun Nexus 7-tablet gigantisch traag is na de upgrade, zo blijkt uit een forumthread van Google.

Google Nexus 7

Android 5.0 Lollipop kan inmiddels op je tablet of phablet staan – ook al trok Google de updatemogelijkheid voorlopig terug in Nederland. En mocht je een oud en vertrouwd beestje als de Nexus 7 hebben liggen, dan kan het dus zijn dat je daar al Lollipop op hebt staan (al dan niet geflashed; dan heb je hem handmatig geüpdatet). Nu is er een grote groep mensen die zich heeft gemeld op het forum van Google, met de klacht dat de Nexus 7 ontzettend traag is geworden na de verdiende update. Daar wordt natuurlijk niemand blij van.

Mocht je één van die mensen zijn – of denken dat je één van die mensen bent – dan is er mogelijk wat aan te doen. Je kunt namelijk de cache van je 7 inch-tablet leegmaken, waardoor het systeem weer ruimte heeft om op normale wijze te opereren. Mocht het probleem niet verholpen zijn daarna, dan houdt dat mogelijk in dat je tablet ‘oud’ wordt of dat je er apps op hebt staan die heel wat geheugen vreten of snellere processen maken dan je tablet aankan. In dat geval moet je eens goed kijken welke apps je van je tablet kunt verwijderen.

Je cache leegmaken doe je op de volgende manier.

  • Zet je tablet uit.
  • Druk tegelijkertijd op de aan- en uitknop en de volumeknop (omlaag) en houdt beide ingedrukt tot je een pijl op het scherm ziet.
  • Druk regelmatig op volume omlaag tot je Recovery leest in de pijl.
  • Je selecteert die pijl door op de aan- en uitknop te drukken.
  • Je ziet vervolgens het Android-mannetje met een rode driehoek en een uitroepteken.
  • Houdt de aan- en uitknop ingedrukt, druk eenmalig op de volumeknop omhoog en laat de aan- en uitknop weer los.
  • Druk herhaaldelijk op volume omlaag totdat je de optie ziet de cache te legen.
  • Wacht tot het proces klaar is en herstart je tablet.

Mocht dit werken, dan merk je een significant verschil in de snelheid van je tablet.

  • Delen:
Google Nexus 7
Android KitKat (4.4)

Reacties

  1. Ivar
    20 november, 2014 om 19:00

    Ik heb sinds gisteren een update herinnering voor Lollipop 5.0 op mijn Nexus 7 ontvangen. Is het nu wel of niet veilig om deze update uit te voeren? Aangezien Google hem heeft terug getrokken.

    • man
      06 april, 2015 om 12:11

      niet doen, ik wilt het terug zetten naar 4, kan niet

      • Bart
        18 april, 2015 om 15:48

        Dat gaat wel, eerst rooten, USB debugging aanvinken na dat je developper opties hebt en daarna kan je eender welke versie terug zetten, KiKat, Jelly Bean, alles wat je maar wil bij de google developper support pagina.

  2. Frans de groot
    20 november, 2014 om 20:21

    Ik hed mijn Nexus 10 normaal geüpdat en ondervindt geen problemen ook niet met YouTube alles is snel en loopt goed ben er blij mee met de normale update via wifi.

  3. Buizerd
    21 november, 2014 om 11:58

    Android 5.0 Lollipop OTA update op Nexus 7 (2012)
    Jammer bovenstaand recept voor cache leegmaken geeft geen verbetering.
    Ik begrijp de euforie van velen over Lollipop niet. Het is echt geen verbetering.
    Wifi valt regelmatig weg bij een uitstekend wifi signaal.
    Apps starten langzaam op.
    Veel Apps geven bij opstarten een foutmelding en werken niet meer.
    Tablet is minder bruikbaar. Hoe kan ik terug naar 4.4?

  4. LennertXL
    21 november, 2014 om 16:12

    Ik sluit me helemaal aan bij Buizerd, android 5.0 is waardeloos. Wifi werkt wel goed. Veel apps op de Nexus 7 (2012) doen het niet meer en het is zoooo traaaag. Opstarten duurt zo lang.
    Ben al geen fan van Android maar nu gaat het tablet met dit OS de vuinisbak in. Of is er nog hoop dat dit ooit nog wordt opgelost.
    Heb gelukkig ook een ipad, waarbij OS 8 me niet imponeert maar nog wel goed werkt.

    • Reijer
      23 november, 2014 om 13:34

      Heb ook veel problemen op mijn Nexus 10 na de update naar 5.0. Quixkoffice is verdwenen. In de drive zijn een aantal bestanden bijgewerkt tot juni 2014, terwijl ik ze zelf had bijgewerkt tot 17/11. Websites starten supertraag op bij googelen. Kortom een waardeloze versie. Ik wil graag terug naar 4.4!!!!

  5. Jooost
    23 november, 2014 om 21:35

    Vrijdag cache geleegd volgens bovenstaande stappen. Zaterdag wederom alles weer volgelopen, daarna weer geleegd. Ook vandaag (zondag) weer enorm traag, net voor de 3e keer de cache geleegd.

    Ben er nu helemaal zat van. Hoe kom ik terug naar 4.4?

  6. Paul
    25 november, 2014 om 17:55

    Het is heel erg, wereldwijd werken de Nexus 7 tablets niet meer, ofwel heel traag of met vele foutmeldingen. Maar een officiele reactie van Google is er voorlopig nog niet. Wat moeten wa doen, is Google zelf iets aan het zoeken…. Jammer dat zulk groot bedrijf al zijn klanten zo in de kou laat zitten.

  7. Buizerd
    25 november, 2014 om 19:02

    nog nooit een spontane reboot gehad voor de installatie van lollipop
    Nu 2x per dag een spontane reboot vanuit gebruik zeer traag chrome
    nexus 7 (2012) OTA lollipop

  8. Eugene
    26 november, 2014 om 12:02

    Ik heb hetzelfde ervaren als LennertXL. Traag, niet reageren, kotom niet meer mee te werken.
    Google moet zich echt gaan afvragen of hun update methode goed is. Als ik Windows 7 ga installeren op een Windows XP machine dan ga ik eerst de harde schijf formateren. Deze optie zou voor de doorsnee gebruiker ook moeten komen.
    Nu installeer je een OTA update, en krijg er een niet werkende tablet voor terug en om dit enigzins te herstellen moet je eigenlijk alle cash deleten en teruggaan naar een fabrieksinstelling en opnieuw beginnen met installeren.
    Ik heb nog een vertrouwen in Android 5.0. Ik heb mijn Nexus 7 (2012) voorzien van CM11 met het themapakket IdeaL Theme X. Ik heb nu weer een fijn werkend tablet. Voorlopig wacht ik even met updaten…

  9. fdv
    30 november, 2014 om 16:41

    Zelfde ellende..alles loopt traag of helemaal niet na update. Cache legen helpt ook niet. Wat te doen????

  10. Haije
    30 november, 2014 om 21:30

    Vervelend die Lollipop het klinkt wel leuk maar het is een Cliniclown.
    Niet is zo langzaam als een Nexus 7 2012 met Lollipop.
    Wat nu?

  11. Boarn
    30 november, 2014 om 23:37

    Al ruim een week lang kan ik om de dag de cache legen, hij wordt steeds trager en trager. Speelt dit probleem wereldwijd bij Nexus gebruikers en wat zegt Google er over? Schandalig dat ze zn product durven te leveren. Kunnen jullie een update geven over dit probleem?

    • Wesley Akkerman
      01 december, 2014 om 20:50

      Hoi Boarn,

      Dit probleem is wereldwijd; er zijn veel mensen met jou momenteel gefrustreerd over de situatie. Google weet ervan, het is inmiddels gemeld, maar doet er nu nog niets aan. Waarschijnlijk omdat Android 5.0 her en der voor andere, meer prangende problemen zorgt, zoals het spontaan afsluiten van apps of het batterijverbruik.

  12. Rashied R
    01 december, 2014 om 13:38

    Ik zie hier en daar dat mensen de update hebben gekregen, maar ik wacht nog steeds op de update voor mijn Nexus 7 (2013).

    • Buizerd
      01 december, 2014 om 15:04

      wees blij dat je het nog niet hebt.
      En als de OTA komt installeer hem niet
      Het is een ramp

  13. Yvonne
    03 december, 2014 om 21:00

    Ik heb precies het zelfde. Heb hem opnieuw naar de fabrieksinstelling gezet, cash leeg gemaakt maar helpt niets, hij blijft traag en de meeste apps blijven crashen. Ik heb ook de Nexus 5 maar zolang het op de Nexus 7 niet gaat werken voor mij ook geen lolliepop op mijn Nexus 5 ;-)

  14. Boarn
    09 december, 2014 om 22:10

    Ik krijg nu 5.0.1 aangeboden. Doen of niet doen?

    • Beanie
      09 december, 2014 om 22:58

      Nou ik zou het niet doen, want krijg met geen mogelijkheid mijn Wi-Fi meer werkend!! Ook zojuist de update gekregen, maar kan niets meer doen om een netwerk te laten werken…. help!!??

      • Beanie
        10 december, 2014 om 9:48

        Na gisteren een paar keer uit en aan gezet te hebben zonder resultaat, uitgezet voor het slapen gaan en zojuist weer aangezet. En ja Wi-Fi werkt weer… Raar!

      • boarn
        11 december, 2014 om 13:30

        Meer mensen die 5.0.1 al geprobeerd hebben?

    • man
      06 april, 2015 om 12:15

      Niet doen ……………

  15. Beanie
    11 december, 2014 om 16:15

    @BOARN Verder werkt bij mij alles prima nu. Nexus 7 2013. Niet traag ofzo. Geen apps die crahsen. Het ziet er allemaal wat anders uit, maar net zoals mijn Nexus 5, alles werkt!

  16. joke scheerman
    14 december, 2014 om 20:26

    een drama na de laatste android 5.0 update.. de lollipop….de cache legen helpt soms voor een half uurtje maar steeds opnieuw problemen. Ik overweeg mijn tablet terug te zetten naar de fabrieksinstelling…krijg ik dan weer automatisch 4,3 terug?..Er valt nu totaal niet te werken met mijn nexus7, super traag en hij loopt regelmatig vast. Hier had ik vóór de update geen last van. Google bedankt!!!!

  17. ed
    30 december, 2014 om 5:42

    Mijn wifi werkt niet meer. Krijg alleen offline melding ondanks normale werking routes. Alle andere apparaten werken normaal maar Nexus 7 niet meer! Wat te doen???

  18. wilfried
    02 januari, 2015 om 20:30

    Ook mijn wifi werkt niet meer na update 5.0.1. Cache legen helpt niet. Wie wat helpt wel? Google helpt zijn eigen product in de vernieling.

    • joke scheerman
      02 januari, 2015 om 22:17

      ik loopt erover te denken mijn tablet terug te zetten naar de fabrieksinstelling maar vraag me af of het probleem dan is opgelost. Er valt nu bijna niet mee te werken, super traag en regelmatig loopt hij vast..balen!

      • Bart
        18 april, 2015 om 15:52

        Helpt niet, rooten en als developper instellen, USB debugging aanvinken in instellingen en dan met de roottoolkit een andere versie flashen, eender welke.

  19. joke scheerman
    04 januari, 2015 om 16:51

    Help!! zelfs terugzetten naar fabrieksinstelling helpt niet…automatisch start hij in android 5.0!! en nog steeds traag!

  20. Yvonne
    05 januari, 2015 om 21:22

    Ik heb inmiddels al 5.0.2 op mijn Nexus 7 2012. Ook al terug gezet op de fabrieksinstellingen en is daarmee wel iets beter maar vind het eigenlijk nog steeds geen doen. Ik doe nu alles met mijn telefoon (nexus 5 android 4.4.4) ga ik niet updaten ook! Voor de tablet hoop ik op een wonder.

  21. john
    09 januari, 2015 om 15:27

    5.0.2 geupdate op nexus 7 2012; is ietsje sneller dan na de update naar android 5, maar nog niet om over naar huis te schrijven. kon ich maar downdaten!! nieuw probleem: het opladen duurt dubbel zo lang!
    Google wederom bedankt!

  22. Buizerd
    09 januari, 2015 om 16:18

    Bij de update naar 5.0.2 (NEXUS 7 2012) geheugen problemen
    Het leek erop dat de update last had van de geheugen problemen van 5.0
    Ik zie geen verschil, traag en vastlopers bij Chrome
    Gelukkig doet mijn belangrijkste app (OruxMaps) het nog wel, echter met een zeer trage schermopbouw van de kaart.
    Het vertrouwen in google en android is geheel weg

  23. Geim
    11 januari, 2015 om 9:18

    Gebruik Wugfresh om terug te gaan naar 4.4.4
    Je hebt dan wel een leeg tablet (factory reset). Aps die je via de playstore hebt aangeschaft worden automatische geinstalleerd.

  24. Tom
    14 januari, 2015 om 12:14

    Nexus 7 vrijwel onbruikbaar na installeren lollipop.
    Cache wissen bied geen soelaas
    Mijn Windows-phone lumia 630 is minstens tien keer sneller .
    Volgende tablet wordt een Windowsversie lekker lichtvoetig en voor alle serieuze dingen is alles beschikbaar. hooguit wat minder spelletjes die ik toch niet doe

  25. johan dm
    25 januari, 2015 om 16:53

    Sedert enkele weken 5.02 van Android op mijn Nexus 7 van 2012. Opstarten duurt nu 5 a 6 minuten. Het lijkt wel Windows XP op een oude PC! Cache ledigen zoals uitgelegd hierboven helpt weinig. Apps elimineren.. ook al gedaan zonder resultaat. Was altijd heel tevreden over mijn Nexus 7 maar nu toch maar Samsung tablet Galaxy tabS 8.4 aangeschaft. Veel onwisbare samsung-rommelapps, maar wat een snelheid! Ik vind het jammer van mn Nexus! Google is niet goed bezig!!! Iemand al een snellere Nexus 7 met Lollipop???

  26. Jarno
    27 januari, 2015 om 22:51

    Ik heb onlangs ook de update gehad naar 5.0.2. Ik ben blij om te lezen, dat ik niet de enige snelheidsprobleem. Ik was altijd erg te spreken over mijn Nexus 7, maar dat is nu zeker niet het geval.

    Opstarten duurt zeker 2 minuten en daarnaast is die ook veel trager in gebruik. Ik zou hem graag weer terug hebben op 4.4.4., dan ben ik weer een tevreden Nexus gebruiker

  27. Jarno
    27 januari, 2015 om 22:53

    Ik heb onlangs ook de update gehad naar 5.0.2. Ik ben blij om te lezen, dat ik niet de enige ben met het snelheidsprobleem. Ik was altijd erg te spreken over mijn Nexus 7, maar dat is nu zeker niet het geval.

    Opstarten duurt zeker 2 minuten en daarnaast is die ook veel trager in gebruik. Ik zou hem graag weer terug hebben op 4.4.4., dan ben ik weer een tevreden Nexus gebruiker

  28. Tom
    28 januari, 2015 om 16:30

    met toolkit Lollipoptoolkitrvangen voor kitkat.
    Meldingen vaangoogle play service uuitgevinkt
    Heb ik tenminste nog plezier van de nexus 7

  29. Tom
    28 januari, 2015 om 16:32

    Met toolkit Lollipop vervangen voor kitkat.
    Meldingen van google play service uitgevinkt
    Heb ik tenminste nog plezier van de nexus 7

  30. Maartje
    29 januari, 2015 om 19:38

    Wát een verschrikking die update. Tablet doet bijna niks meer. Moet ik nou écht een nieuwe tablet gaan kopen? Duur grapje zo, een update!

  31. Hannie
    30 januari, 2015 om 20:40

    Heb mijn tablet een poosje nuet gebruikt. Toen ik hem opstartte had ik 114 updates. Na het updaten is mij galerij met al mijn foto’s verdwenen!

  32. jip
    31 januari, 2015 om 20:00

    Na update 5.0.2 is mijn nexus niet alleen zo vlot als een slak [hij is niet voor uit te branden}maar laden duurt ook veel en veel langer. Apps sluiten ook niet als ik hem uitzet en hij crashed zo vaak dat ik af en toe in staat ben hem zo in de vuilnisbak te kieperen.Wat een k.update.
    Hij word met elke update alleen maar slechter ze kunnen beter spreken van een downdate.

  33. Yvonne
    31 januari, 2015 om 20:55

    Het is een drama. En ik hoop voor ze dat ze heel snel met een oplossing komen voor de Nexus 7 2012. Ik heb er nog geen 24 maanden plezier van gehad, lijkt me wat te weinig. Ik heb ook een Nexus 5 en daar lees ik ook niet veel positiefs over na de update, dus die update ik niet! Ze graven hun eigen graf, ik was fan maar wat mij betreft geen Nexus meer zoals het er nu uit ziet :-(

  34. Ben Larkens
    01 februari, 2015 om 14:59

    Zelfde als alle andere meldingen. Nexus 7 2012 met lollpop 5.0 en nu ook met 5.1 kan zo de prullenbak in. Nexus 4 loopt prima (zelfs beter dan met KitKat) met lollipop 5.1. Wanneer gaat Google de Nexus/lollipop combi verbeteren? Downgrade OTA naar KitKat is een prima oplossing. 1gb ram werkgeheugen lijkt niet voldoende voor lollipop….

  35. ron
    06 februari, 2015 om 1:54

    Gelukkig als vanouds, ben ik de enige die na het leeghalen van de cache weer snel is?

  36. a. de reyger
    07 februari, 2015 om 16:07

    Helemaal hetzelfde. Nexus 7 (2012) na update naar 5.0.2 een grote bron van ergernis geworden en eigenlijk onbruikbaar. Traag, vastlopen, zwart scherm etc. M.n. de wifi verbinding zorgt voor laten hangen van het apparaat. Dit kan Google zo niet bedoeld hebben. Wat is het alternatief?

  37. Hilde
    08 februari, 2015 om 18:42

    Hier ook al lange tijd één en al miserie.
    Is er geen mogelijkheid om allemaal samen Google te bestoken tot het opgelost is?

  38. Hilde
    08 februari, 2015 om 18:44

    Grrr.,

  39. Roadrunner
    08 februari, 2015 om 20:20

    Je kan heel gemakkelijk terug naar kitkat 4.4.4.
    Nexus rootkit downloaden en installeren (zoek via google).

    Dnak kan je op youtube de handleiding opzoeken hoe ge dit moet doen.
    Bij mij is het gelukt ;-)
    Ik krijg nu wel steeds de melding dat er een beschikbare update is naar lollipop 5.0.2 maar die doe ik niet :-)

  40. Ingrid
    16 februari, 2015 om 12:42

    Help, mijn tablet is volledig vastgelopen. Is nu niet meer op te starten. Zeer kort na de update. Iemand een oplossing ? Tablet totaal onbruikbaar nu.

  41. jan
    17 februari, 2015 om 13:04

    Is het mogelijk om net als bij bv een laptop de laatste update te deleten? Of kan dat niet als het een besturings systeem betreft?

  42. Egbert
    04 maart, 2015 om 23:22

    Als ie helemaal vast zit……..:
    1 opladen
    2 Aan/uit knop indrukken en net zo lang vasthouden tot “Google” op het scherm verschijnt.
    (dat trage van lollipop blijft echter.)

    • Joke Scheerman
      26 april, 2015 om 21:52

      na maanden problemen is hij dus vanavond “gecrashed”Staat op zwart en is niet meer aan te krijgen….balen. Voor mij nooit meer een google tablet!

  43. Mari
    16 april, 2015 om 9:18

    Het viel mij op dat /system helemaal vol zit. Mogelijk is dit een oorzaak van de traagheid.
    Ik zie helaas geen optie om die partitie te vergroten. Heeft iemand hier ervaring mee?

  44. Arie Broekhuizen
    03 oktober, 2016 om 22:44

    Ik ben al een tijdje aan het tobben met mijn nexus 7 (2012)
    Mijn asus tablet werkte met android 4.4.4 heel behoorlijk.
    Na de upgrade naar 5.1.0 is het een drama geworden. Traag, vastlopen, etc.
    Ik heb een aantal dingen gedaan welke mijn tablet weer werkbaar maakt tw.:
    1e De app facebook verwijdert van mijn tablet.
    2e De app messenger (onderdeel van facebook) verwijderd van mijn tablet.
    3e In de browser google chrome bij instellingen de optie data reductie uitgeschakeld. Deze optie vraagt vermoedelijk zeer veel zgn. Ram space omdat vele laatst geselecteerde internet sites worden opgeslagen in het cache geheugen.
    Vergeet niet daarna de tablet geheel opnieuw op te starten.