Steeds meer Nederlanders kijken tv op hun tablet

16 december 2014 1 Minuut 0 Reacties
Ziggo-TV-app

Uit onderzoek van de Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame blijkt dat steeds meer Nederlanders tv kijken op hun tablet.

Een tablet is ideaal voor het surfen op het internet, het checken van je mail en het bijhouden van je social media. Maar, ook kun je tegenwoordig nagenoeg elke tv-zender op je tablet kijken, dankzij verschillende apps van onder meer tv-providers en uitzending gemist-diensten. Uit onderzoek van de Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT) blijkt dat steeds meer Nederlanders hier gebruik van maken.

Uit het onderzoek van de Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT) kunnen we opmaken dat tv kijken op tablets aan populariteit wint. Dit jaar keek één op de vier Nederlanders (27 procent) tv op zijn tablet, een groei van 13 procent ten opzichte van vorig jaar. Smartphone-bezitters kijken ook vaker tv. Dit percentage ging van 8 procent naar 14 procent. De tijd die we in een week besteden aan tv kijken op mobiele devices is met 46 procent gestegen.

Hoewel de tablet ideaal is voor het bekijken van een tv-uitzending zijn de desktop en laptop nog steeds de meestgebruikte apparaten voor deze activiteit. Dit jaar heeft 25 procent van de ondervraagden de desktop meer dan eens ingezet voor tv kijken, tegenover 31 procent de laptop. De tablet komt op de derde plek terecht, gevolgd door de smartphone met het wellicht te kleine scherm. Hoewel het aantal smartphone-bezitters dat tv kijkt groeide ligt dit percentage met 14 procent nog altijd laag.

Niet geheel opvallend is dat YouTube het meest populaire platform is voor het bekijken van videomateriaal. 57 procent van de ondervraagden gaf aan deze website weleens gebruikt te hebben in 2014. YouTube wordt gevold door NPO Uitzending Gemist (40 procent), RTL XL (24 procent) en Netflix (14 procent). De top vijf wordt afgesloten door de Ziggo TV-app waarmee live tv kijken mogelijk is.

Reacties (0)