App-Review: Evolve: Hunters Quest

24 februari 2015 6 Minuten 0 Reacties
Evolve: Hunters Quest

Evolve: Hunters Quest kwam onlangs uit op Android en iOS. Is de game net zo goed als zijn grote broertje, of kun je de game beter laten passeren?

Companion App Evolve: Hunters Quest

Het is de afgelopen jaren een must geworden voor elke grote game die wordt uitgebracht voor de Xbox One of Playstation 4: de mogelijkheid om een bijbehorende companion app te installeren op je smartphone of tablet. Bijvoorbeeld Watchdogs had een app waarmee je kon spelen tegen degene die op de console speelde, en andere spellen gebruiken apps als kaarten, zoals Battlefield 4. Ook de game Evolve, die onlangs uitkwam, heeft ook een companion app, genaamd Evolve:Hunters Quest. Evolve is een multiplayer schietspel voor de computer, Playstation 4 en Xbox One, waarin vier spelers jagen op een monster, bestuurd door de vijfde speler. Een uniek en spannend concept dus, wat over het algemeen goed ontvangen werd. De vraag is nu: is de bijbehorende app ook zo uniek? het antwoord kan ik je alvast verklappen, dat is de zeker niet, maar dat is niet per se een slecht iets.

Prachtige visuals

Evolve: Hunters Quest is ontwikkeld door Cat Daddy Studios, en wordt uitgegeven door 2K Games. Toen ik de app voor het eerst opende werd ik verrast door wat ik voorgeschoteld kreeg. Evolve: Hunters Quest heeft een spannende titel, maar is eigenlijk gewoon een puzzelspelletje. Als je de app voor het eerst opent krijg je een merkwaardig mooie video te zien, in de stijl van de StarCraft games. Het filmpje is je introductie tot het verhaal van de vier jagers uit de “grote” game, dat verteld zal worden terwijl je Evolve: Hunters Quest aan het spelen bent. De toon is gelijk goed gezet qua graphics, die mij meerdere keren wisten te verbazen tijdens dat ik aan het spelen was. De game is prachtig qua visuals en filmpjes, wat de game een eigen smoelwerk geeft.

Toch blijft het een spelletje, en wil je dus ook wat te spelen hebben. Evolve: Hunters Quest is een drie op een rij spel. Je moet drie figuurtjes van dezelfde kleur op een rij krijgen om ze weg te spelen, en zo het bord te legen. Als je langere combo’s maakt wordt je score verhoogd en krijg je power-ups. Tot zover niet zo speciaal, maar wat de game uniek maakt is de turn-based gameplay. Elke kleur behoort tot één van de vier hunters. Er zijn ook monster-figuurtjes, die je juist niet op een rijtje wil krijgen, want dan krijgen de monsters power-ups. Door die tactische laag krijgt de game veel meer diepgang dan alle andere drie op een rij spellen, waarvan je er honderden kan vinden. Het gave aan de gameplay is dat je niet alleen een spelbord ziet, maar ook animaties. Als je een bepaalde kleur op een rij hebt, zal de hunter die bij die kleur hoort het monster aanvallen, wat je op je scherm ziet gebeuren.

Gameplay

Er zijn verschillende type hunters, met allemaal hun eigen zwaktes en level. Elke hunter heeft verschillende abilities, die je kan gebruiken tijdens de battles. Als je een combo speelt op het bord vult je meter. Als je meter vol is kan je je eerste ability gebruiken, en als daarna de meter nog een keer volloopt de tweede, tot je uiteindelijk bij je derde ability aankomt. De derde ability is het sterkst, en deelt dus de meeste schade uit. Je speelt op verschillende locaties op een planeet genaamd shear, met verschillende monsters. Als je een battle wint krijg je een crate, waarin je verzamel-objecten kan vinden zoals botten, of boosts voor je hunters. Er is een geld-systeem, waarmee je met coins power-ups kan kopen, maar het spel forceert je aan het begin op geen enkele wijze de coins met echt geld te kopen.

Je uiteindelijke doel in Evolve: Hunters Quest is om alle botten te vinden, vergelijkbaar met de Poké-Dex in Pokémon. Er zijn veel locaties, en genoeg monsters en power-ups om de game lang interessant te houden. Zeker voor een companion app is Evolve: Hunters Quest een zeer uitgebreid spel, waar je lang mee zal doen. Toch heeft de game één groot nadeel: als je eenmaal een aantal uren geïnvesteerd hebt in de game begin je toch te merken dat de ontwikkelaars je forceren om er echt geld in te stoppen. Er zijn levels waarin je onschuldige mensen moet redden van de monsters, die simpelweg gewoon te moeilijk zijn. De game laat je dan ook amper de keuze om het toch te proberen zonder er geld in te steken, want als je dat niet doet kom je gewoon niet verder.

Conclusie Evolve: Hunters Quest

Dat is erg jammer, want de gameplay van Evolve: Hunters Quest is erg solide, met genoeg twists en diepgang om het lang spannend en verslavend te houden.  De productiewaarde van de game is erg hoog, en het winnen van battles geeft echt voldoening. Helaas verpest Cat Daddy Studios de geweldige gameplay met een free-to-play-systeem dat rondweg geforceerd aanvoelt. Hopelijk gaat de studio eraan werken, want zelfs in de paar dagen dat ik het spel speelde waren er meerdere updates, en de ontwikkelaars zeggen naar feedback van de spelers te luisteren. Moet je Evolve: Hunters Quest spelen? Zeker, al was het maar om het geweldige concept uit te proberen, en de graphics te bewonderen. Helaas zal je na een aantal uren van intens speelplezier toch teleurgesteld moeten stoppen met spelen. Zonde, want Evolve: Hunters Quest heeft veel potentieel.

Evolve: Hunters Quest