Apple promoot games zonder in-app-aankopen in App Store

13 februari 2015 1 Minuut 0 Reacties
tomb-raider-ii

Apple is begonnen met het promoten van games waar je eenmalig een bedrag voor betaalt, en waar je zorgeloos mee kunt blijven spelen. Deze spellen bevatten geen in-app-aankopen, vandaar de term Pay Once & Play.

Eén keer betalen voor je games

Het lijkt wellicht een beetje vreemd met successen van games als Candy Crush, maar vroeger betaalden we eenmalig voor ons spel, stopten we hem in de spelcomputer en konden we er net zo lang en op de manier mee spelen waarop we wilden. We hoefden ons geen zorgen te maken over restricties en / of in-app-aankopen. Maar vandaag de dag werken de dingen anders. Je downloadt sommige games gratis, maar weet dat je daarna ‘lastig gevallen wordt’ door in-app-aankopen of dingen als reclames of ‘deel deze game op Facebook’-boodschappen.

Waarschijnlijk is Apple zich ervan bewust dat de consument zich hier aan kan irriteren en heeft daarom een nieuwe categorie in het leven geroepen: Pay Once & Play (Betaal één keer en speel). Dit is een promotiemiddel van Apple om games aan te prijzen waarvoor je slechts één keer betaalt (op het moment wanneer je hem downloadt) en daarna kunt gamen zonder bang te moeten zijn voor de zogenaamde paywall: het moment waarop het spel in feite ophoudt, totdat je een paar knaken neerlegt en toegang krijgt tot de rest van de game.

De sectie is opgedeeld in meerdere onderdelen, waaronder recente releases, blockbuster spellen en App Store Originals. De games die je onder die verdeling vindt, wisselen in genre, kwaliteit en ontwikkelaar. Zo vind je onder blockbuster spellen games als Thomas Was Alone (een platform-puzzel game met de nadruk op het verhaal) en het gigantisch populaire Minecraft (dat sinds kort van Microsoft is, waar gamers alles kunnen bouwen wat ze maar willen). Wat ons betreft is dit een stap in de goede richting van het bedrijf uit Cupertino,

Reacties (0)