Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Google Search maakt ‘mobiel vriendelijk’ een ranking signaal

Geschreven door
Geplaatst op27 februari 2015, 9:04 CategorieNieuws

Google heeft bekendgemaakt dat het kenmerk ‘mobiel vriendelijk’ een belangrijk ranking signaal wordt in een zoekopdracht op een mobiel apparaat. Met ranking signalen bepaalt Google wat je ziet in de zoekresultaten.

Google past zoekalgoritmes aan op mobiele apparaten

Google maakt bekend dat vanaf 21 april de zoekresultaten behoorlijk anders kunnen zijn via de Google-zoekmachine, wanneer je op een smartphone of tablet gebruikmaakt van die zoekmachine. Het label ‘mobiel vriendelijk’, dat eind vorig jaar bij een aantal mensen getest werd, wordt dan namelijk een belangrijke factor voor het ranking signaal. Middels die signalen bepaalt Google wat je op welke plek binnen de resultaten te zien krijgt, dus dit is een duidelijke boodschap voor sitebouwers om altijd voor een mobiele website te zorgen.

Daarnaast maakt Google bekend dat we straks ook vaker informatie gaan tegenkomen die betrekking hebben tot apps en die apps zullen dan als zoekresultaat tevoorschijn komen. De zoekmachinegigant maakt daarvoor gebruik van deep links: een zoektechniek die direct gelinkt zijn aan een specifieke pagina binnen mobiele applicaties. Mocht een ontwikkelaar ervoor hebben gekozen een deep link toe te voegen aan hun apps, dan is Google straks in staat die te indexeren binnen de zoekresultaten, zoals het bedrijf dat nu doet met websitepagina’s.

Deze veranderingen moeten ervoor zorgen dat de zoekervaring op mobiele apparaten, zoals een smartphone of tablet, gestroomlijnder wordt. Eerder voerde Google al andere veranderingen door, waaronder eentje die ervoor zorgde dat sommige pagina’s niet getoond werden, wanneer er een techniek gebruikt werd die niet ondersteund werd door een mobiel platform. Ook haalde het links naar websites weg die claimde naar een specifieke pagina te gaan, maar eigenlijk naar de homepage van die desbetreffende website gingen.

  • Delen:

Reacties

  1. Lars de Rijk
    27 februari, 2015 om 22:39

    @Philippe
    – een responsive website of een mobiele website hebben

    Ik zou EN willen gebruiken in plaats van OF.
    Een echte mobiele website, voor mobieltjes, gaat uit van ander
    gedrag en “aanklikken met je duim”.

    Local search begint bijvoorbeeld op een iPhone, praten tegen
    je google app, zoek lokaal (stel even je zoekt een Grieks restaurant)
    en je krijgt vervolgens als 1 van de resultaten een mobiele website
    met informatie zoals – wat is het menu, – zijn we open, – route, -reserveren

    Allemaal klik-met-de-duim opties die je nooit met responsive kan maken.
    Als je een website laat aansluiten bij het gedrag van de (potentiële)
    klant zal je een veel hogere conversie kunnen krijgen.

    Een leuke blog over “Waarom responsive niet werkt: blind staren op content en functionaliteit vergeten” staat op http://bit.ly/18veQHM

    In deze tijd moet je gewoon een responsive website EN een mobiele website hebben :-)

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.