Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

‘Tablet-markt krimpt verder in 2015’

Geschreven door
Geplaatst op6 februari 2015, 10:52 CategorieOnderzoek

In het vierde kwartaal van 2014 bleek al dat er minder tablets verscheept waren dan het jaar ervoor en die trend zet zich door in 2015, volgens onderzoek verricht door DigiTimes.

Tablet-markt krimpt door phablet-markt

Vandaag de dag zien we smartphone-producenten steeds vaker een grote smartphone/kleine tablet-hybride uitbrengen: de phablet. Dit handige apparaatje zorgt er echter voor dat de tablet-markt maar blijft krimpen, zo verwacht DigiTimes, die onderzoek heeft gedaan naar de markt voor tablets. Steeds meer consumenten kiezen voor de gebruiksvriendelijke phablet. De toestellen zijn wellicht is groter dan de gemiddelde smartphone en kleiner dan de gemiddelde tablet, maar zijn erg fijn voor het dagelijkse gebruik.

Verder verwacht DigiTimes dat het aantal verscheepte tablets dit eerste kwartaal in 2015 met dertig procent zal dalen; dat betekent dat alle producenten straks goed zijn voor iets meer dan vijftig miljoen tablets, tussen nu en april. Apple zou een daling van veertig procent van dat aantal voor zijn rekening nemen en uitkomen op ‘slechts’ 13,1 miljoen verscheepte tablets. Samsung heeft al aangegeven dat het bedrijf zich minder wil focussen op de tablet, maar er blijven maar geruchten bestaan over een nieuwe lijn.

Sinds 2010 groeide de tabletmarkt nog jaarlijks en bedrijven als Apple, Samsung en Amazon hebben er flink van kunnen profiteren. Maar uit data van onderzoeksbureau IDC blijkt nu dat het aantal verscheepte tablets in het vierde kwartaal van 2014 met 3,2 procent gedaald is wereldwijd. Daar waar in het vierde kwartaal van 2013 nog 78,6 miljoen tablets werden verscheept, staat dat aantal een jaar later op 76,1 miljoen exemplaren. Vier op de vijf tabletfabrikanten hebben aangegeven dat de productie van tablets achteruit gegaan is.

  • Delen:

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.