Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Nexus 7-gebruikers klagen over kapotte tablet na Lollipop-update

Geschreven door
Geplaatst op11 april 2015, 12:46 CategorieAndroid

Het lijkt bezitters van een Google Nexus 7 niet mee te zitten de laatste tijd. Toen Android 5.0 Lollipop uitgerold werd kwamen we al een hoop klachten tegen over bugs en tablets die kuren hadden maar nu we een paar kleine updates verder zijn laten steeds meer gebruikers horen dat hun model onbruikbaar geworden is.

Op het internet – onder meer via het productforum van Google, Twitter en het forum van Reddit, zijn honderden klachten van bezitters van een Google Nexus 7 uit 2012 of 2013 te vinden. Zij hebben een update naar Android 5.0 of 5.1 Lollipop geïnstalleerd maar zijn hiermee vastgelopen. De tablet zou compleet gecrasht zijn en dus onbruikbaar zijn.

Volgens diverse gebruikers krijgen zij na de installatie van Android 5.1 Lollipop het bekende Google Android-logo te zien maar stopt het laden vervolgens. Een restart in de ‘recovery modus’ werkt maar bij een klein aantal gebruikers en dus zitten velen met een kapotte tablet. Ook enkele gebruikers van een Google Nexus 5 klagen over dit probleem.

Helaas is er momenteel nog geen echte oplossing voor dit probleem. Google reageert niet en helpt alleen gebruikers die hun toestel via de Google Play Store gekocht hebben. Asus laat wel van zich horen maar geeft aan dat tablets die buiten de garantie vallen (en dat zijn ze nagenoeg allemaal) voor een prijs van 200 dollar gerepareerd kunnen worden. Het is echter onduidelijk waardoor het probleem precies veroorzaakt wordt.

Heb jij Android 5.0 of 5.1 Lollipop op je Nexus 7 geïnstalleerd en ervaar je problemen? Laat het in een reactie onder dit artikel weten.

  • Delen:
Nieuwe Google Nexus 7 (2013)
Android KitKat (4.4)

Reacties

  1. MvS
    11 april, 2015 om 16:14

    Als een van de eerste in NL ben ik van het begin af aan een zeer intensieve dagelijkse gebruiker van mijn Nexus 7 (2012). Met 4.4 Kitkat, voordat LP 5.0 kwam, was alles op het laatst zeer stabiel.
    Muziek Tunein / Spotify / Youtube / bluetooth speaker / chromecast – streamen, dockingstation, alle apps en koppelingen verliepen vlekkeloos. Sommige apps deden soms vreemd maar door updates was dat vaak van korte duur. Echt super apparaat. Een maatje bij alles wat je aan het doen bent. Met LP 5.0.x in januari ging alles in een keer mis. Met de komst van LP 5.1 een paar weken later gaat alles weer veel beter. Maar nog steeds gebeuren er vreemde dingen. Zomaar opeens alles heel stroperig en traag.

    Zo´n lange tijd problemen met software was ik helemaal niet gewend.
    Het helpt inderdaad om via het “recovery” menu (met de knoppen) het cachegeheugen regelmatig te legen. Daarnaast leeg ik ook via een cache app. regelmatig het geheugens.

    Een aantal keren duurde een “cachegeheugenwis-actie” heel erg lang omdat alle apps aangepast werden. Daarna ging alles veel beter. Nu gaan het met meer ups dan downs.
    Soms de hele dag goed, en dan bedoel ik alles, streamen en vele apps gebruiken.
    Maar regelmatig merk je dat er iets mis is met het vastlopen van geheugen.
    Met een paar keer indrukken van de home toets gaat het ineens weer goed.

    Via verschillende sites lees ik dat met 5.1.1. alles opgelost moet zijn.
    Die zou vanaf volgende week beschikbaar komen …

    • Erwin
      29 mei, 2015 om 8:53

      Mijn Nexus7:
      Lollipop was buggy, voor Nexus7
      Nu eindelijk weer ‘enigszins’ aan de praat.

      Maar ‘veel te traag’ op bepaalde momenten bijv. starten van brouwser Firefox of starten GMail.

      EN Bug: ( ook op mijn Nexus4) : Instellingen > Geluid en Melding > Onderbrekingen “BLIJFT AAN STAAN” blijft op ‘Prioriteit staan’ ( te zien als je volumeknop bedient).
      Ik moet elke morgen de volumeknop indrukken en ‘ALLE meldingen’ ontvangen aanklikken.

      • Erwin
        29 mei, 2015 om 8:54

        Vergat te melden dat ik nu Android 5.1.1. heb

    • Siebe
      12 juli, 2015 om 10:27

      Ik heb sinds lollipop update ook problemen, nu is er een programma te downloaden die heet Nexus Root Toolkit met dit programmaatje kan je Rooten, Unrooten, Unlocken, Backup maken en je Nexus Downgraden naar bv. KitKat 4.4.4 of lager.
      Het vergt wel enige kennis maar als je alles goed leest dan kan er haast niets mis gaan.Ik heb het al enkele keren toegepast bij mijn Nexus om uit zoeken of het echt verschil maakt.
      Als je er aan begint kan je apparaat beschadigen, dus je doet het op eigen risico…maar nogmaals alles goed lezen en je wordt staps gewijs door het programma geleid.
      Als je programma wilt gebruiken typ dan in Google ” Nexus Root Toolkit” je moet de site wugfresh.com/nrt/ uitkomen. Daar wordt duidelijk uitgelegd hoe je te werk moet gaan….Nogmaals het gebeurt op eigen risico..

      Succes

  2. Buizerd
    11 april, 2015 om 19:27

    Mijn nexus 7 (2012) OTA 5.1 loopt constant vast.
    Vooral als je via chrome iets op wilt zoeken of als een link een webpagina wil openen.
    Het toetsenbord blokkeert. Maps loopt vast. Uitschakelen duurt soms vele minuten.
    Reageren op de probleemmeldingen lukt niet.
    Lollipop is een regelrechte ramp.
    Jammer voor de dus nu steeds meer gebruikers.
    Het lijkt een bewuste actie van Google om steeds meer gebruikers van Android te frusteren.
    Ze komen waarschijnlijk over een tijdje met een oplossing waarvoor betaald moet gaan worden.
    De eerste tekenen zijn daar al van voor de nexus 7. (Asus: reparatie voor €200)

  3. René Smans
    12 april, 2015 om 7:36

    Ik heb 2 tablets Nexus 7, 1 uit 2012 en 1 uit 2013.
    Alle twee draaien ze nu op LP 5.1 en geven alleen maar problemen.
    Als je wilt surfen op chrome dan kan je he beste een dagje vrij nemen want het gaat tergend langzaam.
    Na herstart in recovery mode en cache leegmaken doet ie het nog steeds beneden alle peil.
    LP 5 is een regelrechte ramp.
    Mijn tablets liggen in de kast en gebruik m’n telefoon, dit werkt tenminste wel naar behoren.
    Mvg René

  4. ben schaap
    12 april, 2015 om 10:20

    Ik heb een nexus7 uit 2012 altijd probleemloos gewerkt maar sinds de goole update naar lolypop een en al vastlopers traag niets werkt meer goed alles er al een keer afgehaald opnieuw geinstalleerd maar blijft vastlopen …Om dit te schrijven deed ik al 10 minuten over omdat toetsenbord hapert!!! Brrr word er niet goed van..

  5. ben schaap
    12 april, 2015 om 10:21

    Ik heb een nexus7 uit 2012 altijd probleemloos gewerkt maar sinds de goole update naar lolypop een en al vastlopers traag niets werkt meer goed alles er al een keer afgehaald opnieuw geinstalleerd maar blijft vastlopen …Om dit te schrijven deed ik al 10 minuten over omdat toetsenbord hapert!!! Brrr word er niet goed van..

  6. tejo
    12 april, 2015 om 11:01

    Mijn Nexus 7 is van de tweede generatie (2013) en heeft ergens in februari de update van KitKat naar Lollipop 5.02 (kernel versie 3.4.0-g154bef4. Build LRX22G) gekregen.
    Tot nu toe heb ik nog geen problemen met traagheid of vastlopen van apps en hoop dat het ook zo blijft.
    Wel heb ik het idee dat de batterij wat sneller leeg raakt. Daarom zet ik mijn Nexus meestal helemaal uit als ik hem pas de volgende dag weer gebruik. Ook maak ik wekelijks de geheugencache leeg.
    Ben nu wel bang geworden voor de update later naar 5.1 want hij loopt nu goed.

  7. Ebra
    12 april, 2015 om 12:06

    De update van mijn Nexus 7 (2012) naar 5.1 liep elke keer vast. Er kwam een driehoek met daaronder de tekst Fout!. Ik heb daarna geprobeerd via de pc handmatig de flash uit te voeren, maar nu doet hij helemaal niets meer. Ik heb een nieuwe tablet gekocht.

  8. Thijs
    12 april, 2015 om 15:37

    Heb mijn nexus7 (van anderhalf jaar oud) net naar BCC gebracht met het probleem wat hier beschreven wordt…Ik ga er van uit dat die gewoon gemaakt wordt want 200 euro vragen voor het maken van een algemene storing die vaak voorkomt en buiten de schuld van de consument een kapotte tablet oplevert is gewoon schandalig! Zeker als je bedenkt dat dat ding 330 euro nieuw was…

    • Buizerd
      12 april, 2015 om 19:22

      Ik (en ik denk velen met mij) ben zeer benieuwd wat BCC als oplossing bied.
      Zijn zij in staat om dit te repareren en zoja hoe.
      Als ze dit lukt dan koop ik in vervolg alles bij hun.
      Breng ons via dit berichtenpanel zeker op de hoogte van je resultaten.

      • thijs
        04 mei, 2015 om 13:29

        Ik heb hem weer terug en hij is gemaakt! Verkoopster van bcc zij dat asus het moederbord vervangen heeft…dit is
        dan ook gelijk de halve tablet dus wat de exacte oorzaak was laat zich raden. Tablet werkt weer naar behoren en van de traagheid waar ik al even last van had maar waarvan ik dacht dat het door de vele apps kwam (zoontje van 7;) is nu niets meer van te merken.

  9. Haije Weldaon
    12 april, 2015 om 21:33

    Ja,vertel het ons direct als BCC de oplossing heeft. Het komt mooi uit want ik heb mijn Nexus 7 2012 bij hen gekocht. Nexus 7 liep toen op 4.1 oftewel Jelly Bean.
    Ik heb er heimwee naar mijn oorspronkelijke razend snelle Nexus in de originele staat maar downgraden is me nog niet gelukt.
    Mvg Haije

  10. Sander
    12 april, 2015 om 22:19

    Mij nexus 7 (2013), blijft hangen in het google logo. Update al een paar weken terug gedaan, maar nu startte de tablet opeens uit zichzelf opnieuw op en bleef daarna hangen bij het google logo. Heb al harde reset geprobeerd via recory mode, maar ook dan komt het google logo weer en gebeurt er verder niets. Help!

  11. Josh
    13 april, 2015 om 7:22

    Hebben de klagers 5.1 soms handmatig geinstalleerd? Volgens mij wordt de update voor Nexus 7 nog nergens over the air aangeboden.

    • Buizerd
      13 april, 2015 om 9:26

      Nee hoor, de OTA 5.1 (nexus 7 2012) is er al een tijdje.
      Hopeloos dus. Het vreemde is dat vooral googles eigen chrome niet werkt en de daaraan verbonden zaken als toetsenbord.
      Het wachten is op 5.1.1 die zou er al zijn maar is nog nergens gesignaleerd.
      Afwachten en anders maar terug naar 4.4.4 als dat nog mogelijk is.

  12. Remco
    13 april, 2015 om 8:44

    Mijn Nexus 7 2013 heeft geen problemen met de Lollipop update, wel heeft deze sinds de Kitkat update een probleem met de automatische rotatie. Als de tablet ongeveer 2 dagen heeft aangestaan, dan draait deze niet meer automatisch, opnieuw opstarten is dan weer een tijdelijke oplossing. volgens diverse fora zou dit liggen aan de autoslaap-functie in de cover, maar die is er nu al enkele weken vanaf en dat lost niets op….

  13. Gert
    13 april, 2015 om 9:54

    Sinds de update naar Lollipop werd mijn N7 (2013) minder stabiel: haperingen tijdens het openen van apps, automatische rotatie die niet zijn werk deed, spontane reboots. Recovery mode en bootloader opties allemaal zonder resultaat. Tot vorige week, toen hield het apparaat er na weer een spontane reboot er helemaal mee op en zag ik aaleen nog een zwart scherm met witte letters ‘Google’ in beeld. Deed verder niks meer. Gelukkig zit er nog een paar maanden garantie op dus Media Markt mag zich van zijn beste kant laten zien. Ik ben benieuwd.

  14. BlackG
    13 april, 2015 om 13:08

    Op mijn nexus7 2012 heb ik dezelfde problemen ervaren. Ben begonnen met een handmatige installatie van 5.0.2, daarna OTA van 5.1. Vooral na de laatste update regelmatig vastlopers. Ik was er op een gegeven moment een beetje flauw van, en heb 1,5 week geleden de stoute schoenen aangetrokken en 4.4 gedownload. Daarmee een downgrade uitgevoerd, zonder problemen, en het ding draait weer als een zonnetje. Voor mij geen lollipop meer………..

    • Haije Weldaon
      13 april, 2015 om 21:42

      Hoi BLACKG, Van harte gefeliciteerd met dat je zelf het probleem heb t kunnen oplossen. Dat downgraden naar 4.4 wil ik ook wel. Kun je me vertellen hoe ik dat moet doen?
      mvg Haije

    • Frank Runia
      22 april, 2015 om 1:25

      Hoe heb je dát voor elkaar gekregen?

      • blackg
        22 april, 2015 om 20:11

        Niet zo ingewikkeld, hoor. Ik heb een installprocedure van 4.4 naar 5.0 doorlopen,met ADB, maar dan met een Factory image van 4.4, wel even opletten dat in het batchbestand de verwijzing naar de bestanden en locaties goed staan, kan eigenlijk niet mis gaan….

  15. Sander
    13 april, 2015 om 13:09

    Bij hetzelfde als bij Gert, mijn nexus 7 (2013) liep op gewoon op 5.0 Ota. Geen garantie meer, dus nu een onbruikbare tablet.

  16. koen
    13 april, 2015 om 18:10

    aangaande de nexus7 op mijn fiets (puch) , geen klachten !

  17. Egbert
    14 april, 2015 om 8:54

    Mijn Nexus 7 (2012) ligt werkloos in een hoek. Zo traag geworden dat ie niet meer bruikbaar is. Als ik cache-geheugen wis, doet ie het eventjes beter, maar na enkele acties heeft ie terugval in hetzelfde probleem. Kortgeleden versie 5.1 geïnstalleerd, maar dit gaf geen verbetering.
    Ik heb er veel plezier van gehad in de eerste jaren, maar nu is er niet mee te werken. Het levert alleen frustratie op. Ik hoop dat Google echt met een goede oplossing komt …..
    dit levert veel imago schade op.

  18. Fred
    15 april, 2015 om 18:02

    Simpel… Nexus 7 2012 geupgrade naar Lollipop 5.1. Heeft een paar weken goed gedraaid en sterft hedenmiddag helaas in mijn handen. Dood als een pier, gone to meet his maker, is pushing up the daisies. Het waren een mooie 2,5 jaar. Begrafeniskosten 249 euro.

    • Frank Runia
      22 april, 2015 om 1:32

      Hoi Fred,dus hij heeft het wel goed gedaan? De mijne (2013) Gisteren geüpdate van 5.0.1 naar 5.1,en het werkt “des nexus 7” Goed en snel dus! Maar de uwe hield er na enkele weken goed gedraaid te hebben alsnog mee op? Ik lees eigenlijk alleen dat hij na de update meteen al vastloopt.maar de mijne draait als een lier! Maar uit uw reactie begrijp ik dat hij alsnog kan vastlopen? Met vr.gr. Frank Runia

  19. Jan
    17 april, 2015 om 15:19

    Misschien eens contact leggen met TROS Radar.

  20. Rcks
    19 april, 2015 om 10:40

    Ik heb ook sinds een aantal dagen alleen een zwart scherm met de letters google. HIervoor had ik ook het probleem dat als je bij het afspelen van video’s je geluid harder/zachter wilde zetten met de volumeknop, je de wekker ging instellen bij het indrukken van de knoppen..

  21. Guy
    19 april, 2015 om 15:17

    Zelfde problemen hier,tablet is zo traaaaaaag dat ze gewoon onbruikbaar is geworden. Ik wou mijn huidige smartphone vervangen door een Nexus six maar dat kunnen ze bij Google nu ook wel vergeten; voor mij niks van Google meer.

  22. Frank Runia
    22 april, 2015 om 1:23

    Gisterochtend mijn nexus 7 geüpdate van 5.0.1 naar android 5.1. Ik wist nog niet van het probleem af,tijdens de update las ik het op mn nexus 10!! Ik heb in spanning gezeten… tijdens de héle update! Maar gelukkig doet mn nexus alles goed en super snel! Ook heb ik hem een keer of 15 opnieuw opgestart. Hopen dat hij het goed blijft doen! Wel vind ik dat óf Asus óf Google hun verantwoording moeten nemen, en moeten alle “” 7 ens”” uiteraard kosteloos gemaakt of vervangen worden. In deze lijkt mij dat Google, zij hebben een “” foute update “” aangeboden, waardoor het toestel niet of niet goed meer werkt. Dus Google, néém de fout (van jullie) op je,en néém je verantwoordelijk!

  23. Loek Klein
    22 april, 2015 om 22:32

    ik krijg dus nu pas de ota van 5.1 binnen is het wijs om deze te installeren? andere hadden hem al veel eerder begrijp ik uit de verhalen is deze nu beter of kan ik beter wachten op 5.1.1?

    gr. Loek

    • Haije Weldaon
      23 april, 2015 om 9:11

      Hoi Loek,
      Als je nu geen problemen hebt, laat het dan zo en wacht tot de leden van deze Tag tevreden zijn. Als je wél problemen hebt kun je het beter wél updaten alles lijkt mij beter dan 5.0.
      mvg Haije

  24. Igor
    22 april, 2015 om 22:56

    Mijn nexus 7 van 2012 viel op onregelmatige tijdstippen uit. Uiteindelijk beslotem om een factory reset uit te voeren in de hoop het probleem op te lossen. Sinds dien lukt het niet meer om het apparaat op te starten. Deze blijft vastzitten op het “Erasing data” scherm.

  25. Erik
    25 april, 2015 om 13:24

    Ook bij mij problemen met de Nexus 2013 en Android 5.1. Na de update alleen nog maar een zwart scherm :-(
    Op naar Coolblue, eens kijken wat zij er nog van kunnen maken…

  26. Ton Peters
    28 april, 2015 om 20:22

    Afgelopen najaar een mooie Nexus 7(2013) overgenomen. Nog voor de problemen met lollipop. Het toestel hapert vooral bij het starten. Roteert niet goed, reageert laat, erg traag, knopjes reageren niet, chrome werkt traag. Ook na TIG keren wissen van de cache. Had ik gedacht een supertoestel te kopen💀 Nu is er de Nexus 6 en 9! Wat dacht je??🎅

    • Buizerd
      28 april, 2015 om 20:33

      Ook bij 6 en 9 schijnt Lolliflop problemen te geven

  27. MvS
    30 april, 2015 om 14:55

    Zie eerder bericht. Mijn Nexus 7 (2012) lijkt `uit zichzelf`sinds gisteren weer helemaal goed te draaien met 5.1. Ondanks dat ik geen zichtbare updates zie merk ik dagelijks dat er verbeteringen zijn doorgevoerd. Ook de batterij prestatieduur en het opladen is nu weer goed.
    Sinds update van Chrome gaat die ook weer goed. Eigenlijk geen vertragingen meer.
    Wel vreemd maar wel prettig dat alles nu weer goed werkt.

  28. Bart
    06 mei, 2015 om 19:32

    Mijn Nexus 7 2012 heeft het dus zitten denk ik, ik krijg enkel nog een batterij te zien en met een stroomtekentje wanneer hij aan de lader hangt. Een mooi gebaar van Asus 200 euro voor reparatie vragen voor een toestel dat indertijd amper zoveel heeft gekost.
    Ik ben voornamelijk een Apple gebruiker maar wil in alle werelden wat thuis zijn dus ook Android als Windows maar als ik zie hoe er hier problemen ontstaan en hoe er dan “een oplossing” geboden word heb ik toch mijn twijfels bij zowel Google (Android) als bij Asus die een klantvriendelijke oplossing bieden. Zij willen gewoon geen oplossing bieden want voor een 40 meer heb je al een nieuwe Nexus en dan spreek ik over de 7. Nooit meegemaakt zo’n blunder van formaat bij mijn andere twee concurenten waar ik mee werk. Zijn de toestellen te oud? Geef dan gewoon geen update meer maar op zo’n manier de klanten een nieuw toestel te laten aanschaffen of een al bijna even dure reparatie laten uitvoeren, wat eigenlijk niets meer is dan de harde schijf leeghalen en er een nieuwe versie van Android op plaatsen hou ik zeker in mijn achterhoofd bij het schrijven van reviews en artikels. Shame on you, Android and Asus!!!!!

  29. MvS
    07 mei, 2015 om 10:34

    update N7 (2012):
    gisteren 06-05-2015 update 5.1.1. OTA ontvangen. De installatie van de update duurde zeker 5-10 minuten, omdat alle apps geoptimaliseerd zijn/worden.
    Alles lijkt nu weer heel soepel te verlopen, zoals gewend bij de laatste 4.4.x versie.

  30. zwaluw
    08 mei, 2015 om 0:21

    N7 (2012): ook ik heb sinds 5.1.1 veel minder haperingen. komt soepeler uit zijn slaapmodus. nog niet zo soepel als 4.4 maar nu is ‘ie weer goed bruikbaar. lijkt er trouwens ook op dat het batterij verbruik efficiënter is. mijn advies voor 5.1 gebruikers: doen!

  31. Bart
    08 mei, 2015 om 0:31

    Hallo, aangezien dit onderwerp toch wel wat belangstelling heeft, indien iemand een oplossing heeft om mijn geblokkeerde Nexus terug werkend te maken, maakt niet uit welke versie van Android er dan op staat, suggesties zijn welkom. En neen, geen 200€ betalen aan Nexus😄.
    Ik heb al het één en ander opgezocht en je zou er ook zelf iets kunnen aan doen maar het is allemaal natuurlijk in het Engels en die taal ben ik wel wat machtig maar niet goed genoeg om zo’n zaken op te lossen. Met het programma Nexus Tools zou je er eender welke versie mee op je apparaat kunnen zetten met versies van Android rechtstreeks van Google maar dan moet je toestel wel herkenbaar zijn bij aansluiting op pc/laptop en dat is voorlopig nog het probleem bij mij. Iedereen kan eens kijken naar dat programmaatje en kan dan gewenst naar eerdere versies terug gaan.

  32. Ben
    10 mei, 2015 om 10:10

    N7 van 2012
    De eerste dagen na de installatie was het apparaat redelijk snel echter inmiddels ook met de versie 5.1.1. weer het oude liedje. Zelfde klachten vastlopen en enorm traag.
    Dit was mijn laatste Nexus! Ik ben me volop aan het oriënteren.
    Zijn er die ervaringen hebben met de Samsung Tab 4 7?

    • Bart
      10 mei, 2015 om 12:08

      Hetzelfde, de enige tablet dat ik tot nu toe heb getest en die redelijk stabiel was met een 7″ scherm is de LG G Pad 7.0″. Maar dat was dan ook nog onder KitKat 4.4. Ik betwijfel zelfs dat die al de update Lollipop al heeft gekregen, als hij die al krijgt. Ik kan verkeerd zijn maar weet wel zeker dat dat nu eens een stabiele tablet was, Samsung geeft veel teveel bloatware mee en daardoor zijn ze bijna allemaal zo onstabiel. Ik ga niet zeggen hun topmodellen, de Samsung tab 4 active WiFi maar dan tel je natuurlijk ook aardig wat euro’s neer. De Nexussen zijn nog de beste maar niet eindeloos, laat ons zeggen, de eerste 2 jaar heb je geen problemen en dan kan je beter stoppen met updaten. Dat is tenminste een stockversie van Android die erop staat zonder andere rommel die toch nauwelijks of niet is uitgewerkt maar meer bedoeld is om reclame te maken.

    • Bart
      10 mei, 2015 om 12:12

      Bij de Nexus 7 2012 is er zelfs al een 5.2 versie beschikbaar, die zeker niet nemen. Ik denk persoonlijk als je die tablet nog wil gebruiken zonder er maagzweren aan over te houden je beter kan rooten en downgraden naar een stockversie 4.2.1 was nog de beste (vind ik persoonlijk)

      • Buizerd
        10 mei, 2015 om 12:36

        Waar vind je 5.2 voor Nexus 7 (2012)

  33. Bart
    10 mei, 2015 om 16:34

    5.2 gewoon bij mij OTA, een 14 tal dagen geleden, echt de moeite niet waard want de probs voor de Nexus 7 2012 zijn zeker niet opgelost.

    • Buizerd
      11 mei, 2015 om 9:39

      Waarschijnlijk bedoel je 5.0.2, is inderdaad nog een ramp.
      Ook 5.1.1 heeft nog steeds alle problemen van vastlopers met chrome en traagheid.

  34. Haije Weldaon
    11 mei, 2015 om 9:25

    Kan iemand me uitleggen in eenvoudige taal en stappen hoe ik mijn Nexus 7 2012 kan rooten en downgraden naar een bv Kitkat 4.4.4 of desnoods Jelly Bean

    • Buizerd
      11 mei, 2015 om 9:40

      Het moet toch ook kunnen zonder root.
      Ook ik ben benieuwd naar een duidelijke handleiding terug naar KitKat 4.4.4

  35. Bart
    20 mei, 2015 om 8:45

    Mijn Nrxus 7 2012 doet niets meer na de update, zelfs in recovery mode kan ik niet meer terug naar fabrieksinstellingen, wipe cashe en daar blijft hij hangen, uren en uren aan één stuk. Kan ik er eventueel een andere Stockrom op flashen en hoe doe je dit dan? Ik heb er al een paar gedownload maar krijg ze niet op mijn toestel, vroeger ging dat blijkbaar zonder moeite met Nexus tools maar daar lukt het mij ook al niet meer mee. Ik ben ten einde raad en kan niets meer met de Nexus doen dan stof verzamelen, erg frustrerend!

  36. Haije Weldaon
    20 mei, 2015 om 9:24

    Beste lezers,
    Het is al meerder mensen gevraag doch er wordt niet op gereageerd dus nog eens;
    Is er onder de knappe lieden nu echt niemand die ons kan uitleggen, in eenvoudige taal en duidelijke stappen (of andersom), hoe wij, geslachtofferde sukkelaars, onze Nexus 7 2012/2013 kunnen rooten en downgraden naar een bv Kitkat 4.4.4 of desnoods Jelly Bean?
    Met vriendelijke groet
    Haije

    • Siebe
      12 juli, 2015 om 10:59

      Ik heb sinds lollipop update ook problemen, nu is er een programma te downloaden die heet Nexus Root Toolkit met dit programmaatje kan je Rooten, Unrooten, Unlocken, Backup maken en je Nexus Downgraden naar bv. KitKat 4.4.4 of lager.
      Het vergt wel enige kennis maar als je alles goed leest dan kan er haast niets mis gaan.Ik heb het al enkele keren toegepast bij mijn Nexus om uit zoeken of het echt verschil maakt.
      Als je er aan begint kan je apparaat beschadigen, dus je doet het op eigen risico…maar nogmaals alles goed lezen en je wordt staps gewijs door het programma geleid.
      Als je programma wilt gebruiken typ dan in Google ” Nexus Root Toolkit” je moet de site wugfresh.com/nrt/ uitkomen. Daar wordt duidelijk uitgelegd hoe je te werk moet gaan….Nogmaals het gebeurt op eigen risico..

      Succes

  37. theo
    22 mei, 2015 om 20:05

    De mijne wil ook niet meer opstarten de Nexus 7 2013. Google of Asus zullen sportief moeten zijn en moeten repareren of vervangen want zij veroorzaken een defect of leveren geen goed product, als gebruiker heb je er dan al genoeg last van om testkonijn te zijn.

  38. Jan
    25 mei, 2015 om 12:52

    Mijn Nexus 7 (2012) blijft na de upgrade vast lopen. Door alles terug te zetten naar fabrieksinstellingen zit de software in een loop en blijft wissen. Ik kan niet meer afsluiten en opnieuw opstarten. Wie herkent dit en heeft tips.

    • Bart
      07 juni, 2015 om 8:10

      Ik herken het, ik heb hetzelfde voor en mijn reactie hieronder zou de oplossing moeten bieden, wel klantvriendelijk ASUS, 200€ voor het terug aan de praat te krijgen. Het apparaat kost amper zoveel.

  39. Bart
    07 juni, 2015 om 8:08

    dit zou de oplossing zijn naar het schijnt maar ik ben niet zo’n genie en al zeker niet in het Engels. Indien het iemand moest lukken, graag een reactie erop

    http://blog.laptopmag.com/how-to-hard-reset-a-bricked-nexus-7-with-your-pc

  40. TON
    08 juni, 2015 om 21:19

    Ik ben ook vervend gebruiker van de NExus 7. Ik gebruik hem zelf tijdens mijn werk als ambulancehulpverlener. Ik heb na een aantal updates gemerkt dat het apparaat trager en trager is geworden niet normaal. En inderdaad. Als ik het apparaat al ‘aan’krijg. kom ik niet verder dan “Google”. Lekker is dat. Ik zou wel eens iemand van Google in de auto willen hebben. Oeps sorry, die poot van je is wel gebroken, maar je hebt um niet via de play store gekocht, jammer dan. FF diep zuchten gaat de pijn ook over….

  41. Chuntug
    21 juni, 2015 om 16:15

    Ook ik gebruikte mijn Nexus 7 (2013) elke dag. Kocht hem overigens in de VS twee jaar terug. En inderdaad na OTA upgrade naar Lollipop hardstikke traag geworden en vervolgens vast gelopen. Na reset (op allerlei manier: cache legen, safe mode, etc) geen normale start meer dan alleen Google logo. We zijn nu een paar maanden verder, nog ideeën over hoe nu te handelen?

    • anton
      13 juli, 2015 om 22:05

      Na de update van mijn nexus 7 2012 naar lollypop was deze erg traag geworden en liep soms vast.
      Ik heb hem bij instellingen terug gezet naar de fabrieksinstellingen.
      Sindsdien werkt mijn nexus weer snel en probleemloos, maar nu met lollypop.

      • Bart
        26 juli, 2015 om 1:50

        Inderdaad en je cache regelmatig eens legen maar jij hebt nu de nieuwere versie, de versie waar de meesten bij vastgeraakt zijn is de vorige.

  42. Siebe
    12 juli, 2015 om 10:57

    Ik heb sinds Lollipop update ook problemen, nu is er een programma te downloaden die heet Nexus Root Toolkit met dit programmaatje kan je Rooten, Unrooten, Unlocken, Backup maken en je Nexus Downgraden naar bv. KitKat 4.4.4 of lager.
    Het vergt wel enige kennis maar als je alles goed leest dan kan er haast niets mis gaan.Ik heb het al enkele keren toegepast bij mijn Nexus om uit zoeken of het echt verschil maakt.
    Als je er aan begint kan je apparaat beschadigen, dus je doet het op eigen risico…maar nogmaals alles goed lezen en je wordt staps gewijs door het programma geleid.
    Als je programma wilt gebruiken typ dan in Google ” Nexus Root Toolkit” je moet de site wugfresh.com/nrt/ uitkomen. Daar wordt duidelijk uitgelegd hoe je te werk moet gaan….Nogmaals het gebeurt op eigen risico..

    Succes

  43. Bart
    26 juli, 2015 om 1:48

    Met het programmaatje Nexus tool rootkit kan je inderdaad veel met een niet bricked toestel, met een bricked toestel wat de meesten onder ons hier voorhebben kan je helaas wijzig meer. Het is simpel, je download het programmaatje, je sluit je Nexus aan, links boven geef je aan welke Nexus je juist hebt, eronder de versie waar hij op draait, weet je het niet meer of twijfel je dan neem je gewoon any.
    Daarna druk je gewoon op bootloader unlocken, op je scherm van je Nexus moet je het al dan niet bevestigen met yes or no dmv de aan/uit toets.
    Als daarna je toestel opstart, reboot dus is er eigenlijk niets aan de hand en dan kan je maar doen wat je wil, je hebt in het midden van je scherm tekst staan en is de onderste lijn locked state locked dan heb je een probleem zoals ik en dan kan je jammer genoeg met dit programma niet meer verder, dan moet je iets anders zoeken, ben er al weken mee bezig en vind ik de juiste manier zal ik de eerste zijn om het hier te posten, stap voor stap met de nodige linken om te downloaden maar tot op vandaag, sorry

    • Rdi
      18 augustus, 2015 om 9:45

      @Bart, is het inmiddels gelukt?

      Ik heb gekeken naar de “How to hard reset ….”

      Waar loop je precies vast?

  44. Rdi
    17 augustus, 2015 om 11:51

    Vandaag met mijn Nexus 7 (2012) een ‘downgrade’ gedaan naar Android 4.4.4

    Na de update van Lollipop is de tablet nooit meer zo fijn geweest als eerst. In het begin leek het goed te gaan maar uiteindelijk toch veel van de bekende problemen ook met 5.1.1. erop.

    Ik heb voor de downgrade het programma Nexus Root Toolkit gebruikt (http://www.wugfresh.com/nrt/)

    Via google gezocht naar Factory Images Nexus en daar 4.4.4 voor mijn versie gedownload.

    Zorg dat je computer de juiste usb-drivers heeft voor de Nexus. Zie apparaatbeheer na aansluiten Nexus 7 of er geen geel driehoekje staat bij “onbekend apparaat”. Anders moet je even de drivers downloaden (http://developer.android.com/tools/extras/oem-usb.html) en via apparaatbeheer de drivers handmatig updaten (automatisch werkte bij mij niet op Windows 10)

    Bij mij is de downgrade goed gegaan maar eigenlijk is het een upgrade… De tablet draait weer perfect.

  45. Laurens
    26 augustus, 2015 om 13:58

    Ik heb exact hetzelfde met mijn Nexus 7. Alleen nog een google logo te zien en hij wil niet meer opstarten!

    Inmiddels alle fora afgestruind en geprobeerd wat ik kon vinden. Fastboot, recovery modus, Batterij eruit en erin, unlocken, flashen, rooten. Niks helpt, namelijk omdat ik de “usb debugiing mode” vanuit het besturingsysteem niet aan heb staan. Als dit bij jou ook het geval is kan je er helaas niets meer mee en heb je een dure presse papier in handen..

    Google wuifde mij weg en bij asus kreeg ik inderdaad te horen dat ik een nieuwe moest kopen of deze laten repareren voor een paar honderd euro..

    Ik vind dit belachelijk en raad dan ook iedereen aan om ondanks de verlopen garantie de tablet te retourneren bij de winkel. als een dergelijk product een paar jaar oud is en verder in goede staat verkeerd mag je namelijk verwachten dat deze het doet naar alle redelijkheid.

    Is er iemand die een tegemoetkoming heeft ontvangen van asus?

  46. Tim
    27 augustus, 2015 om 11:52

    Ook ik heb helaas al een tijd problemen met mijn Nexus 7(2013) tablet. Van alles al ermee geprobeerd alleen werkt er helemaal niets. Hopen dat Asus of Google nog snel met een goede oplossing komt, want ga uiteraard niet 200 euro betalen voor een softwarefout.

  47. Erik
    05 september, 2015 om 1:58

    Zelfde probleem hier

  48. Patrick
    13 september, 2015 om 9:39

    Mijn N7 2013 had dezelfde problemen na de lollipop update. Teruggebracht naar BCC. Nieuw moederbord erin. Had nog 1 maand garantie☺ Hij draait weer als een zonnetje.

  49. Fazil _amsterdam
    07 november, 2015 om 14:05

    Same problem: Yesterday Nexus 7 2013 running Lollipop 5.1.1 was working fine playing a video. I noticed that the screen wasn’t responding. Turned it off and when I turned it on again it sticks at the Google logo. Nothing works have checked the forums but can’t see a solution.

  50. Wouter
    11 november, 2015 om 20:23

    Mijn Nexus 7 uit 2013 heeft vandaag de geest gegeven. Vorige week een OTA-update naar Android 6 uitgevoerd en alles draaide tot nu toe gewoon. Vanochtend kwam ik niet verder dan het woord Google in het start-up scherm. Meerdere malen geprobeerd met de power-knop en Volume Down om in het menu te komen voor een reset/cache wipe. Steeds weer kreeg ik Google op het scherm en verder stopt alles. Nu is het helemaal mis. Het scherm blijft zwart. Niks, noppes, nada. Ik wil dat Asus mijn Nexus repareert maar ik heb mijn serienummer niet meer (doos weggegooit) en kan ook geen RMA-formulier invullen. Ik kan wel janken!

  51. Auke
    04 december, 2015 om 8:43

    Tja, ik mag mij ook scharen in dit rijtje van ontevreden gebruikers. Sinds de lollipop update is de nexus 7 zo goed als niet te gebruiken. Tergend langzaam. Regelmatig meldingen dat apps vastlopen. Al heel wat apps er van verwijderd, heeft iets geholpen. Idd erg onprofessioneel van asus dat ze hier geen afdoende oplossing voor aanbieden. Zou graag terug willen naar het vorige operating systeem, als ze daar nu eens goede support voor leveren? In een eerdere reactie wel een tip gelezen, maar voor eigen risico begrijp ik. De tablet wordt inmiddels minimaal gebruikt.

    • RDI
      04 december, 2015 om 11:30

      Ik ben bang dat noch Asus noch Google daadwerkelijk hier wat aan gaan doen.
      Maar zoals je zelf aangeeft nu wordt de tablet eigenlijk niet meer gebruikt. Dan zou ik toch de gok wagen. En met het programma “Nexus Root Toolkit” is het niet zo’n grote gok hoor.

      Kijk maar naar dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=5JXGLNnSzGQ

      Zorg ervoor dat je de optie “Developer options” aan hebt en daar “USB-debugging” aangevinkt hebt.

      In mijn bericht op 17 augustus kan je zien waar je de Nexus Root Toolkit, de originele (stock) Kitkat-rom en de USB-driver kunt downloaden.

  52. Haije Weldaon
    06 december, 2015 om 16:40

    Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen om mijn Nexus 7 te downgraden naar Kitkat 4.4.4 en het werkt nu weer bijna als van ouds.  Ik was er niet echt handig in en heb net zo lang ge-experimenteerd tot het gelukte. Ik weet dus niet meer hoe dus ik kan er geen handleiding voor schrijven. Op youtube staan idd wat handige filmpjes die je vertellen hoe je Nexus te rooten en ook een paar voor het downgraden.  Het blijkt dus wel te kunnen.  Nu krijg ik wel elke keer bericht dat er een systemupdate voor me klaar staat maar daar trap ik niet meer in💣

    Gegroet Haije

  53. Remco van Ek
    22 december, 2015 om 17:29

    Ik had ook gezeik met mijn N7 2012 met LP 5.1.1. Hij bleef steeds hangen in de apps (mn Chrome) en bij het opstarten. Heb een youtube instructie gevolgd voor downgraden naar Kitkat 4.4.4 en nu is ie weer de oude… Kortom, voor al die mensen die nog hun Nexus 7 in de kast hebben liggen. Het is op te lossen.

  54. Manoah
    28 december, 2015 om 15:01

    Hetzelfde verhaal hier. Na update 1 week geleden blijft hij vast lopen op het google logo. ook in recovery modus. Nergens op internet een oplossing te vinden die bruikbaar is. Ik zou graag een complete reset willen doen, maar dat werkt zelfs niet omdat er een of ander USB beveiliging op zit. Erg frustrerend…al 4 uur bezig.

  55. Bram
    03 januari, 2016 om 11:45

    Dit kan helpen:
    Ga naar instellingen – accounts – google – klik je account aan – zet alle synchronisaties uit die je niet nodig denkt te hebben.
    Bij mij was hij weer als nieuw.

  56. Robert
    05 januari, 2016 om 18:49

    Ben in het bezit van Nexus 7 2013 sinds oktober 2013. (Dus garantie net voorbij)
    De overal genoemde trage reacties en niet meer roteren scherm ken ik sinds medio dit jaar.
    Op 9 december werd een update 6.0.1 aangekondigd. Na uitvoering geblokeerd. Vervolgens recovery mode ingetoetst en android met waarschuwing “geen opdracht” gezien en 1x tot fastboot doorgekomen. Daar een swipe data/factory reset uitgevoerd. En dat was het. Niet meer werkend te krijgen.
    Inmiddels laten controleren bij Spark Electronics (gratis, uitsluitend pick up en return kosten)
    Motherboard moet vervangen worden. ASUS had mij al laten weten dat het EUR 75 kost om te laten controleren plus kosten van eventuele vervangingen.
    Nu dankzij dit artikel nogmaals bij ASUS de zaak aangekaart. Keep you posted.

    • Eric
      05 januari, 2016 om 20:36

      Het is mij gelukt om toch de nexus weer goed te krijgen op LP 5.1.1 . Al het bovenstaande bij mij ook gebeurt o.a. niet roterend scherm, traag, na een zoveelste poging opnieuw opstarten blijven de opstart “balletjes” maar draaien tot een aantal uur? maar niet opnieuw meer opstarten. Ik heb op you tube gezocht en kwam uit bij de instructie video’s van jamie wagner . Dit werkte dus wel o.a. uitleg hoe je de nexus kan unlocken en de image opnieuw er in kan zetten, eigenlijk niet eens zo moeilijk. Tot nu toe werkt het weer en anders kan ik via dezelfde methode ook proberen te downgraden naar LP 4.2 , 4.4 5.0 waarvan de images gratis zijn te downloaden bij https://developers.google.com/android/nexus/images

      zie video’s

      https://www.youtube.com/watch?v=XxkTG1–BVQ
      https://www.youtube.com/watch?v=Vy34ZcFRhZo

  57. Dick
    31 maart, 2016 om 12:48

    Werk met 6.0.1 geen problemen, behalve dat met USB ioverdracht continue dat stomme menuutje verschijnt

    • Ab
      31 maart, 2016 om 13:20

      Dick,
      Hoe kom je aan 6.01 voor de nexus 7 (2012)

      • Robert
        31 maart, 2016 om 16:33

        De upload 6.01 was in mijn geval voor Nexus 7(2013).
        Motherboard is wijlen. Dus geen leven meer in het apparaat. Asus wilde er niets aan doen. 2 maanden over garantiedatum.

    • Harmen
      09 mei, 2016 om 11:47

      Na update 6.0.1 op Nexus 7, herkent het tablet niets meer wat via OTG wordt aangesloten. Ja, ja, meerdere kabels geprobeerd. Voor de update was OTG prima en ik werk er al jaren mee. Jawel, geen connector probleem, prima laden, prima pc connectie etc. Maar geen OTG . 👹

  58. Dick
    31 maart, 2016 om 18:03

    Kreeg gewoon bericht dat er een update was….

    • Ab
      31 maart, 2016 om 19:08

      Je hebt dus een 2013

  59. Dick
    31 maart, 2016 om 22:23
  60. conny
    07 juni, 2016 om 20:03

    Hier zelfde verhaal na update krijg ik zelfs mijn nexus 7 (2013) niet meer aan.

  61. Harmen
    07 juni, 2016 om 20:57