Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Drukgevoelige schermen: wat heb je eraan?

Geschreven door
Geplaatst op16 februari 2016, 8:10 CategorieTablet Tips

Apple heeft in de vorm van 3D Touch als eerste een drukgevoelig scherm in productie. Vanaf de iPhone 6S en iPhone 6S Plus is het mogelijk om bepaalde acties uit te voeren door middel van drukgevoelige schermen. In 2016 wordt er verwacht dat er meer smartphones met een drukgevoelig scherm uit zullen komen, waaronder Android-smartphones. Wat is het nut van deze drukgevoelige schermen precies?

Drukgevoelige schermen

Doordat Apple zijn nieuwste iPhone serie met drukgevoelig scherm al een tijdje op de markt heeft, kunnen we nu goed kijken wat de ontwikkelingen op het gebied van drukgevoelige schermen zijn. Android loopt achter de feiten aan, maar dit zal in 2016 veranderen. Wat kunnen we verwachten van drukgevoelige schermen als Android ze eenmaal ondersteunt, en hoe ontwikkelen drukgevoelige schermen zich verder in het algemeen?

Apple is trendsetter

Met de iPhone 6S en 6S Plus verraste Apple de technologie-industrie door als eerste fabrikant een pressure-sensitive screen uit te brengen. Hoewel Huawei met de Mate S eigenlijk als eerste een drukgevoelig scherm aankondigde, was deze telefoon toentertijd nog niet klaar voor productie. Apple kreeg het wel voor elkaar om hun drukgevoelige schermen, genaamd 3D Touch, naar de massa te brengen. 3D Touch moet niet worden verward met Force Touch voor de Macbooks, aangezien 3D Touch meerdere soorten drukgevoeligheid kan onderscheiden en Force Touch maar twee.

Apple heeft altijd een goede relatie met zijn app-ontwikkelaars gehad. iOS blijft een geliefd platform voor veel developers om apps voor uit te brengen door de uniformiteit van de verschillende apparaten. Daarom kon Apple de gok nemen om drukgevoelige schermen uit te brengen: de ontwikkelaars zouden vervolgens de functies in hun eigen apps implementeren.

Snelle acties

Om het goede voorbeeld te geven heeft Apple haar eigen apps al geschikt gemaakt voor 3D Touch. De basis van 3D Touch zijn snelle acties. Deze snelle acties kan je gebruiken door het app-icoontje één keer in te drukken, en vervolgens een tweede keer harder te drukken. Je voelt daarbij iPhone kort trillen. Er komt een floating menu tevoorschijn waarbij je, indien de app ondersteuning voor 3D Touch heeft, snelle acties kan uitvoeren. Deze snelle acties zijn niet exclusief voor 3D Touch. Apple wil alleen jou een paar seconden per keer besparen door deze snelle acties. Tel deze paar seconden per keer op dat je de app gebruikt, en 3D Touch kan aanzienlijke tijdswinst opleveren.

iPhone-6s-Plus-3D-touch

Zo is de camera-app voorzien van bijvoorbeeld een snelle actie voor de frontcamera. Ook het multitasking-window kan worden geopend via de zijkant van het scherm door 3D Touch. Daarnaast kan je live foto’s laten afspelen door harder te drukken op de foto zelf. Een leuke gimmick is het veranderen van het toetsenbord in een trackpad met 3D Touch. Zo kan je nauwkeurig de cursor verschuiven in een tekst. Ook snel een tabblad openen, je leeslijst openen, of je favorieten benaderen is in Safari mogelijk via snelle acties.

Als we kijken naar apps van derden zijn de grote spelers al ingesprongen op 3D Touch. Een halfjaar na introductie van 3D Touch voegde Microsoft aan Word, Excel en PowerPoint een snelle actie toe om een nieuw document aan te maken. Daarnaast kan je ook recent geopende documenten snel openen.

3d touch google

Google heeft wat humor aan snelle acties toegevoegd door de optie “I’m feeling Curious” toe te voegen. Selecteer deze en je krijgt een random geselecteerd feitje te zien. Meer en meer apps krijgen ondersteuning voor 3D Touch, en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden.

Peek and Pop

Naast snelle acties is Peek and Pop een andere belangrijke functie van 3D Touch. Door te klikken op bijvoorbeeld een hyperlink, een email of een plaatje, krijg je een voorvertoning te zien. Dit noemt Apple een “Peek.” Druk harder en je gaat naar de content toe, de “Pop.” Doe je dat niet, dan keer je weer terug naar waar je vandaan kwam. Zo kan je snel beoordelen of je een foto of website wilt openen.

Bekijk ook  KGI: Apple komt volgend jaar met 6,1- en 6,5-inch iPhone

peek and pop iPhone

Op 21 januari aangekondigd is Peek and Pop voor Facebook. Het werkt precies hetzelfde als Peek and Pop van de andere apps: door eerst licht op een linkje te klikken krijg je een voorvertoning van bijvoorbeeld een profiel, linkje of een post. Druk je harder door, dan ga je daadwerkelijk naar deze pagina toe.

De toekomst

Het is logisch om te denken dat meer apparaten behalve de iPhone over 3D Touch zullen beschikken. De iPad is een logische tweede om 3D Touch te implementeren. Toch zijn de geruchten dat de komende iPad Air 3 niet over 3D Touch zal beschikken. Dit kan ermee te maken hebben dat Apple de iPad Air niet als concurrent van de iPad Pro wil maken. De tweede generatie van de iPad Pro zal namelijk wellicht over een drukgevoelig scherm beschikken om een stylus niet noodzakelijk te maken. Dit zijn nog slechts geruchten, en het is nog afwachten welke apparaten van Apple daadwerkelijk over 3D Touch zullen beschikken.

Android maakt zijn achterstand goed

Ook Android zal binnenkort overstappen naar de drukgevoelige schermen. Huawei kondigde al de Mate S met een drukgevoelig scherm aan, maar de mogelijkheden zijn redelijk beperkt.

3d touch synaptics anroid

Synaptics is een fabrikant gespecialiseerd in het maken van drukgevoelige technologieën en heeft gezegd dat hun drukgevoelige ClearForce technologie in het eerste kwartaal van dit jaar klaar is om geïmplementeerd te worden. Meerdere smartphonefabrikanten zullen deze technologie gebruiken in hun high-end smartphones. Smartphonemakers zullen ongetwijfeld er hun eigen namen aan geven om de consumenten te verleiden tot het kopen van hun nieuwste toestel, maar de basis zal hetzelfde zijn.

Voorspellingen voor Android

Kijkende naar de functies van Apple en naar de mogelijkheden, voorspellen we hieronder drie mogelijkheden die we waarschijnlijk in de toekomst ook op Android zullen zien. Met talloze verschillende apparaten zal het voor een appontwikkelaars lastiger zijn om de ervaring te optimaliseren dan bij Apple’s ecosysteem het geval is. Toch is Android een stuk vrijer dan iOS, wat appmakers juist weer veel mogelijkheden geeft voor drukgevoelige schermen.

Tekenen

Tekenen is een stuk makkelijker op een drukgevoelig scherm. Door harder te drukken krijg je dikkere lijnen en visa versa. Naarmate tablets en phablets steeds groter worden zal het voor artiesten een optie zijn om een drukgevoelig scherm te hebben om bijvoorbeeld op te schetsen.

iOS 9 notities tekenen

Gamen

Voor gamen kan een drukgevoelig scherm erg handig zijn. Denk aan een schietspel, waarbij er wordt ingezoomd als je een beetje harder op het scherm drukt, en je van wapen wisselt als je nog harder drukt. Of een racespel, waarbij je hoe harder je op het scherm drukt, hoe meer gas je geeft. Dit kan het realisme van racen een stuk hoger maken dan voorheen mogelijk was. Gamen kan een grote sprong vooruit maken door drukgevoelige schermen.

gaming 3d touch ios

Snelle acties van apps

Ten slotte zullen ook snelle acties mogelijk worden op Android. Het snel beantwoorden van email is een mogelijkheid, net als snel de camera openen of een afbeelding snel delen via social media. Dit soort mogelijkheden zijn grotendeels gelijk aan die van Apple’s 3D.

Hoe bovengenoemde mogelijkheden precies gaan uitpakken is natuurlijk nog even afwachten, en dit nog niet lang alles. Zoals genoemd hangt het van de ontwikkelaars af welke ideeën zij hebben voor de gebruikers op het gebied van drukgevoelige schermen.

Meer informatie

Wil je meer informatie over de schermen van tablets, dan is dit ook mogelijk. Slimme tips en trics over iOS 9 hebben we ook, net als wat er allemaal nieuw is in Android Marshmallow. Zo ben je helemaal up-to-date met alles wat je moet weten besturingssystemen. Een uitgebreid overzicht van tablets en besturingssystemen is ook aanwezig. Bekijk daarnaast ons archief met tips en adviezen.

  • Delen:
Apple iPhone 6S Plus
iOS

Reacties

  1. Chris Laarman
    17 februari, 2016 om 7:46

    Even zeuren over “tekenen”:
    1) Woord, vertaling. In het Engels gebruikt men “painting” (schilderen) voor het kleuren van de beeldpunten van een “canvas”, en “drawing” (tekenen) voor het beschrijven van penbewegingen. (Geheugensteuntje voor Windows: de zusterproducten Corel Draw en Photo Paint.)
    In een “drawing” kun (en moet) je de getrokken lijnen of figuren eigenschappen toekennen, zoals lijnkleur en -dikte. Je kunt zelfs de vorm nog aanpassen! (Trefwoord: Bézierkromme, Bezier curve.)
    In een “painting” (zoals een foto) kun je dat niet. (Sommige schilder-toepassingen bieden wel “maskers” op basis van Bézierkrommen, maar dat gereedschap is geen onderdeel van de afbeelding.)
    2) Druk. Lijndikte is slechts één mogelijke variabele die je aan druk kunt koppelen. Schilder-toepassingen die drukgevoelige invoer ondersteunen geven doorgaans de keus. Bij schilderen met een “airbrush” is ook de dichtheid van de kleurdeeltjes een mogelijkheid. Of bijvoorbeeld lijndikte en kleurdichtheid tegelijk.

    Noot: Ik vertel dit vanuit ervaring op de PC met tabletten van Wacom. Ik heb nog geen tijd gehad om op iPads te schilderen met Apple Pencil of mijn pennen van Adonit en Wacom.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.