Nederlandse tabletmarkt stagneert

01 maart 2016 1 Minuut 0 Reacties
tablets-algemeen

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat de Nederlandse tabletmarkt stagneert. 67 procent van de huishoudens hebben een tablet volgens het onderzoek. Ongeveer 5,2 miljoen Nederlandse huishoudens hebben de beschikking over minimaal één tablet.

Tabletmarkt niet gegroeid, ook niet gekrompen

Uit onderzoek van onderzoekbureau Telecompaper blijkt dat 5,2 miljoen huishoudens (dat komt neer op 67 procent) in het vierde kwartaal van 2015 in Nederland de beschikking hebben over tenminste één tablet. De tabletmarkt is in de afgelopen drie kwartalen niet gegroeid in Nederland, maar ook nog niet gekrompen. Tablets die een gemiddelde grootte hebben zijn vaak populair, ten opzichte van de kleinere en de grotere tablets. De devices worden in Nederland het vaakst gebruikt voor het surfen op internet, gaming en social media.

Verder blijkt uit het onderzoek dat 42 procent één tablet heeft, terwijl een kwart van de huishoudens twee of meerdere tablets in huis heeft. De tabletpenetratie is de afgelopen jaren sterk gegroeid: van 22 procent van de huishoudens in het tweede kwartaal van 2012 naar het driedubbele daarvan in het vierde kwartaal van 2015. Vrouwen gebruiken hun tablet vaker dan mannen om te gamen en voor social media. De iPad wordt gemiddeld vaker gebruikt voor surfen op internet en Samsung-tablets vaker om op te gamen.

Kinderen gebruiken tablets om op te gamen, maar ook om online video’s te bekijken of te surfen over het internet. Onder ouderen is e-mailen heel populair. Tablets met een gemiddelde grootte (zeven tot tien inch) worden doorgaans vaker gebruikt voor alle activiteiten. Voor tablets kleiner dan zeven inch geldt het omgekeerde, waarbij alle activiteiten onder het gemiddelde liggen. Hoe groter de tablet, hoe vaker deze wordt gebruikt om te surfen op internet. Dit is niet van invloed op hoe vaak de tablet wordt gebruikt voor het streamen van video.

Reacties (0)