Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

Ook in tweede kwartaal 2016 daalt verkoop van tablets

Geschreven door
Geplaatst op17 mei 2016, 22:18 CategorieHardware

Al enkele jaren daalt elk kwartaal het aantal verkochte tablets, en dat gebeurt in het huidige tweede kwartaal opnieuw, meldt Digitimes op basis van research bij toeleveringsbedrijven in Azië.

Zwakke periode

Het tweede kwartaal laat een daling zien van 4,6 procent waarmee in deze drie maanden 42,84 miljoen tablets over de toonbanken gaan. Het tweede kwartaal is overigens altijd al een zwakke periode voor de verkoop van tablets. De daling gaat wel iets langzamer als je kijkt naar hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De daling vergeleken met een jaar terug bedraagt 7,9 procent, en deze daling is langdurig hoger geweest: meer dan tien procent. Het vlakt dus af en dat kan erop wijzen dat de verkoop van tablets zich gaat stabiliseren.

iPad

De meestverkochte tablet is nog altijd de Apple iPad. Die gaat volgens de berekeningen van Digitimes dit kwartaal 11,1 miljoen keer over de toonbank, wat een stijging van 8,8 procent is ten opzichte van het eerste kwartaal. De lancering van de nieuwe iPad Pro en de prijsdaling van de iPad Air 2 is goed voor de verkoop.

Dozenschuivers

De Chinese dozenschuivers, tablets van onbekende merken, laten een wisselend beeld zien. De Chinese tablets worden steeds goedkoper en steeds meer spelers wagen zich op deze markt, nu de onderdelen ook steeds goedkoper worden. Er komen volgens Digitimes nogal wat nieuwe Windows 2-in-1-tablets aan in het huidige kwartaal, met Intel Cherry Trail-processoren.

Androidmerken

Van de bekendere Androidmerken moeten klanten kennelijk niet zo veel hebben: daarvan worden er dit kwartaal 12,2 procent minder verkocht dan in het eerste kwartaal, en wereldwijd bedraagt het aantal nieuwe Androidtablets deze periode slechts 16,14 miljoen exemplaren.

Waar blijft Samsung?

Digitimes meldt dat Samsung het er op tabletgebied er een beetje bij laat zitten. Terwijl concurrenten als Lenovo en Asus zich agressief op de markt posteren met nieuwe producten, en zowel Androidtablets als klonen van de Microsoft Surface, wordt er van deze grote fabrikant weinig nieuws vernomen op dit gebied, ook achter de schermen.

  • Delen:

Reacties

  1. Chris Laarman
    18 mei, 2016 om 7:42

    Ik zie in de trein inderdaad “iedereen” naar een scherm kijken, de meesten naar dat van een telefoon, enkelen naar dat van een notebook, maar ik lijk een uitzondering met mijn tablet. Dan zie ik wellicht zelfs vaker een toch zeldzame e-reader.

    Het is, alsof (in de trein) niemand apps gebruikt die vragen om een “staand” scherm waarop je bijvoorbeeld een A4 document of web-artikel in beeld hebt. Of een “liggend” scherm waarbij je geen tastbaar toetsenbord behoeft.

    Uiteraard is mijn persoonlijke indruk van treinreizigers (op uiteenlopende tijden) geen representatief statistisch beeld van “de” gebruiker van ICT. Maar zou ik hier een begin van een verklaring hebben voor gering gebruik van tablets, en dus ook van geringe vraag naar tablets?

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.