Het laatste nieuws en onafhankelijke reviews van de nieuwste tablets

IDC: ‘Tabletmarkt krabbelt weer op in 2018 dankzij opkomst van convertibles’

Geschreven door
Geplaatst op5 juni 2016, 13:13 CategorieOnderzoek

De tabletmarkt zit de laatste jaren in het slop, maar dat blijft niet zo, zegt IDC. In 2018 en in de jaren daarna krabbelt de markt weer stevig op, dankzij de opkomst van convertibles.

Deze tablets met afneembaar toetsenbord worden steeds populairder. Apple is er met twee versies van de iPad Pro onlangs ook aan begonnen. Steeds meer mensen wensen hun tablet ook als laptop te kunnen gebruiken.

Tabletmarkt over piek heen

In cijfers vertaalt zich het volgens IDC als volgt. De tabletmarkt is over zijn piek heen, zoveel is duidelijk. Voor het tweede achtereenvolgende jaar daalt het aantal verkochte tablets; in 2016 zijn het er 9,6 procent minder dan in 2015. Dit jaar en ook nog in 2017 blijft de tabletmarkt dalen. Maar in 2018 stijgt de verkoop van tablets weer, en die stijging blijft de jaren daarna voortduren. De ‘detachables’ – tablets met afneembaar toetsenbord – zijn nu goed voor 16 procent van de gehele tabletmarkt, maar dat stijgt naar 31 procent in 2020. Bijna een op de drie verkochte tablets in dat jaar is dus een convertible.

Lenovo Yoga 510 14 inch b

Eens in de vier jaar vervangen

Tablets worden net als de meeste pc’s zo eens in de vier jaar vervangen. Inmiddels verschuiven steeds meer tabletfabrikanten hun inspanningen in de richting van convertibles. Dat leidt tot een groter aanbod en daarmee tot lagere prijzen voor deze laptopachtige apparaten.  Ook steeds meer pc-fabrikanten hebben deze categorie ontdekt, en beginnen naast laptops en pc’s ook convertibles en hybrides te maken. Daarmee is de concurrentie op dit gebied ineens een stuk groter. Deze nieuwe tablets worden zowel door smartphonefabrikanten als pc-fabrikanten gefabriceerd. Deze vrij nieuwe categorie apparaten is nog maar net begonnen zich te ontwikkelen, maar in 2018 is er zoveel concurrentie op dit gebied, dat het vanzelf leidt tot lagere prijzen en meer interesse van de consumenten, aldus IDC.

Hybrides

“Hybrides worden door sommige fabrikanten, zoals Apple gezien als een manier om de vervangingssnelheid van de bestaande tablets te verhogen”, meldt J.P. Bouchard, onderzoeksdirecteur bij IDC. “Een van de redenen waarom de huidige tabletmarkt daalt, is omdat de eindgebruikers – de consumenten – geen goede reden hebben om ze te vervangen. Dat is waarom detachable tablets, die bedoeld zijn voor productiviteit, wel als goede vervanging kunnen worden gezien voor de duurdere high-end tablets.”

Acer-Switch-v-one-10-1

Kleinere tablets de grootste bulk

De tabletmarkt mag dan dalen, geheel in het slop zit deze allerminst. IDC verwacht dat er rond 2020 wereldwijd jaarlijks zo’n honderd miljoen tablets over de toonbank zullen gaan. De grootste hap wordt gevormd door goedkope tablets met kleine schermen. Die worden steeds goedkoper. Een tablet met een schermformaat van minder dan 9 inch kostte in 015 gemiddeld 160 euro. IDC verwacht dat die gemiddelde prijs in 2020 zal dalen naar 138 euro. Vooral in de ontwikkelingslanden zijn deze goedkopere tablets goed genoeg om de meeste computertaken uit te voeren.

  • Delen:
Apple iPad Pro 9.7 inch
iOS

Reacties

  1. Chris Laarman
    06 juni, 2016 om 1:36

    Het zou mij niet verbazen, als “de” tabletmarkt zal gaan bestaan uit twee hoofddelen en twee nevendelen.

    Die hoofddelen zouden dan zijn:
    – de desktopvervangers, voortbouwend op de Surface Pro: uitgebreid besturingssysteem, krachtige processor, bijna verplicht toetsenbord; met matige accuduur en “zwaar”;
    – de e-readervervangers, voortbouwend op de iPad: beperkt besturingssysteem, zuinige processor, meestal zonder toetsenbord gebruikt, met lange accuduur en “licht”, wellicht vaker dan nu met mobiel Internet (en GPS).

    De nevendelen zouden dan zijn:
    – de kleinere schermen (8″ of minder), nog sterker dan de e-readervervangers gebruikt als e-reader of digitaal fotomapje (van verkopers en ontwerpers); deze groep zou ook de pico projectoren kunnen omvatten, en wellicht ook de mediaspelers;
    – de grotere schermen (12″ of meer), eerder creatieve instrumenten (zoals de grote iPad Pro) dan de “draagbare smart tv apparaten” van Samsung en eerder HP.

    Naarmate deze (of een andere) onderverdeling duidelijker wordt, zullen de aanbieders hun modellen bewuster kunnen plaatsen, en zullen de kopers bewuster gaan kopen.
    Dat lijkt mij dan te leiden tot meer tablets (per huishouden of onderneming) dan totnutoe. Ik betwijfel echter, of ze alle daarna spoedig vervangen zullen worden.

    De ontwikkelingen bij de tablets lijken mij echter nogal afhankelijk van die bij de smartphones, en die dan weer van de ontwikkelingen bij de wearables.
    Zo zou de smartwatch zich best kunnen ontwikkelen tot “het stuk techniek dat je altijd bij je hebt”, met de smartphone verworden tot in- en uitvoerapparaat daarvan. Dan zou een stuk van de phabletmarkt kunnen verschuiven naar de tabletmarkt, met de tablet zowel als zelfstandig apparaat als als in- en uitvoerapparaat bij de smartwatch.

Laat een reactie achter

Opmerking: E-mail wordt niet gepubliceerd of gedeeld.