Vijf dingen die moeten veranderen aan Pokémon GO

10 augustus 2016 6 Minuten 0 Reacties
pokemon-go-weedle-evolutie

Pokémon GO is één van de grootste games van dit moment, maar dat betekent niet dat de ervaring perfect is. In dit artikel bespreken we vijf dingen die kunnen veranderen aan de game, waardoor het spelen nog leuker zou kunnen worden.

Timer op een gym

In Pokémon GO kun je niet alleen Pokémon vangen, ook kun je het opnemen tegen andere trainers in gyms. Het gevechtssysteem is niet heel erg diep, maar er is genoeg plezier aan te beleven omdat je weer even wat anders aan het doen bent dat Pidgey vangen. En wanneer je ook een gym hebt overgenomen, dan kan dat aanvoelen als een prestatie (zeker wanneer die gym op level zes zit en een Dragonite van 3300+ heeft). Maar wanneer je net gewonnen hebt, kan het zijn dat een andere je zo van de kaart veegt.

Daarom zou het tof zijn wanneer Niantic, de ontwikkelaar van het populaire augmented reality-spel, een timer (of een cooldown) instelt op een gym, nadat je de Prestige-punten naar nul gebracht hebt. Ook al is dat maar voor tien minuten – dat je net even de tijd hebt om er nog van te genieten. Het is namelijk niet zo dat spelers niet later terug zullen komen om de gym alsnog over te nemen. Bovendien is het ook zo dat andere spelers op lege gyms azen, waardoor de plek van de gymleader ook zo onder je neus vandaan gehaald kan worden.

Meerdere dingen tegelijkertijd selecteren

Wanneer je items wil gebruiken op een Pokémon of een Pokémon wil doorsturen of laten evolueren, dan dien je enkele handeling handmatig te verrichten. Dat is nogal een tijdrovend proces, helemaal wanneer je net een Lucky Egg gebruikt hebt voor het evolueren van veertig of vijftig Pidgey. Die moet je daarna allemaal doorsturen naar de professor. Je selecteert één Pokémon, drukt op de menuknop, tapt op de doorstuurknop en bevestigt de handeling. Nou, vermenigvuldig dat met veertig en je bent de middag wel zoet.

Daarom zou het handig zijn wanneer je meerdere Pokémon tegelijkertijd zou kunnen selecteren wanneer je één en dezelfde handeling uitvoert. Helemaal wanneer je de beesten gewoon even snel wil doorsturen of de potions wil gebruiken na een gymgevecht. Nee, dit kan ook niet in de originele spellen, maar daar hoef je ook geen vijftig Pidgey te vangen voordat je een Pidgeot kunt krijgen. Om het proces achter de schermen voor de trainer dus te versnellen, zien we graag een methode waarmee we allerlei aspecten tegelijkertijd kunnen selecteren.

Meer tijd voor het vangen

Elke Pokémon heeft een eigen timer meegekregen. Wanneer het beest in beeld verschijnt, dan heb je een x aantal minuten om naar die locatie te lopen en wanneer de timer op nul staat, verdwijnt het weer. Soms is die tijd nogal krap, dus zou het fijn zijn wanneer je meer tijd hebt om die Doduo te vangen. Zo hoef je niet het halve Vondelpark rond te rennen voordat die vogel-zonder-vleugels verdwenen is en kun je onderweg nog de andere Pokémon verzamelen die in beeld verschijnen. Iets meer tijd is dus wel wenselijk.

Helemaal wanneer je bedenkt dat de radar voor het vinden van Pokémon nog altijd niet optimaal is. Het werkt nu wel misschien wel iets beter dan voorheen nu het bereik van de radar is verkleind, waardoor je sneller feedback krijgt over de locatie. Maar wanneer je rondjes aan het lopen bent en niet precies weet wáár dat beest zit, is het des de meer frustrerend dat de timer afloopt voordat je er bent. Bovendien hebben spelers die lopen ook nog eens een nadeel ten opzichte van de spelers die fietsen – die kunnen zich sneller verplaatsen.

Animatie van de evolutie kunnen overslaan

Stel: je hebt een Lucky Egg aanstaan en bent van plan die veertig Pidgey te evolueren voor het maximale aantal punten. Ook heb je nog wat andere Pokémon bewaard, zodat je mogelijk dubbele punten krijgt voor een nieuwe entry in de PokéDex. Hoe zuur is het dan dat je telkens moet wachten totdat de complete animatie is afgelopen van zo’n evolutie, waardoor je altijd kostbare tijd kwijtraakt voor het evolueren van andere beesten? Nou, enorm zuur, want in die verloren tijd had je nog meer kunnen laten evolueren.

Daarom zou het fijn zijn als we tenminste de optie voor het overslaan van die animatie zouden hebben. We zouden het dan niet iedere keer doen, want de animatie op zich is een beloning voor je harde werk. Zeker voor Pokémon die je voor het eerst ziet evolueren is het tof om te zien hoe het beest verandert. Maar die Pidgey en Weedles kennen we nou wel, dus geef ons alsjeblieft die kostbare secondes terug. Die Lucky Egg staat ook maar voor een half uur aan, dus elke seconde telt. Dat evolueren kan nu nog een last zijn in Pokémon GO.

Dagelijkse bonussen

Populaire games geven vaak dagelijkse bonussen aan hun spelers. Met die bonussen zorgen ze ervoor dat spelers blijven terugkeren, al is het maar om die bonus binnen te halen. Want met zo’n bonus kun je immers punten blijven sparen, die je later kunt gebruiken in de winkel, bijvoorbeeld. Stel dat Pokémon GO dagelijks vijf muntjes zou geven aan zijn spelers die de game opstarten, dan zul je merken dat je toch vaker gaat spelen. Want je krijgt immers iets gratis, waar je later iets tofs van kunt kopen, zoals een Lucky Egg.

De reden dat het nu niet gebeurt, heeft misschien te maken met het idee dat Niantic dan minder zou verdienen aan het spelen. Maar ja, wanneer niemand de game straks nog speelt, heb je helemaal niets, natuurlijk. Wellicht is dit dan ook een toevoeging die we op een later moment zullen tegenkomen, wanneer de spelersbasis inzakt. Het zou in elk geval voor een boost in het dagelijkse aantal spelers kunnen zorgen, ook wanneer die feature vandaag zou worden toegevoegd. Gratis spullen trekt nou eenmaal mensen aan.

Lees hier onze tien tips om alles uit Pokémon GO te halen.

Pokémon Go

Reacties (0)