Mobiele OV-chipkaart lijkt grote mislukking

21 juli 2017 1 Minuut 0 Reacties
OV chipkaart mobiel

Inchecken met je smartphone. Het lijkt een goed idee, maar de OV-chip mobiel app blijkt niet echt geslaagd. In het Algemeen Dagblad noemt directeur Arco Groothedde van Translink de start van de app “waardeloos”. Het probleem: het lukt niet om de nieuwe betaalmethode aan de praat te krijgen en dus haken veel mensen af.

“Waardeloze” start mobiele OV-chipkaart

Het AD heeft een uitgebreid artikel over het aantal mensen dat de mobiele OV-chipkaart in gebruik genomen heeft. Uit cijfers blijkt dat maar 4.702 mensen een reis hebben betaald middels de app. Het is natuurlijk geen goede start voor een app die duur was om te ontwikkelen, maar geteisterd werd door problemen.

Het geringe aantal mensen dat daadwerkelijk met de telefoon gereisd heeft, steekt schril af tegen het aantal downloads van de app. In de Google Play Store staat dat de app tussen de 10.000 en 50.000 keer gedownload is. In het gunstigste geval is 1 op de 2 mensen er dus in geslaagd de app te gebruiken, maar dat kan ook slechts 1 op de 10 zijn.

Problemen met authenticatie

Het grootste probleem van de nieuwe betaalmethode lijkt te liggen in het activeren ervan. Gebruikers moeten niet alleen de app downloaden, ook een ‘wallet’ moet geïnstalleerd worden. Vervolgens moet vanuit die digitale portemonnee – die bij de telecomprovider aangevraagd moet worden –  1 cent naar Translink overgeboekt worden.

In het AD lezen we dat er maar liefst negen verschillende ict-systemen aan te pas komen om het allemaal aan het werken te krijgen. Dat is dus behoorlijk omslachtig en probleemgevoelig. Wellicht dat de start om die reden dan ook niet goed loopt.

Geen wonder dus ook dat de directeur van Translink de start “dik balen” vindt en de “eerste dagen […] gewoon waardeloos” noemt. Het heeft er alle schijn van dat het systeem gewoon niet goed doordacht is voor dat het gelanceerd werd.

Bron AD

Reacties (0)