Mede-oprichter Siri: ‘Apple vraagt te veel van virtuele assistent’

12 maart 2018 1 Minuut 0 Reacties
siri-ios-9

De mede-oprichter van Siri, Norman Winarsky, heeft van zich laten horen. De beste man vindt dat Apple te veel vraagt van zijn virtuele assistent. De stemassistent doet nu veel meer dingen dan aanvankelijk gepland stond, waardoor het dus niet vreemd is dat er problemen optreden.

‘Siri kan van alles, maar doet weinig dingen goed’

De mede-oprichter van het bedrijf dat ooit Siri tot leven wekte, Norman Winarsky, heeft gezegd dat Apple te veel vraagt van de virtuele assistent. Apple nam de technologie in 2010 over en debuteerde de stemassistent een jaar later op de iPhone 4s. Destijds had Apple een voorsprong op de markt voor persoonlijke assistenten, ook al kon die toen nog niet zo veel als ze nu kan. Aanvankelijk was het ook helemaal niet het plan om de assistent alles te laten doen waar het nu toe in staat is, daarom treden er soms ook problemen op.

Siri werd ontwikkeld met twee dingen in het achterhoofd: reizen en entertainment. Ze wist al dat je vlucht was geannuleerd op het moment dat je op het vliegveld aankwam en had al een alternatieve route bedacht op het moment dat je je smartphone uit je broekzak zou pakken. Maar nu kan ze afspraken beheren, het weer presenteren, vragen beantwoorden en nog veel meer — dingen die aanvankelijk niet gepland stonden. Dan is het ook niet vreemd dat er problemen optreden en dat de stemassistent slechter scoort in een test.

These are hard problems and when you’re a company dealing with up to a billion people, the problems get harder yet. They’re probably looking for a level of perfection they can’t get.

Winarsky omschrijft Siri tegenwoordig als een ‘Jack of all trades, master of none’ (oftewel: ze kan een hoop dingen doen, maar blinkt nergens in uit).

Reacties (0)