Studie laat zien: Gebruikers sociale media willen uit hun bubbel

06 maart 2018 1 Minuut 0 Reacties
Facebook

Een groot kritiekpunt op sociale media, is dat ze gebruikers in een bubbel vol zelfbevestiging houden. Een onderzoek laat zien dat gebruikers juist uit die bubbel willen.

Een terugkerend kritiekpunt op sociale media, is dat ze mensen in een bubbel plaatsen. De algoritmes achter bijvoorbeeld Facebook en Twitter leren wat de meeste interactie oplevert. Dat bindt mensen meer aan de media, maar tegelijk ook aan een eigen bubbel. Daar willen mensen uit.

Sociale media-bubbel

The Data Face besloot een experiment uit te voeren onder verschillende gebruikers van sociale media om te kijken hoe er gereageerd werd op politieke content. Aan het onderzoek deden 1.400 mensen van verschillende leeftijden mee, met uiteenlopende mengelingen van interesses; van liberalen tot conservatieven en socialisten.

Elk persoon kreeg acht video’s te zien; drie van liberale bron, drie van conservatieve bron en twee niet-politieke video’s. In die laatste categorie vielen bijvoorbeeld video’s van katten. Gebruikers mochten de video’s indien gewenst overslaan en kregen de vraag om aan te geven welke video’s betrouwbaar waren en of het materiaal hun mening veranderd had.

Uit het onderzoek bleek dat liberale en conservatieve kijkers allebei ongeveer net zo bereid waren een video helemaal te bekijken van de tegenstelde politieke storming. De niet-politieke video’s trokken veruit de meeste kijkers. Ook bleek dat vooral de wat oudere kijker video’s afkeken die ze betrouwbaar achtten en de jongere kijker video’s over informatie juist oversloegen. Verder veranderde slechts zestien procent van de kijkers van mening na een video. Als een video als betrouwbaar werd gezien, veranderden relatief gezien meer mensen van mening.

Uit het onderzoek blijkt dus dat mensen over het algemeen genomen bereid zijn om informatie tot zich te nemen van tegengestelde politieke stromingen. Dat wijst erop dat sociale media mensen wellicht niet zo in een bubbel hoeven te houden, maar dat ze net zo bereid zijn media daarbuiten te consumeren.

Reacties (0)