Instagram gaat concurrentie aan met YouTube met IGTV

20 juni 2018 1 Minuut 0 Reacties
IGTV

Via Instagram is het natuurlijk al mogelijk om korte video's te uploaden, maar binnenkort kun je per keer een uur aan content online zetten. Het bedrijf komt met een nieuwe app genaamd IGTV, dat een directe concurrent voor YouTube gaat zijn. Gebruikers kunnen straks video's uploaden tot maximaal zestig minuten per video.

Instagram heeft op een persconferentie bekendgemaakt dat IGTV het nieuwe paradepaardje van het bedrijf gaat zijn. De directe concurrent van YouTube komt als losse app naar iOS en Android, maar kan straks ook direct binnen de normale Instagram-app geopend worden.

De opzet van IGTV is overigens wel wat anders in vergelijking met YouTube. Zo gaat het om verticale video’s, waarmee de nieuwe app voornamelijk voor mobiele gebruikers interessant gaat zijn. Dit in tegenstelling tot YouTube, waar video’s een normaal formaat hebben. Wanneer je straks inlogt in de IGTV-app worden video’s automatisch afgespeeld van mensen die je volgt.

Video’s worden direct afgespeeld na het openen van de app

Volgens Kevin Systrom, CEO van Instagram, wil het bedrijf het gemakkelijker maken voor gebruikers om video’s om de mobiele telefoon te bekijken. Op de meeste platformen moet je namelijk zoeken naar video’s en vervolgens door een lijst scrollen om de gewenste video te vinden. Bij IGTV worden er direct video’s afgespeeld zodra je de app opent.

IGTV maakt het ook mogelijk om direct video’s te uploaden naar Instagram. Hierbij mogen video’s maximaal tien minuten aan lengte hebben, tot maximaal een uur voor grote accounts. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle accounts video’s van een uur kunnen uploaden. Verder opent de nieuwe app ook nieuwe mogelijkheden voor adverteerders. Het is nog niet bekend wanneer IGTV precies te downloaden is.

Reacties (0)