Google Chrome blokkeert vanaf 9 juli 2019 overal ter wereld advertenties

09 januari 2019 2 Minuten 2 Reacties
Google_Chrome

Vandaag heeft Google bekend gemaakt dat per 9 juli 2019 browser Chrome standaard over heel de wereld bepaalde advertenties blokkeert. Met welke versie de functionaliteit naar de browser komt is niet bekend.

Chrome en advertenties

Vorig jaar voegde Google zich bij de Coalition for Better Ads. Dat is een groep bedrijven die specifieke standaarden voor advertenties hanteren. Als bedrijven die standaarden hanteren, zo is de gedachte, zou de browse-ervaring van consumenten fijner zijn en zouden mensen wellicht minder snel geneigd zijn om advertenties te blokkeren.

Afgelopen februari begon Chrome al advertenties te blokkeren die niet voldoen aan deze standaarden. Het gaat om pop-ups, video-advertenties die automatisch met geluid afspelen, advertenties die aftellen en grote advertenties die in beeld blijven hangen. Voor mobiele telefoons zijn er nog eens acht types advertenties die Google liever niet ziet. Het gaat daarbij onder meer om advertenties die grote animaties tonen, pop-ups en advertenties die meer dan dertig procent van je beeld innemen.

Forse uitbreiding

De Coalition for Better Ads was tot dusverre enkel actief in Noord-Amerika en in Europa. Google ook. Maar daar komt over zes maanden verandering in, want vanaf dat moment breidt de Coalition uit. Ook Google doet dat en zal vanaf dat moment in alle landen waar een advertentie die niet aan de standaarden voldoet blokkeren.

De hoop van Google is dat door Chrome – de populairste browser die er is – in te zetten, websites sneller geneigd zijn om advertenties minder irritant te maken. Die strategie lijkt te werken. Google meldt namelijk dat per 1 januari 2019 maar liefst twee derde van de uitgeverijen uit Canada, Europa en de Verenigde Staten, die op een zeker moment niet aan de eisen voldeden, hier nu wel aan voldoen. Verder bleek minder dan 1 procent van de vele miljoenen sites die door Google gecontroleerd is, niet aan de eisen te voldoen.

Nooit volledig

Mocht je nu hopen dat Google hiermee een stap zit richting een totale advertentieblok, moeten we je teleurstellen. Google is voor zijn omzet afhankelijk van advertenties. Daar komt bij dat vrijwel elke gratis site ook afhankelijk is van advertenties. Voor Google en voor het internet, is het dan ook niet goed om volledig met advertenties te stoppen.

Reacties (2)