Review: LG G7 Fit – prima smartphone, maar voor wie?

06 februari 2019 + 10 minuten 0 Reacties
LG G7 Fit

De LG G7 Fit is het nieuwe budgettoestel in LG's G7-serie. Het neemt eigenschappen van het vlaggenschip over voor een betaalbare prijs. Is deze smartphone de prijs waard?

Vorig jaar verscheen de LG G7 ThinQ. Dit vlaggenschip van LG werd door ons met een mooi cijfer beoordeeld en geprezen om de hardware, het geluid en de snelle software. Dit keer komt LG met een ‘Lite-model’ van de LG G7 met de naam LG G7 Fit. Dit toestel neemt enkele eigenschappen van het vlaggenschip over, maar dan voor een lagere prijs. De LG G7 ThinQ had bij lancering een adviesprijs van 850 euro. Deze LG G7 Fit is nu gelanceerd voor 349 euro. Op het eerste gezicht lijken beide toestellen aan de buitenkant identiek. Toch zijn er zeker enkele verschillen te benoemen, maar is het genoeg om een plek te veroveren in het overvolle middensegment?

LG G7 Fit – specificaties

LG G7 Fit
Scherm 6,1-inch, 1.440 bij 3.120 pixels
Digitizer Nee
Processor Qualcomm Snapdragon 821
RAM 4 GB
Opslaggeheugen 32 GB
SD Ja
HDMI Nee
USB Ja, micro-usb
GPS Ja
3G/4G Ja
Bluetooth Ja, 4.2
NFC Ja
Camera’s Zestien megapixel achter, acht megapixel voor
Accu 3.000 mAh Lithium Polymer

De LG G7 Fit beschikt over een 6,1″-scherm in een resolutie van 3.120 bij 1.440 pixels. Dit komt neer op een pixeldichtheid van 564 ppi, wat behoorlijk hoog te noemen is in dit segment.  Het display van de LG G7 Fit is dan ook precies hetzelfde als op de reguliere LG G7 ThinQ. De processor is een Qualcomm Snapdragon 821. Een prima processor, maar wel eentje die we enkele jaren geleden in vlaggenschepen zagen en dus niet meer helemaal in het huidige geweld mee kan doen. Het toestel heeft verder 4 GB aan werkgeheugen en komt standaard met 32 GB (uitbreidbaar) opslaggeheugen.

De LG G7 ThinQ werd in de markt gezet als dé smartphone voor hifi-liefhebbers. Dezelfde audio-eigenschappen van het vlaggenschip vinden we ook hier weer terug. De LG G7 Fit beschikt over een Boombox Speaker, 32-bit Hi-Fi Quad DAC, DTS:X 3D Surround Sound en een 3,5mm-hoofdtelefoonaansluiting. De batterij heeft tevens dezelfde capaciteit met 3.000 mAh, maar draadloos opladen wordt hier niet ondersteund. Verschil met de grote broer zien we verder op het gebied van de camera’s. De LG G7 Fit heeft geen dubbele camera’s. Aan de achterzijde vinden we een camera van zestien megapixel (f/2.2) en aan de voorkant een camera van acht megapixel. Wel beschikt dit toestel over een AI Cam. Hierbij helpt kunstmatige intelligentie de camera voor het herkennen van scenes en objecten om de beste resultaten te behalen.

LG G7 Fit – design

Over het design van de LG G7 Fit kunnen we eigenlijk heel kort zijn. Dit is namelijk precies hetzelfde design als de LG G7 ThinQ met tevens precies dezelfde afmetingen van 153.2 mm x 71.9 m x 7,9 mm. Ook dit toestel beschikt over een notch (scherminkeping) aan de bovenkant van het scherm. Het toestel is vervaardigd van glas en metaal en beschikt over een ip68-certificaat. Dit betekent dat het toestel water- en stofbestendig is. Kijken we iets verder naar het design dan zien we toch enkele verschillen met de LG G7 ThinQ. Een dedicated Google Assistant-knop ontbreekt op dit toestel. Doordat er verder een enkele camera aan de achterkant zit, is de flitser onder de camera geplaatst in plaats van ernaast. Daar weer onder vinden we de vingerafdruksensor.

Het is goed om te zien dat ook de goedkopere variant gebruikmaakt van dezelfde bouwmaterialen. Door het gebruik van glas heeft de LG G7 Fit ook een premium design. Toch is het design niet heel erg spannend en misschien zelfs wel een beetje saai te noemen. Het glas zorgt er wel voor dat je snel vingervlekken op het toestel krijgt en dit maakt het toestel tevens zeer glad, waardoor het gemakkelijk ergens vanaf kan glijden. Een hoesje is dan ook zeker aan te raden. De camera’s zijn verder mooi weggewerkt in de behuizing en de ronde hoeken aan de achterzijde zorgen ervoor dat de smartphone goed in de hand ligt. Aan de rechterkant vinden we de aan-uitknop en aan de linkerkant de volumeknoppen. Onderop vinden we de 3,5mm-hoofdtelefoonaansluiting, de speaker en de usb-c-aansluiting.

Display

In tegenstelling tot de V-serie van LG beschikt de G-serie niet over een oled-scherm. Dat is opmerkelijk te noemen, want het bedrijf wordt nou juist zo geprezen vanwege de oled-schermen in de eigen televisies. Ook de LG G7 Fit moet het dus doen met een lcd-scherm, dezelfde als in de G7 ThinQ. En als je dan toch kiest voor een lcd-scherm, zorg er dan wel voor dat deze in ieder geval goede prestaties levert. Dat heeft LG in ieder geval zeer goed voor elkaar met het Super Bright Display op dit toestel. Het lcd-scherm van 6,1-inch heeft een hoge resolutie van 3.120 bij 1.440 pixels. Per inch komt dit neer op 564 pixels. Het toestel kan extreem helder ingesteld worden doordat er witte pixels toegevoegd worden (tot duizend nits). Ook in fel zonlicht kun je het lcd-scherm van het toestel dus nog altijd prima aflezen.

Zoals we van LG gewend zien is het scherm zelf weer prima in orde. De standaardinstellingen zijn een beetje aan de donkere kant, maar doordat de helderheid zover is op te schroeven springen de kleuren echt uit het scherm. Bovenaan het display vinden we een notch. Deze scherminkeping zal niet bij iedereen in de smaak vallen. LG geeft gelukkig de gebruiker de controle over de notch. Zodra je het toestel de eerste keer opstart krijg je direct de keuze of je de notch (softwarematig) wilt verbergen. Laat je de notch in volle glorie staan, dan zie je naast de inkeping je notificaties en de tijd.

Connectiviteit

Qua connectiviteit kun je alle moderne opties op het toestel verwachten. Uiteraard worden wifi en 4g ondersteund. Gps is aanwezig, net als nfc. Bluetooth is met versie 4.2 wel iets ouder dan bluetooth 5.0 op de G7 ThinQ. Niet onoverkomelijk, maar wel even iets om rekening mee te houden. Opladen kan aan de onderkant van het toestel via usb-c. Heb je te weinig opslaggeheugen tot je beschikking? Je kunt gemakkelijk een micro-sd-kaart plaatsen om het opslaggeheugen tot 2 TB uit te breiden. Ook sensoren als een gyrosensor, nabijheidssensor en snelheidsmeter zijn aanwezig.

Speakers

De premium functies op het gebied van audio van de LG G7 ThinQ zijn ook op dit toestel aanwezig. Te beginnen met de Boombox-speaker. De speaker bevindt zich rechts aan de onderkant van het toestel. Volgens LG benut het toestel de binnenkant van het toestel als een resonantiekamer. Houd je de telefoon in je hand, dan klinkt het niet zo bijzonder. Maar zodra je de smartphone op tafel legt, of beter nog, in een glas of doos, dan is het toch indrukwekkend wat LG weet te doen met een speaker in een smartphone. Het geluid komt hierdoor erg hard binnen. Volgens LG komt dit doordat de luidspreker dan de directe omgeving gebruikt om meer lucht te laten trillen. Denk nu niet dat je meteen een smartphone met subwoofer aan boord hebt, het blijft natuurlijk een kleine speaker. Ten opzichte van het geluid van smartphones van andere fabrikanten is dit echter wel een flinke stap voorwaarts en is er zelfs iets van een bass te horen uit de relatief kleine speaker.

Naast de Boombox-luidspreker is er ondersteuning voor DTS:X 3D Sound via een hoofdtelefoon en is er 32-bit hifi quad-dac (digital to audio converter). Gebruik je een koptelefoon, dan haal je voor relatief weinig geld niet alleen een smartphone in huis, maar ook nog eens een apparaat met uitgebreide mogelijkheden op het gebied van geluid.

Camera’s

Uiteraard moet er vanwege de goedkopere prijs ook ergens op bezuinigd worden ten opzichte van het vlaggenschip in de serie. De camera’s op de LG G7 Fit zijn dan ook een stapje terug. De dubbele camera is afwezig. Aan de achterkant vinden we een enkele camera van zestien megapixel. Deze is met een diafragma van f/2.2 (26mm) ook minder lichtsterk dan de dubbele camera’s van zestien megapixel in de G7 ThinQ (respectievelijk f/1.6 en f/1.9). In situaties met minder licht zal de camera waarschijnlijk dus minder goede prestaties laten zien. Het technische verhaal daargelaten, hoe presteert de camera in de werkelijkheid?

De prestaties van de camera’s vallen zeker niet tegen. Verwacht geen kwaliteit als in een nieuw vlaggenschip, maar voor dit segment presteren de camera’s prima. De interface van de camera is relatief eenvoudig gehouden, waarbij je direct kunt vinden wat je zoekt. Via handige knoppen op het display kun je direct de QLens of de AI Cam gebruiken. De AI Cam zit er soms wel behoorlijk naast qua objectherkenning, maar tot grote problemen heeft dit niet geleid. Wel zijn de kleuren soms iets te verzadigd wanneer je rekent op de kunstmatige intelligentie. Gelukkig heb je direct toegang tot een groot aantal filters om een andere stijl te kiezen. Je merkt wel direct dat de camera’s in een omgeving met weinig licht direct wat minder goed presteren, wat de kwaliteit van de foto’s niet ten goede komt.

De selfiecamera aan de voorkant van het toestel is wel identiek aan die van het vlaggenschip. De selfiecamera van acht megapixel (f/1.9, 26mm) voldoet prima. De camera aan de voorzijde heeft tevens een portretmodus, waarbij je via een schuifje direct de bokeh (scherpe voorgrond, wazige achtergrond) kunt instellen en dit werkt, ondanks het ontbreken van een tweede camera aan de voorzijde, verrassend goed. Beide camera’s presteren naar behoren. Verwacht geen topkwaliteit, maar in dit segment bieden de camera’s je toch behoorlijk veel opties met redelijk goede kwaliteit foto’s.

Accuduur

De batterij in de LG G7 Fit heeft een capaciteit van 3.000 mAh. Dit lijkt op het eerste gezicht wat weinig, maar in de praktijk valt dit toch wel mee. Voor normaal gebruik zul je het gemakkelijk anderhalve dag vol moeten kunnen houden. Gebruik je echter continue veel apps, speel je games of kijk je video’s, dan is de capaciteit toch wat aan de karige kant. Helemaal als je functies als gps, bluetooth of het always-on display aanzet. Je zult dus een beetje concessies moeten doen. Voor de normale gebruiker zal de accucapaciteit voldoen. Ben je de hele dag door met je smartphone bezig, dan zal 3.000 mAh je toch de nodige kopzorgen opleveren of je het einde van de dag wel zult halen. Gelukkig is het opladen snel gebeurd. Het toestel ondersteunt snelladen. Verwacht hier geen superieure snelheden van, want een compleet lege telefoon is na ongeveer 1 uur en 20 minuten weer vol. Draadloos opladen wordt op de LG G7 Fit niet ondersteund.

LG G7 Fit – software

LG staat altijd bekend om de uitstekende smartphones. Kwalitatief zijn ze dik in orde met goede specificaties en, net als op dit toestel, mooie functies als kunstmatige intelligentie voor de camera’s en uitgebreide mogelijkheden op het gebied van audio. Het bedrijf laat het echter vaak een beetje afweten met de software. En tot mijn spijt moet ik bekennen dat dit ook hier weer het geval is.

De LG G7 Fit draait nog op Android 8.1 Oreo. Nu zal een update naar Android 9.0 Pie ongetwijfeld in de toekomst beschikbaar worden gesteld, maar het bedrijf staat niet bekend vanwege de snelle en regelmatige updates. Dat zien we ook terug op dit toestel. De laatste Android-beveiligingsupdate voor het toestel is van oktober 2018, terwijl het inmiddels februari is. LG heeft al vaker gezegd het updatebeleid nu echt goed te gaan aanpakken, maar tot nu toe zien we daar niets van terug.

LG heeft ervoor gekozen om een eigen softwareschil over Android te plaatsen. En alhoewel de softwareschil je erg veel aanpassingen laat doen, waarbij je de smartphone helemaal naar je eigen wensen af kunt stellen, is de keerzijde wel dat LG diverse eigen apps heeft voorgeïnstalleerd. Apps die je eigenlijk gewoon niet wilt hebben en waar je ongetwijfeld zelf al alternatieven voor gebruikt. Het is zelfs zo erg, dat 15 GB van de totale 32 GB opslagruimte (47 procent) al gereserveerd is voor het systeem en de voorgeïnstalleerde apps. En dan heb je zelf nog niets met de telefoon gedaan. Een micro-sd-kaart is dan ook zeker geen overbodige luxe.

Het is goed om te zien dat LG je zoveel aanpassingsmogelijkheden geeft om de gebruikerservaring compleet naar wens af te stellen. Je kunt de notch naar wens verbergen, app-lade instellen en de interface naar wens aanpassen. Tevens is er een groot aanbod aan thema’s en wallpapers om uit te kiezen. De overdaad aan voorgeïnstalleerde apps, die standaard al bijna de helft van de totale ruimte in gebruik neemt, mag echter gewoon achterwege gelaten worden.

LG G7 Fit – in gebruik

De LG G7 Fit is over het algemeen een fijn toestel in gebruik. Het toestel ligt prima in de hand, de vingerafdruksensor werkt snel en het fijne scherm tovert de mooiste beelden tevoorschijn. De volumeknoppen aan de linkerkant van het toestel zul je misschien even aan moeten wennen, deze vind je bij de meeste smartphones aan de rechterkant. Voor audio-liefhebbers is het toestel helemaal fijn te noemen met de diverse mogelijkheden. Ook een fm-radio is aanwezig. Ondanks de nadelen van de voorgeïnstalleerde apps heeft LG met de eigen softwareschil een omgeving gecreëerd waar de gebruiker het systeem op veel vlakken naar wens kan aanpassen. Ook zitten er standaard enkele handigheidjes in verwerkt. Zo is het menu voor de instellingen verdeeld in diverse categorieën (netwerk, geluid, weergave en algemeen) waar je horizontaal doorheen kunt bladeren in plaats van dat alle opties onder elkaar staan. Hierdoor vind je sneller wat je precies nodig hebt.

Prestaties

De processor van de LG G7 Fit is de Snapdragon 821. Deze processor was in 2016 het nieuwste van het nieuwste en zagen we terug in diverse vlaggenschepen. Ook nu kan de processor nog prima mee, maar wil je fanatiek de nieuwste games als PUBG of Fortnite spelen dan merk je toch dat het toestel niet meer helemaal van deze tijd is. Voor normaal gebruik levert de processor echter nog steeds prima prestaties. Het navigeren door Android, surfen over internet of het streamen van je favoriete films of series werkt vloeiend. En dankzij het scherm met de zeer hoge resolutie kun je uitstekend van diverse soorten media genieten.

LG G7 Fit – conclusie

Op de LG G7 Fit is niet zoveel aan te merken. Voor de prijs heb je qua hardware een uitstekend toestel in handen dat meer dan prima aan al je wensen zal voldoen. De Snapdragon 821 zal voor de meeste gebruikers nog snel genoeg zijn. De mogelijkheden op het gebied van audio zijn ongekend voor een toestel in dit prijssegment. De camera’s zijn zeer degelijk en de kunstmatige intelligentie is een leuk extraatje. Afgezien van de software met diverse voorgeïnstalleerde apps en het updatebeleid van LG is er eigenlijk vrij weinig op het toestel aan te merken en is het best indrukwekkend te noemen wat LG in dit betaalbare toestel heeft weten te stoppen.

De vraag is alleen of het toestel niet te laat op de markt is gebracht. De reguliere LG G7 ThinQ is inmiddels flink in prijs gedaald en dat toestel heeft net even wat meer te bieden met de betere camera’s, snellere processor en draadloos opladen. Zou de LG G7 Fit tegelijk met de LG G7 ThinQ op de markt zijn gebracht (bijvoorbeeld als Lite-model van de G7 ThinQ), dan waren de prijzen van respectievelijk 349 en 849 euro prima om een goede afweging te kunnen maken. Mijn voorkeur zou dan naar de LG G7 Fit zijn gegaan, want de toestellen lijken zo erg op elkaar dat het grote verschil in prijs bijna niet te verantwoorden zou zijn voor alleen het draadloos opladen, een snellere processor en de dubbele camera’s. Je zou dan twee LG G7 Fit-modellen kunnen kopen ten opzichte van één LG G7 ThinQ, terwijl je ook nog geld over had voor een flinke micro-sd-kaart om het geheugen uit te breiden. De LG G7 Fit biedt namelijk erg veel waar voor het geld en is individueel gezien een prima toestel. De LG G7 ThinQ is echter nu zover in prijs gedaald, dat het onderlinge prijsverschil nog geen honderd euro is. Hierdoor valt de LG G7 Fit een beetje in een gat, want voor wie is dit toestel nu bedoeld?

8.0

Beoordeling

Pluspunten