Review: Oppo Reno – uniek design met schuine pop-up camera

29 mei 2019 + 10 minuten 0 Reacties
Oppo Reno

De Oppo Reno is een smartphone met een uniek design en een schuine pop-up camera. Het Chinese merk Oppo wil met dit toestel de Nederlandse markt gaan veroveren. Is dit een geslaagde poging om het de grootmachten moeilijk te maken? Je leest het in onze review.

Het Chinese merk Oppo, zusterbedrijf van OnePlus, wil ook Nederland gaan veroveren. Dat deed het bedrijf in eerste instantie met de Oppo Find X en vorig jaar met de RX17 Neo en RX17 Pro. Voor de nieuwste smartphone haalt Oppo alles uit de kast om naamsbekendheid in ons land op te bouwen. Van radiospotjes tot advertenties, je kunt op dit moment niet om de Oppo Reno heen. Tablets Magazine was aanwezig bij de officiële presentatie van het toestel in Zürich. De afgelopen weken hebben we de nieuwe smartphone uitvoerig kunnen testen. Is de Oppo Reno een welkome toevoeging voor de Nederlandse smartphonemarkt?

Oppo Reno – specificaties

Oppo Reno
Scherm 6,4-inch, 2.340 bij 1.080 pixels
Digitizer Nee
Processor  Qualcomm Snapdragon 710
RAM 6 GB
Opslaggeheugen 256 GB
SD Nee
HDMI Nee
USB Ja, usb-c
GPS Ja
3G/4G Ja
Bluetooth Ja, 5.0
NFC Ja
Camera’s 48 en 5 megapixel achter, 16 megapixel voor
Accu 3.765 mAh Lithium Polymer

De Oppo Reno komt in twee varianten op de markt. Naast het reguliere model is er ook de Oppo Reno 10x Zoom met high-end specificaties en 10x hybrid zoom. Deze laatste verschijnt echter pas in juni op de markt. In deze review kijken we dan ook naar het reguliere model dat te koop is voor 499 euro. Dit toestel heeft iets lagere specificaties, maar heeft wel hetzelfde kenmerkende design met de schuine pop-up camera en een vingerafdruksensor onder het scherm.

De Oppo Reno heeft een amoled-scherm van 6,4-inch in een resolutie van 2.340 bij 1.080 pixels. De processor is een Qualcomm Snapdragon 710 en het toestel heeft 6 GB werkgeheugen en 256 GB opslaggeheugen. Achterop vinden we een hoofdcamera van 48-megapixel (f/1.7) en een dieptecamera van vijf megapixel. De schuine pop-up camera heeft zestien megapixel. De batterij heeft een capaciteit van 3.765 mAh.

Oppo Reno – design

Het is tegenwoordig erg lastig om een smartphone te vinden met een uniek design. Eigenlijk lijkt alles op elkaar. Oppo laat echter zien dat je je nog steeds kunt onderscheiden op de smartphonemarkt. Weg met de notches, gaatjes in het display en de grote schermranden. De Oppo Reno bestaat aan de voorkant volledig uit het display. Toegegeven, we hebben smartphones gezien met kleinere schermranden, maar alsnog heeft dit toestel een screen-to-body-verhouding van 93,1%. Heeft dit toestel dan geen frontcamera? Jazeker wel. Zodra je de camera-app opent en de frontcamera selecteert, dan komt deze aan de bovenkant schuin uit de behuizing. Dit werkt verrassend snel. Er zit een klein beetje speling tussen de schuine pop-up camera, maar het geheel voelt stevig aan.

Laat je het toestel per ongeluk vallen? De schuine pop-up camera heeft valdetectie en is alweer ingeklapt zodra de smartphone de grond raakt. Dit hangt natuurlijk wel af van de exacte hoogte, want bij een halve meter heeft het toestel niet genoeg tijd gehad om de camera in te kunnen klappen. Loop je echter rechtop met het toestel in je hand wanneer je deze laat vallen, dan is de camera zeker alweer helemaal terug in de behuizing wanneer deze de grond raakt. Of het scherm de val ook overleeft is natuurlijk een ander verhaal.

Naast de schuine pop-up camera heeft het toestel achterop een kleine ceramische ring, de zogenaamde O-dot. De Oppo Reno heeft een glazen design. Glas staat er om bekend dat het erg glad is op een smartphone. Het glas op dit toestel is ook nog eens extra glad door een techniek genaamd ‘dual-side gloss polishing’. Door middel van nano-polijsten is er een extreem glad oppervlak gecreëerd. En wat heb je met gladde glazen smartphones? Die vallen snel van je bureau of de tafel af. Door de O-dot zal de Reno echter stevig blijven liggen op tafel. Daarnaast zorgt deze ring ervoor dat je geen krassen op het glas voor de camera’s kunt krijgen bij het schuiven over tafel. De camera’s steken namelijk niet uit en zijn volledig in het toestel weggewerkt. De gehele achterkant van het toestel bestaat uit één glad oppervlakte. Dit gladde oppervlakte ziet er elke keer anders uit onder verschillende lichtomstandigheden, waardoor het een lust voor het oog is. Op het design is dan ook helemaal niets aan te merken en het is wellicht één van de mooiste smartphones van de laatste tijd.

Display

De Oppo Reno is voorzien van een amoled-scherm van 6,4-inch in een resolutie van 2.340 bij 1.080 pixels. Deze resolutie zien we tegenwoordig erg vaak terug bij smartphones en is in principe ook ruim voldoende om een scherp beeld tevoorschijn te toveren. Bij de Oppo Reno is dit niet anders. De kleuren zijn fel en de beelden zijn scherp, waarmee het scherm zich kan meten met smartphones in hetzelfde segment. Waar het display wel echt in uitblinkt is de helderheid. Deze is behoorlijk ver op te schroeven, waardoor je ook buiten in het zonlicht uitstekend het scherm kunt aflezen. Mits je recht van voren kijkt dan, want kijk je in een hoek, dan is het scherm in het zonlicht al snel niet meer goed leesbaar. De automatische helderheid doet zijn ding, maar zit er soms toch even naast. Het scherm wordt met deze functie helderder in een ruimte met veel licht en in donkere ruimtes zou het wat minder fel moeten worden, zodat je niet verblind wordt. Sporadisch zat dit systeem er echter naast, waardoor het scherm in een fel verlichte kamer ineens donker werd.

Het ontbreken van de notch zorgt ervoor dat je meer scherm tot je beschikking hebt dan bij vergelijkbare toestellen. Het display herbergt ook de vingerafdruksensor. Onze ervaringen met een vingerafdruksensor zijn wisselend, maar op de Oppo Reno werkt de sensor relatief snel en soepel. Het blijft langzamer dan een vingerafdruksensor op de achterkant van je toestel, maar storend is het zeker niet en de vingerafdruksensor in dit toestel behoort tot de betere van dit moment.

Connectiviteit

Uiteraard kun je de Oppo Reno gebruiken op wifi en via 3g en 4g. Bluetooth 5.0, gps en nfc worden ook ondersteund. Onderop vinden we een usb-c-aansluiting. Dit reguliere model heeft daarnaast een 3,5mm-aansluiting voor je oordopjes. Deze mist op de duurdere Oppo Reno 10x Zoom. Daar kun je echter weer een sd-kaart in plaatsen om het opslaggeheugen uit te breiden. Dit kan niet bij het reguliere model. Sensoren als een snelheidsmeter, gyroscoop, nabijheidssensor en dergelijke zijn wel gewoon aanwezig.

Speakers

De speakers op de Oppo Reno zijn een positieve uitschieter. De speaker vinden we rechts onderaan het toestel, wat soms bij het gamen in de weg kan zitten voor je vingers, maar het geluid klinkt verrassend helder. Je merkt zelfs iets van een bas uit de speaker en de hoge en lage tonen komen allemaal goed door. Dolby Atmos wordt ook ondersteund en via de 3,5mm-aansluiting kun je ook gewoon je oordopjes gebruiken. Oordopjes worden trouwens ook standaard meegeleverd en deze zijn eigenlijk ook helemaal zo slecht nog niet. Daar kunnen Samsung en Huawei nog van leren. Verwacht er geen wonderen van, maar voor meegeleverde oordopjes doen ze het werk goed.

Camera’s

De schuine pop-up camera is natuurlijk het unieke kenmerk van de Oppo Reno. Het ziet er mooi uit, maar hoe zijn de cameraprestaties in de praktijk? Allereerst de twee camera’s achterop. Hier vinden we camera’s van respectievelijk 48 en vijf megapixel. Hier kunnen we eigenlijk vrij kort over zijn, want de Oppo Reno maakt prima foto’s. De foto’s zijn over het algemeen zeer scherp, hebben fraaie kleuren en ook de portretmodus in combinatie met de dieptecamera werkt uitstekend. De AI in combinatie met de software is wellicht net wat te agressief en maakt de foto’s net wat te kunstmatig. Ook hdr (high dynamic range) staat standaard aan. De zeer overzichtelijke camera-app laat je echter zelf veel aanpassen, zodat er op de camera’s achterop eigenlijk vrij weinig aan te merken is.

Gemaakt met Oppo Reno

Dan de schuine pop-up camera aan de bovenkant. Die herbergt een camera van zestien megapixel, de flitser voor de camera’s aan de achterzijde en een oorspeaker. Over deze camera ben ik echter wat minder tevreden. In de normale modus zit de camera er soms naast met scherpstellen. Uiteindelijk krijg je echter wel een fraaie foto, maar je moet soms even spelen en een foto opnieuw maken. Dit is anders bij de portretmodus voor de frontcamera, want de AI en software is hier veel te agressief. Regelmatig sta ik met een glimmend en glanzend hoofd op de foto, waarbij het lijkt of ik rechtstreeks uit een fantasiewereld kom stappen. In deze portretmodus heb je niet zoveel opties om zaken aan te passen, dus een update vanuit Oppo om de AI en software iets minder agressief te maken zou op prijs gesteld worden.

Gemaakt met Oppo Reno

De schuine pop-up camera brengt echter nog een nadeel met zich mee en dat is dat deze behoorlijk wat stof aantrekt. Ik werd niet vrolijk toen ik het toestel uit de doos haalde en de selfiecamera opende, want hier was direct een lading stof te vinden. Met name bovenaan langs de rand blijft stof en vuil zitten. Dit veeg je gemakkelijk weg, maar in hoeverre het stof verder naar beneden trekt bij het scharnier is niet te zien. Volgens Oppo kan de schuine pop-up camera echter 200.000 keer gebruikt worden. Dit komt neer op 100 keer openen per dag voor een periode van vijf jaar. De schuine pop-up camera zorgt er ook voor dat dit toestel niet bestand is tegen water en dus geen ip-certificaat heeft.

De camera-app is echter wel zeer overzichtelijk en biedt voldoende opties om foto’s te maken, zoals portret, panorama, nachtlandschap, expert, timelapse, slo-mo en Google Lens. Video’s maken is uiteraard ook mogelijk. Dit kan in 4k met de camera aan de achterkant en in full hd met de selfiecamera.

Accuduur

De batterij heeft een capaciteit van 3.765 mAh en die brengt je zeker weten de dag door. Het voordeel hierbij is de processor. De Qualcomm Snapdragon 710 staat bekend als een chipset die zuinig omgaat met alle processen en dat is te merken. De werkdag kom je sowieso door en regelmatig hoefde ik het toestel pas na anderhalve dag op te laden. Opladen gaat echter niet zo snel als je van de huidige vlaggenschepen gewend bent. Oppo’s Super VOOC (een snelle oplaadtechnologie) is op dit toestel niet aanwezig. Toegegeven, de Oppo Reno laad sneller op dan je smartphone van twee jaar geleden, maar haalt het niet bij de huidige vlaggenschepen van andere merken.

Oppo Reno – software

De Oppo Reno draait op Android 9.0 Pie met daaroverheen ColorOS 6. De vorige versies van ColorOS lieten te wensen over, maar ColorOS 6 is zeker een stap voorwaarts. Het is wel een vrij agressieve softwareschil, waarbij Oppo duidelijk naar iOS heeft gekeken. Dit zien we terug in grote icoontjes als je van boven naar beneden swiped voor het aanpassen van de snelle instellingen. Gelukkig kun je behoorlijk wat instellingen zelf aanpassen en is er ook een app-lade aanwezig. Swipe je vanaf het beginscherm naar het linkerscherm, dan vind je daar de slimme assistent van Oppo. Alhoewel deze behoorlijk wat informatie toont en niet zo storend is als Bixby bij toestellen van Samsung, mis ik hier toch de Google Feed.

Het bedrijf lijkt daarnaast geen onderscheid te maken tussen de markt in Azië en de markt in Europa, want standaard zijn er apps als Yandex aanwezig, waar wij in Nederland niets mee doen. Zo is Opera de standaardbrowser en  zijn Aquamail en Facebook voorgeïnstalleerd. Gelukkig kun je deze er allemaal direct afgooien en de smartphone naar eigen wens inrichten. ColorOS 6 zorgt er wel voor dat je het toestel goed met één hand kunt bedienen. De app Game Space is ook fijn, want deze blokkeert notificaties tijdens het gamen en kan extra kracht bij de processor vandaan halen voor een soepelere ervaring. ColorOS 6 is, net als met andere softwareschillen, uiteindelijk een kwestie van smaak.

Onduidelijk is echter het updatebeleid. Oppo belooft in ieder geval één grote update naar Android Q, maar hoe het daarna verder gaat is onduidelijk. Ook op het gebied van de beveiligingsupdates is er onduidelijkheid. Op het moment van schrijven is de laatste beveiligingsupdate van maart. Kijken we naar de vorige toestellen van Oppo, zoals de Oppo RX17 Neo, dan laat het updatebeleid van het Chinese merk het toch regelmatig afweten. De updates komen wel, maar duren langer dan je eigenlijk zou willen. Laten we hopen dat Oppo ons nog gaat verrassen nu het bedrijf vol inzet op de Nederlandse markt en sneller updates uit gaat brengen voor het toestel. Iets meer duidelijkheid en een strakke planning voor de komende jaren zou toch wenselijk zijn.

Oppo Reno – in gebruik

Oppo zet vol in op het premium design van het toestel. Standaard krijg je dan ook een doorzichtig hoesje bij aankoop en de schermprotector zit al op het scherm. Oordopjes worden ook meegeleverd, waardoor je echt een compleet pakket bij aanschaf geleverd krijgt. Het toestel is snel genoeg, ligt prima in de hand en is mooi om te zien. De vingerafdruksensor werkt redelijk vlot en na enige gewenning valt er ook met ColorOS 6 prima te werken.

Oppo zet in op creativiteit met de Reno-serie en die creativiteit kun je prima loslaten met de aanwezige camera’s op het toestel. Alhoewel een groothoeklens mist op dit toestel, daarvoor moet je wachten op de Reno 10x Zoom, kun je helemaal losgaan met de aanwezige camera’s en de bijbehorende app. Standaard komt het toestel met 256 GB opslaggeheugen. Meer dan voldoende om duizenden foto’s te maken en op te slaan. Het scherm is fijn, navigeren werkt soepel en de batterij brengt je de dag zeker weten door. Voor dagelijks gebruik is er dan ook weinig op het toestel aan te merken.

Prestaties

De Oppo Reno kost 499 euro en is daarmee een direct concurrent voor de Xiaomi Mi 9 en de Honor View 20. En kijken we naar de hardware, dan is de Oppo Reno duidelijk de mindere van de drie met de Snapdragon 710 in vergelijking met de Snapdragon 855 op de Mi 9 en de Kirin 980 op de View 20. De meeste gebruikers zullen het verschil echter niet merken qua prestaties, want ook de Oppo Reno gaat vlot om met zeer veel applicaties. Sterker nog, ook games draaien vlot en soepel op de Oppo Reno. Ben je een gamer die echt veeleisende games op de smartphone wilt spelen? Dan kun je wellicht beter de Mi 9 of de View 20 aanschaffen om iets beter toekomstbestendig te zijn.

Voor alle andere zaken is de Oppo Reno echter meer dan voldoende uitgerust en haperingen tijdens het internetten, het kijken van je favoriete film of serie of bij andere applicaties zijn we niet tegengekomen. Je kunt meerdere schermen en applicaties tegelijk draaien zonder enige vorm van vertraging.

Oppo Reno – conclusie

De Oppo Reno is een unieke en welkome toevoeging op de smartphonemarkt. Het originele design, de schuine pop-up camera, de goede camera’s aan de achterzijde en het prima beeldscherm rechtvaardigen een prijs van 499 euro. Qua processor legt het toestel het af tegen concurrenten als de Xiaomi Mi 9 en de Honor View 20 in dezelfde prijscategorie, maar daar krijg je wel een unieke smartphone voor terug zonder notch of gaatjes in het display. Alsnog is deze smartphone snel genoeg om vrijwel alle dagelijkse taken zonder moeite uit te voeren.

Laten we hopen dat Oppo het updatebeleid gaat verbeteren, zodat we sneller en regelmatiger updates kunnen verwachten. De Oppo Reno is niet perfect. De selfiecamera trekt veel stof aan, de hardware is minder snel dan bij de directe concurrentie en ColorOS 6 zal niet bij iedereen in de smaak vallen. We kunnen echter niet ontkennen dat Oppo gewoon een goed toestel op de markt heeft gebracht dat wellicht niet uitblinkt qua hardware, maar wel echt een eigen identiteit heeft met het unieke design en de schuine pop-up camera.

8.0

Beoordeling

Pluspunten