Review: Sony Xperia 10 – alleen voor de filmliefhebbers

05 juni 2019 + 10 minuten 0 Reacties
Sony Xperia 10

De Sony Xperia 10 heeft een langgerekt 21:9-scherm van 6-inch. Hiermee wil Sony een bioscoopervaring naar de smartphone brengen. Is het bedrijf daar in geslaagd? Je leest het in de review van de Sony Xperia 10.

Tussen al het geweld van de grootmachten op de smartphonemarkt zou je bijna vergeten dat er meer merken zijn dan Samsung, Apple en Huawei. Alhoewel het succes achterwege blijft, blijft Sony het proberen met nieuwe smartphones. Tijdens de MWC 2019 heeft het bedrijf de Sony Xperia 10 gepresenteerd. Deze betaalbare midranger heeft een adviesprijs van 349 euro en heeft een kenmerkend langgerekt scherm in een beeldverhouding van 21:9.

Sony Xperia 10 – specificaties

Sony Xperia 10
Scherm 6-inch, 2.520 bij 1.080 pixels, 21:9, lcd
Digitizer Nee
Processor  Qualcomm Snapdragon 630
RAM 3 GB
Opslaggeheugen 64 GB
SD Ja
HDMI Nee
USB Ja, usb-c
GPS Ja
3G/4G Ja
Bluetooth Ja, 5.0
NFC Ja
Camera’s 13 en 5 megapixel achter, 8 megapixel voor
Accu 2.870 mAh Lithium Polymer

De Sony Xperia 10 heeft een scherm van 6-inch in een beeldverhouding van 21:9. De resolutie van het display is 2.520 bij 1.080 pixels. De processor van het toestel is een Qualcomm Snapdragon 630 dat wordt geholpen door 3 GB werkgeheugen en 64 GB opslaggeheugen. Achterop vinden we twee camera’s van respectievelijk dertien en vijf megapixel. De tweede camera is een dieptecamera, waarbij je bokeh-foto’s kunt maken met een scherpe voorgrond en wazige achtergrond. De Sony Xperia 10 draait op Android 9.0 Pie en kent minimale aanpassingen. De batterij heeft een capaciteit van 2.870 mAh. Overigens heeft Sony ook de grotere Sony Xperia 10 Plus op de markt gebracht.

Sony Xperia 10 – design

Wat natuurlijk direct opvalt bij dit toestel is het langgerekte design. Hierdoor heb je een lange en smalle smartphone in handen. Wat hier het voordeel van is? De beeldverhouding van het display is 21:9, dezelfde beeldverhouding als waar veel films en series mee worden opgenomen. De Sony Xperia 10 brengt dus een bioscoopervaring naar de smartphone toe, maar dan in het klein. Hierdoor kun je perfect films en series kijken zonder zwarte balken in beeld.

De Sony Xperia 10 heeft geen notch, gaatjes in het display of een pop-up camera. Sony kiest wederom voor een flinke zwarte rand aan de bovenkant voor de oorspeaker en de camera. Aan de onderkant loopt het scherm wel vrijwel door tot aan de rand, maar ook hier en aan de zijkanten zijn de schermranden niet bijzonder dun. Je simkaart plaats je aan de linkerkant van het toestel. Rechts vinden we, van boven naar beneden, de aan/uit-knop, de vingerafdruksensor en de volumeknoppen. Onderop vinden we de speaker en een usb-c-aansluiting (usb 2.0). Je oordopjes sluit je aan via de 3,5mm-aansluiting aan de bovenkant van het toestel. Achterop vinden we bovenaan de dubbele camera’s horizontaal geplaatst. Daarboven vinden we de flitser terug.

Het toestel is 156 mm lang en slechts 68 mm breed. De dikte van het toestel is 8,4 mm. Het toestel is met 162 gram wel behoorlijk licht te noemen. De behuizing is van plastic, maar dat stoort zeker niet. Het is een stevig toestel dat erg fijn in de hand ligt. Het heeft wellicht geen premium design, maar de behuizing lijkt zeker tegen een stootje te kunnen. Iets minder fijn zijn de knoppen. Alhoewel de vingerafdruksensor erg snel en fijn werkt, daar liggen de aan/uit-knop en de volumeknoppen te diep in de behuizing. Je zult dus ook regelmatig moeten kijken waar de knoppen precies zitten.

Display

Uniek aan dit toestel is het 21:9-scherm. Het display is 6-inch en heeft een resolutie van 2.520 bij 1.080 pixels. Dit komt neer op een keurige 457 pixels-per-inch. Op het eerste gezicht lijkt het beeldscherm niet heel bijzonder en ziet het er een beetje kil uit. Het lijkt er echter op dat Sony het display heeft afgesteld op je kijkervaring, want tijdens het kijken van video-content komt het display pas echt tot z’n recht. De kleuren zijn levendig, zonder te overdrijven, en het lcd-scherm tovert scherpe beelden tevoorschijn. Toch is de standaard helderheid vrij laag, wat in een omgeving met veel licht al snel kan leiden tot het moeilijk aflezen van het scherm. Gelukkig kun je dit zelf aanpassen.

Het besturingssysteem Android komt op een 21:9-scherm goed in beeld en past zich aan. Wel zul je moeten wennen aan het smalle scherm tijdens het surfen over het internet. Je ogen blijven maar bewegen naar een nieuwe regel toe. En wil je naar beneden scrollen om iets onderaan een artikel te lezen? Dan zul je maar blijven scrollen. Je raakt het overzicht ook een beetje kwijt, maar wellicht is dat tevens ook een kwestie van wennen.

Een groter probleem zijn sommige apps. Populaire apps als Facebook of WhatsApp zijn geen probleem. Je zult echter genoeg applicaties vinden in de Play Store die niet zijn geoptimaliseerd voor een 21:9-scherm. Het resultaat is dat een app uitgerekt wordt of dat je alsnog zwarte balken in beeld krijgt. Daar gaat dan gelijk het voordeel van een 21:9-scherm. Vind je een applicatie of game die wel geoptimaliseerd is? Dan is het 21:9-scherm wel erg fijn, doordat je veel beter vooruit kunt kijken. Het verschilt dus per applicatie of er goede ondersteuning is.

Connectiviteit

De Sony Xperia 10 is van alle moderne opties voorzien. Zo is dit model geschikt voor 3g, 4g, wifi en gps. Nfc is aanwezig, net als bluetooth 5.0. Onderop vinden we een usb-type-c-aansluiting. Ook sensoren als een versnellingsmeter, omgevingslichtsensor en nabijheidssensor vinden we terug. De vingerafdruksensor vinden we aan de rechterkant van de behuizing. Deze werkt snel en soepel en Sony heeft een fijne plek uitgekozen voor de vingerafdruksensor.

Speakers

De speaker vind je onderop de Sony Xperia 10. Deze speaker voldoet redelijk. Het lijkt in eerste instantie erop dat het toestel is uitgerust met twee stereo-speakers, maar het gaat uiteindelijk gewoon om een mono-speaker. Het geluid klinkt soms wat ver weg, maar is wel helder. Een bas ontbreekt volledig, maar die verwachten we ook niet op een smartphone. In dit segment is het geluid echter prima.

Camera’s

Van een merk als Sony verwacht je goede camera’s op een smartphone, maar dat valt in de praktijk toch enigszins tegen. Tevens is de fysieke camera-knop op dit toestel afwezig, wat we voorheen nog wel eens zagen bij smartphones van Sony. In de buitenlucht zijn de prestaties vrij behoorlijk. Foto’s zijn scherp, de kleurverzadiging is gelukkig beperkt gehouden en ook de bokeh-functie met een scherpe voorgrond en wazige achtergrond levert prima plaatjes op. Zoom je in op een foto dan levert de 13-megapixel hoofdcamera ook in de fijnere details uitstekende prestaties.

Foto gemaakt met Sony Xperia 10

Bij situaties met weinig licht is de fotokwaliteit zeer wisselend. Soms schiet je een plaatje waarvan het lijkt alsof deze met een oude telefoon met camera van 0,3-megapixel is genomen, terwijl je direct daarna nog een enigszins acceptabele foto hebt gemaakt onder dezelfde omstandigheden. De ontbrekende stabilisatie zorgt ervoor dat veel foto’s die je binnen maakt bewogen zijn . Ook ruis en uitgelopen kleuren komen voor. Voorop vinden we een camera van acht megapixel. Deze voldoet redelijk, maar ook hier zul je al snel ruis op je gemaakt foto’s zien. Buitenfotografie levert heel behoorlijke plaatjes af, binnen in het donker zijn de camera’s wat minder indrukwekkend.

Accuduur

De Sony Xperia 10 heeft een accu met een capaciteit van 2.870 mAh. Dit lijkt weinig. En dat is het in de praktijk eigenlijk ook wel. Je moet zuinig met deze smartphone omspringen om het einde van de dag te kunnen halen. Mij lukt het in ieder geval niet als grootgebruiker. Alhoewel snelladen wordt ondersteund, levert Sony standaard geen snellader mee, wat toch als een behoorlijk minpunt mag worden gezien. Deze zul je dus apart moeten aanschaffen.

Sony Xperia 10 – software

Waar Sony het wel altijd redelijk goed voor elkaar heeft is op het gebied van de software. De Sony Xperia 10 draait keurig op Android 9.0 Pie en het is vrijwel een kale versie van het populaire besturingssysteem. Daarnaast is Sony ook altijd snel met de updates. Tijdens het testen van het toestel kreeg ik keurig de laatste beveiligingsupdate van mei binnen. Toch is niet alles goed aan de software van Sony op dit toestel. Er staan een aantal applicaties voorgeïnstalleerd zoals Facebook en Netflix welke je helaas niet kunt verwijderen.

Een nadeel van een langgerekt scherm is dat het met één hand wat moeilijker is om iets bovenaan het scherm te kunnen aanklikken. Sony heeft daarom een transparante balk aan de rechterkant in beeld geplaatst. Hier moet je op dubbelklikken en deze laat je dan je meest gekozen applicaties zien. We zijn een dergelijk snelmenu ook weleens bij andere smartphones tegengekomen, maar daar moet je vaak swipen om deze tevoorschijn te halen, wat toch fijner werkt. Op de Sony Xperia 10 moet je dubbelklikken en aangezien de balk erg smal is, moet je goed je best doen om het snelmenu tevoorschijn te halen. Tot zover de naam ‘snelmenu’. Gelukkig is een appdrawer standaard aanwezig. Afgezien van een aantal voorgeïnstalleerde applicaties die je niet kunt verwijderen is het fijn om te zien dat Sony een relatief schone versie van Android heeft gebruikt. Toch blijven apps bovenin een probleem, aangezien je deze door het langgerekte scherm moeilijk kunt bereiken. De speciale zijsensor met ‘snelmenu’ lost dit probleem ook niet goed op.

Sony Xperia 10 – in gebruik

Alhoewel Sony een compleet toestel levert dat van alle moderne opties is voorzien, valt het toestel in gebruik toch wat tegen. Het 21:9-scherm is erg fijn voor films, series en games, maar voor gewoon gebruik is het wellicht te smal. Een artikel op internet lezen is niet fijn en ook zijn niet alle applicaties geoptimaliseerd voor een dergelijke beeldverhouding. Bij het lezen van een artikel blijven je ogen maar van links naar rechts gaan. Met wat geluk staan er net zeven woorden op een regel in beeld. Je kunt wel even vooruit met lezen door het langgerekte scherm, maar als je bijvoorbeeld bij een artikel naar de comments wilt scrollen, dan lijkt het alsof je uren aan het scrollen bent. Is het een kwestie van wennen? Wellicht, maar een 21:9-scherm lijkt niet te zijn gemaakt voor tekst.

Voor de rest is de Sony Xperia 10 een compleet toestel. De Android-ervaring werkt prima, de vingerafdruksensor is snel en je kunt best aardige foto’s maken in de felle buitenlucht. De wat tragere hardware merk je niet bij het surfen over het internet, maar wel als je verschillende apps open hebt staan. De batterij is ook te klein. Gebruik je jouw smartphone dagelijks veel? Grote kans dat je het einde van de dag dan niet zult halen. Sony heeft wel een prima behuizing neergezet. Alhoewel niet voorzien van glas aan de achterkant, ligt het toestel erg goed in de hand en is de behuizing ook zeer stevig.

Prestaties

De prestaties op het gebied van de snelheid vallen helaas tegen. In deze prijscategorie van het lage middensegment verwachten we gewoon betere specificaties. Een Snapdragon 630-processor met 3 GB werkgeheugen verwachten we in het budgetsegment, niet op een toestel van ruim 300 euro. En dat de specificaties niet geweldig zijn, dat is te merken. Het navigeren werkt niet altijd even soepel, waarbij er af en toe kleine vertragingen optreden. Vooral het wisselen tussen apps kan met de nodige vertraging gepaard gaan.

Sony Xperia 10 – conclusie

Kijk je graag films of series op je smartphone? Dan voldoet het prima 21:9-scherm zeker aan je wensen en heb je een kleine bioscoopervaring in je handpalmen. Het is fijn dat Sony daadwerkelijk innovatief wil zijn op de smartphonemarkt met nieuwe toestellen met een andere beeldverhouding. Waarom je echter een bioscoopervaring naar een klein scherm van 6-inch wilt brengen is weer een ander verhaal, want wie koopt nu een smartphone puur en alleen voor het kijken van films en series? Daar is het beeld mijns inziens veel te klein voor.

Als smartphone zelf valt de Sony Xperia 10 helaas tegen. Van de specificaties verwachten we in dit segment gewoon wat meer, de camera’s presteren bij minder licht ondermaats en vaak red je het einde van de dag niet met de kleine batterij. Hoe fijn het 21:9-scherm ook is bij films en series, bij normaal gebruik is het toch niet ideaal. Tijdens het surfen over het internet merk je dat het scherm te smal is om comfortabel te kunnen internetten en ook zijn niet alle applicaties geoptimaliseerd voor het 21:9-scherm. Het beeldscherm is overigens wel scherp, de camera’s maken aardige foto’s bij daglicht en de vrijwel kale versie van Android 9.0 Pie is mooi meegenomen. De fanatieke filmkijker op de smartphone zal ongetwijfeld smullen van het 21:9-scherm, mits deze groep gebruikers dan ook daadwerkelijk bestaat. Voor de rest valt de Sony Xperia 10 eigenlijk een beetje tegen. Het is geen slecht toestel, maar je hebt simpelweg betere alternatieven op de smartphonemarkt in dit segment.

6.5

Beoordeling

Pluspunten