Review: Oppo Reno 10x Zoom – is dit dé cameratopper?

14 augustus 2019 + 10 minuten 0 Reacties
Oppo Reno 10x Zoom

De Oppo Reno 10x Zoom heeft goede hardware en veelzijdige cameramogelijkheden. Is dit de beste camerasmartphone van dit moment? Je leest het in onze review van de Oppo Reno 10x Zoom.

De Oppo Reno 10x Zoom is de luxe uitvoering van de normale Oppo Reno. Het toestel heeft niet alleen snellere hardware, maar komt ook met uitgebreide cameramogelijkheden. De Chinese fabrikant wil met de release van de Reno-serie ook langzaam Europa gaan veroveren, net als Huawei dat enkele jaren geleden heeft gedaan. Hoe bevalt Oppo’s nieuwste vlaggenschip? We vertellen je het in deze review van de Oppo Reno 10x Zoom.

Oppo Reno 10x Zoom – specificaties

Oppo Reno 10x Zoom
Scherm 6,6-inch, 2.340 bij 1.080 pixels
Digitizer Nee
Processor  Qualcomm Snapdragon 855
RAM 8 GB
Opslaggeheugen 256 GB
SD Ja
HDMI Nee
USB Ja, usb-c
GPS Ja
3G/4G Ja
Bluetooth Ja, 5.0
NFC Ja
Camera’s 48, 8 en 13 megapixel achter, 16 megapixel voor
Accu 4.065 mAh Lithium Polymer

De Oppo Reno heeft een amoled-scherm van 6,6-inch in een resolutie van 2.340 bij 1.080 pixels. Het toestel is voorzien van een snelle Qualcomm Snapdragon 855-processor, 8 GB werkgeheugen en 256 GB opslaggeheugen. De batterij heeft een capaciteit van 4.065 mAh. Het toestel heeft achterop drie camera’s. Een hoofdcamera (Sony IMX586) van 48 megapixel, een ultragroothoeklens van acht megapixel en een telelens van dertien megapixel. De selfiecamera van zestien megapixel vinden we terug in de ‘haaienvin’. Middels één druk op de knop komt er aan de bovenkant een schuine pop-up camera tevoorschijn. De Oppo Reno 10x Zoom is verkrijgbaar voor 799 euro.

Naast deze luxere uitvoering is er ook een normale versie onder de naam Oppo Reno. Deze heeft minder snelle hardware en mist ook de ultragroothoeklens en de telelens. Dit toestel is verkrijgbaar voor 499 euro. Eerder kon je al de review lezen van de normale Oppo Reno.

Oppo Reno 10x Zoom – design

Een groot pluspunt van de normale Oppo Reno vonden wij het design. Het is dan ook goed nieuws dat de Oppo Reno 10x Zoom datzelfde design heeft. Geen notches, gaatjes in het display of grote schermranden. De voorkant van dit toestel bestaat nagenoeg volledig uit het display. De screen-to-body ratio is dan ook 93,1 procent. De frontcamera is echter wel gewoon aanwezig, maar komt aan de bovenkant uit de behuizing omhoog. Dit doet Oppo anders dan bij de concurrenten, want de pop-up camera komt hier schuin omhoog en wordt daarom ook wel ‘haaienvin’ genoemd. De pop-up camera beschikt ook over valbescherming, want zodra je het toestel per ongeluk laat vallen klapt de camera snel weer in.

Ook de O-dot is wederom te vinden op de 10x Zoom-editie van dit toestel. Dit is een kleine ceramische ring achterop het toestel en steekt enigszins uit. Dit beschermt de camera’s, die helemaal in de behuizing zijn weggewerkt, en zorgt er tevens voor dat het toestel wat beter op je bureau blijft liggen. De glazen achterkant is dan ook een lust voor het oog zonder verdere uitstekende delen. Het is één gladde en glanzende vlakte, waarbij de kleuren Jet Black en Ocean Green verschillende kleuren zwart en groen laten zien, afhankelijk van hoe het licht op het toestel schijnt.

Dat we met een hoogwaardig design te maken hebben zien we ook aan de verpakking en de vele extra’s die je direct meegeleverd krijgt. Zo zit er al standaard een screen protector op het display geplakt en krijg je een luxe hoesje meegeleverd. Je krijgt tevens een 20W-snellader en behoorlijk goede oordopjes met dezelfde kleurtinten als de smartphone meegeleverd. Het enige nadeel aan het design is dat het toestel net even een slagje groter is als de normale versie. Het toestel is met een gewicht van 215 gram behoorlijk zwaar te noemen, waarmee bediening met één hand na verloop van tijd voor vermoeidheid gaat zorgen.

Display

De Oppo Reno 10x Zoom heeft een groot amoled-scherm van 6,6-inch. De resolutie is 2.340 bij 1.080 pixels, wat neerkomt op 387 pixels-per-inch. Dat is een beetje aan de lage kant in vergelijking met andere toestellen in dit segment. Voor een dergelijk groot display van 6,6-inch is de resolutie eigenlijk net iets te laag. Dat wil niet zeggen dat het amoled-scherm slecht is. Wanneer je de telefoon met een normale afstand tot je ogen in de hand houdt zul je de pixels zeker niet kunnen tellen. Van dichtbij kun je wel zien dat het net even wat minder scherp is dan je mag verwachten in dit segment. De kwaliteit van de getoonde beelden is echter goed, maar haalt het niet bij het display van de vlaggenschepen van Huawei of Samsung. Het amoled-scherm zorgt wel voor heldere kleuren en omdat je geen notch of schermranden hebt, krijg je met de Oppo Reno 10x Zoom een scherm dat nagenoeg de gehele voorkant van de smartphone vult.

Connectiviteit

Alle moderne connectiviteitsopties zijn aanwezig. Wifi, bluetooth 5.0, gps, nfc en usb-c. Ook de bekende sensoren als een snelheidsmeter, gyroscoop en lichtsensor vinden we terug op het toestel. Onder het scherm vinden we een vingerafdruksensor en dit is één van de snelste in-display vingerafdrukscanners op de hedendaagse markt. Een 3,5mm-koptelefoonaansluiting ontbreekt, maar is met een verloopstukje op te lossen zodat je toch je normale oordopjes kunt gebruiken. Er is ook ruimte voor een micro-sd-kaart om het opslaggeheugen te vergroten.

Speakers

De Oppo Reno 10x Zoom heeft twee speakers aan boord. Naast de normale speaker onderaan het toestel kan ook de oorspeaker als speaker dienen. Deze zit in de pop-up camera verwerkt. Zo krijg je geluid van twee kanten. Het nadeel is alleen dat de oorspeaker qua kwaliteit veel minder goed is in vergelijking met de onderste speaker. Zo krijg je een beetje scheve verhoudingen. Het geluid wat uit de onderste speaker komt is redelijk te noemen, maar is geen uitschieter. Het geluid uit de oorspeaker is echter niet goed en klinkt blikkerig. Voor mij is dat geen probleem, want ik gebruik geen smartphone om muziek te luisteren uit de speakers van een toestel. Vind je speakers op een smartphone wel belangrijk, dan is dit wel iets om rekening mee te houden.

Tijdens het bellen zit de pop-up camera met de oorspeaker gewoon in het toestel, maar voor de kwaliteit maakt dat niet zoveel uit. Telefoongesprekken zijn wellicht niet zo helder als bij vergelijkbare toestellen, maar je gesprekspartner zal altijd goed te horen zijn.

Camera’s

Waar het bij de Oppo Reno 10x Zoom natuurlijk echt om draait zijn de camera’s. De 10x Zoom-optie zien we tenslotte terug in de naam van deze smartphone. Oppo zet vol in op de cameramogelijkheden van dit toestel. De haaienvin aan de voorkant heeft een camera van zestien megapixel. Achterop vinden we drie camera’s. Zo is daar de hoofdcamera van 48 megapixel. Dit is de Sony IMX586-sensor (f/1.7) die we ook vinden in toestellen als de Honor View 20, Xiaomi Mi 9, Asus ZenFone 6 en de OnePlus 7 en 7 Pro. Een uitstekende lichtsterke camera die goede beelden op het scherm tovert. Je kunt in 48 megapixel foto’s schieten, maar ook vier pixels laten combineren tot één scherpe foto van twaalf megapixel. Niet voor niets wordt deze camerasensor veel gekozen op dit moment, maar het ligt ook aan de software hoe de hardware zo optimaal mogelijk gebruikt wordt. En dat heeft Oppo vrij aardig voor elkaar met deze sensor.

Daarnaast is er een ultragroothoeklens van acht megapixel (f/2.2) aanwezig. Deze camera heeft al wat meer moeite met situaties met weinig licht. De foto’s in daglicht zijn prima, maar acht megapixel is net even te weinig voor echt mooie foto’s. Het hoogtepunt qua camera’s is de telelens van dertien megapixel (f/3.0). Hiermee kun je tot 5x optisch inzoomen zonder kwaliteitsverlies, tot 10x hybride inzoomen met een mix van optisch en digitaal en uiteindelijk tot maar liefst 60x digitaal inzoomen. Het is wel een vreemde keuze dat de camera-app van Oppo de 5x zoom overslaat. De automatisch stappen gaan van ultragroothoek, 1x, 2x, 6x naar 10x zoom. En dat terwijl optisch inzoomen 5x zoom is. Gelukkig kun je dit zelf aanpassen via een slider in de camera-app. Zo kun je zelfs helemaal inzoomen tot 60x zoom. Dit lijkt leuk, maar levert in de praktijk zeer wazige foto’s op waar je de pixels kunt tellen. Hieronder zie je een fotoserie met de bovenstaande automatische stappen en de 60x zoom.

Ultragroothoeklens

Hoofdcamera 1x zoom

2x zoom

6x zoom

10x zoom

60x zoom

Hoe zijn de foto’s van de Oppo Reno 10x Zoom? Over het algemeen schiet je vrij aardige foto’s met dit toestel. Het probleem van de Oppo Reno 10x Zoom is echter dat er ook een Huawei P30 Pro bestaat. Alhoewel dat toestel soms even iets te ver doorschiet met de hulp van de kunstmatige intelligentie, waardoor foto’s onnatuurlijk ogen, daar is de kwaliteit van die camera’s over het algemeen net iets beter dan die op de Oppo Reno 10x Zoom. De fotokwaliteit is zeker niet slecht, integendeel, dit toestel is samen met de Huawei P30 Pro voorzien van de meest veelzijdige camera-opties van dit moment. Waar de foto’s op de Oppo Reno 10x Zoom bij daglicht wellicht net even natuurlijker ogen, daar legt het toestel het bij situaties met weinig licht, de ultragroothoeklens en de telelens net af tegen het toestel van Huawei. Vergelijken we de Oppo Reno 10x Zoom echter met de OnePlus 7 Pro, dan komt het toestel van Oppo daar op het gebied van de camera’s als winnaar uit de bus. Dat toestel heeft echter weer een veel beter display. De camera’s van de Oppo Reno 10x Zoom zijn erg goed, maar niet het beste wat er vandaag de dag op de markt verkrijgbaar is.

Overigens heeft de pop-up camera op de Reno 10x Zoom dezelfde problemen als op de reguliere versie. Hier zul je al snel stof en vuil langs de randen aantreffen. Het zorgt er ook voor dat dit toestel niet waterdicht is. De pop-up camera maakt degelijke foto’s waarbij de ondersteunende AI soms net even teveel het gezicht strak trekt. Filmen kan op de Oppo Reno 10x Zoom in 4k. Beelden zijn over het algemeen goed, maar de stabilisatie laat te wensen over. De kwaliteit bij bewegend beeld in 4k schiet dan ook net tekort.

Accuduur

De Oppo Reno 10x Zoom beschikt over een batterij met een capaciteit van 4.065 mAh. En bij dagelijks gebruik is dit een uitstekende batterij die je niet alleen met gemak de dag doorbrengt, maar ook de tweede dag kan overleven zonder opladen. Het toestel beschikt over Oppo’s VOOC-snellaadtechnologie. Hiermee laad je het toestel in ongeveer anderhalf uur volledig op. Oppo heeft echter ook Super VOOC-technologie in huis, die we eerder tegenkwamen op de Find X en de RX 17 Pro. Hiermee kun je deze toestellen in ongeveer drie kwartier volledig opladen. Deze supersnellaadtechnologie ontbreekt echter op de Oppo Reno 10x Zoom. Je krijgt een 20W-snellader meegeleverd en zult dus net even langer moeten wachten voordat je toestel weer helemaal is opgeladen dan bij eerdere toestellen van Oppo.

Oppo Reno 10x Zoom – software

De Oppo Reno 10x Zoom draait op Android 9.0 Pie met Oppo’s softwareschil ColorOS 6.0. Eerdere versies van ColorOS waren erg op de Chinese markt gericht en veel mensen vonden het dan ook één van de minst fijne softwareschillen van Android. ColorOS 6.0 doet echter een hoop goed. De naam zegt het al. ColorOS brengt veel kleur met zich mee. Het menu voor de snelle instellingen heeft grote icoontjes en de gehele ‘feel’ van ColorOS doet eerder denken aan Apple’s iOS dan aan Android.

Toch is ColorOS 6.0 eigenlijk helemaal zo slecht nog niet. Je kunt veel dingen zelf instellen met deze nieuwste versie van de softwareschil, zoals bijvoorbeeld een app-lade. Vervelend is wel dat er enkele voorgeïnstalleerde apps op staan zoals Facebook, Yandex en Aquamail. Gelukkig kun je dit gewoon verwijderen. ColorOS 6.0 is echter snel en vertragingen ben ik niet tegengekomen. Het menu voor de instellingen is overzichtelijk en functies heb je snel gevonden. Het is een kwestie van smaak of ColorOS 6.0 je zal bevallen, want het is anders dan de softwareschillen van Samsung of Huawei. Echt storend is het met deze nieuwste versie niet meer, alhoewel er toch enkele schoonheidsfoutjes op het gebied van de vertaling te vinden zijn in enkele dieper gelegen menu’s.

Oppo en software blijft altijd een dingetje. De eerdere toestellen van de Chinese fabrikant faalden op het gebied van de software. Je moest lang wachten op de nieuwste Android-versie en ook de beveiligingsupdates lieten soms lang op zich wachten. Oppo bracht geen duidelijkheid voor het updatebeleid voor de Reno-serie en dus moesten we maar afwachten hoe vaak en wanneer de updates zouden verschijnen. Tot op heden hebben gebruikers echter nog niets te klagen. Oppo brengt tot nu toe elke maand trouw de nieuwste beveiligingsupdates voor het toestel uit, terwijl ook de softwareschil ColorOS 6.0 regelmatig van een update wordt voorzien. Hopelijk zet Oppo deze lijn ook de komende maanden op deze manier door.

Oppo Reno – in gebruik

Het belangrijkste aan een smartphone is natuurlijk het gebruik ervan. Hoe bevalt de smartphone tijdens je dagelijkse bezigheden? Ik heb de Oppo Reno 10x Zoom enkele weken als dagelijkse telefoon gebruikt. En dat is voor het overgrote deel uitstekend bevallen. Het toestel ziet er schitterend uit en is dankzij de hardware supersnel. Het display is prima, maar niet de beste in deze prijscategorie. De schuine pop-up camera geeft het toestel wel een unieke uitstraling.

Na enkele dagen wennen heb ik ColorOS 6.0 niet als een groot probleem ervaren. Tot nu toe krijgt het toestel elke maand de laatste updates en de softwareschil over Android 9.0 Pie werkt behoorlijk intuïtief. Het gewicht van het toestel is wel een klein probleem. Het gewicht van 215 gram lijkt weinig, maar mede door de grote afmetingen zal je hand na verloop van tijd wel vermoeid raken. Ontgrendelen werkt razendsnel met de vingerafdruksensor in het display en is mogelijk de snelste in-display vingerafdruksensor van dit moment.

De veelzijdige camera-opties maken dit toestel een echt cameramonster. De camera’s toveren natuurlijke kleuren op het scherm en presteren bij daglicht gewoon goed. Tijdens nachtfotografie legt dit toestel het wel af tegen de Huawei P30 Pro en het is ook jammer dat de ultragroothoeklens maar acht megapixel heeft. 60x digitale zoom lijkt leuk, maar levert één grote pixelbrij op, net als dat de Huawei P30 Pro dat ook had met 50x digitale zoom. Op 10x zoom zijn de prestaties over het algemeen echter prima.

Huawei P30 Pro en de Oppo Reno 10x Zoom

Het probleem van dit toestel is echter de prijs. In China kost de Oppo Reno 10x Zoom ongeveer 500 euro en in India rond de 530 euro, terwijl de Huawei P30 Pro daar vele malen duurder is. In Nederland koop je de Oppo Reno 10x Zoom en de Huawei P30 Pro voor ongeveer hetzelfde bedrag, namelijk 799 euro . Als je dan een smartphone met name koopt voor de cameraprestaties, waarom zou je voor hetzelfde bedrag dan een smartphone kiezen met mindere cameraprestaties? Met een prijs van 599 euro zou het toestel beter tot zijn recht komen, want dan neem je de iets mindere cameraprestaties eerder voor lief in vergelijking met een beter alternatief dat een paar honderd euro duurder is. In Europa lijken we dus met name te moeten betalen voor de marketing van Oppo als hoofdsponsor van het tennistoernooi Wimbledon en als sponsor van FC Barcelona, want in Azië kan men het toestel wel voor een veel lagere prijs op de markt zetten.

Prestaties

De Oppo Reno 10x Zoom maakt gebruik van de nieuwste hardware en dat is te merken. Het toestel is ontzettend snel met meer dan voldoende werkgeheugen en grote opslagmogelijkheden van 256 GB. Wat je dit toestel ook laat doen, van het spelen van de nieuwste games tot aan het kijken van je favoriete serie, enige vorm van vertraging zul je niet tegenkomen. De Oppo Reno 10x Zoom is een razendsnel toestel die alle taken met gemak aan zal kunnen.

Oppo Reno 10x Zoom – Conclusie

De Oppo Reno 10x Zoom doet veel dingen goed. Het toestel ziet er fantastisch uit, heeft snelle specificaties, een prima batterijduur en een volledig scherm zonder gaatjes of een notch. Oppo zet het toestel in de markt als een echt cameramonster, dat zien we ook aan de 10x Zoom in de naam van dit toestel. Het is dan ook jammer dat het display net even wat minder is dan van de directe concurrenten en op het gebied van de camera’s moet de Oppo Reno 10x Zoom het net afleggen tegen de Huawei P30 Pro. Hierdoor is de Oppo Reno 10x Zoom eigenlijk net even te duur in de markt gezet, maar feit blijft dat het een zeer goed en veelzijdig toestel is.

Koop je een smartphone niet vanwege de beste cameraprestaties, dan heb je met de Oppo Reno 10x Zoom een supersnelle en mooie smartphone in handen waar je de komende jaren veel plezier aan zult beleven. Oppo levert met de Reno 10x Zoom een prima toestel af om de Westerse markt te veroveren en is wat ons betreft dan ook een blijvertje in Europa.

8.0

Beoordeling

Pluspunten