IFA 2019: het redactieteam over de grootste techbeurs van Europa

10 september 2019 9 Minuten 0 Reacties
weekly

Elk jaar reist de redactie van FWD Magazine af naar Berlijn om een week lang verslag te doen van allerlei grote aankondigingen. In dit artikel blikken we terug op onze ervaringen op de beurs en geven we een kijkje achter de schermen.

Ieder jaar zijn we begin september in Berlijn voor de IFA-beurs, de grootste techbeurs van Europa. Op de beurs doen verschillende grote fabrikanten, zoals Samsung, Huawei, Philips, Teufel, Nokia en meer, verschillende aankondigingen. Zo nu en dan komen er ook nog wel eens producten naar voren waar we naar uitkijken. Maar we zijn bovenal hard aan het werk om de sites te vullen met nieuws, hands-on, video’s en achtergrondartikelen. Dit jaar zijn we met vijf man afgereisd naar de Duitse hoofdstad en iedereen deelt hieronder z’n ervaring.

Martijn Chel – hoofdredacteur

Voor ons Europeanen is IFA de belangrijkste beurs van het jaar, waar we de nieuwste producten op het gebied van consumentenelektronica kunnen bekijken. Als redactie kijken we hier ook naar uit aangezien we producten van dichtbij kunnen ervaren, nieuwe dingen kunnen ontdekken en vooral ook met fabrikanten kunnen spreken over het hoe en waarom van die nieuwe producten. Dit levert mijzelf interessante inzichten op en het gagdethart gaat van al dat moois ook harder kloppen.

Dit jaar is het allemaal echter wat minder dan voorgaande jaren, met name wat grote lanceringen betreft. In de categorieën die wij vooral verslaan – audio, video, smarthome en mobile – hebben veel fabrikanten hun nieuwe producten al eerder in het jaar aangekondigd. Het was dus vooral tonen wat ze hebben, met hier en daar een uitzondering. Zo was de nieuwe OLED984 van Philips een indrukwekkende verschijning en kwamen we wat leuke nieuwe smarthome-producten tegen. Blies een nieuw product ons echt van de stoel? Nee, dat dit jaar helaas niet.

Persoonlijk heb ik dit jaar veel tijd besteed aan het maken van diverse video’s over interessante onderwerpen, waaronder nieuwe tv-trends en smarthome-ontwikkelingen. Het blijft een mooie ervaring om over deze indrukwekkend grote beurs te lopen, en vooral ook even stil te staan bij kleine bedrijven die vaak innovatieve en leuke producten tonen. Op IFA is van alles wat te vinden en onze websites staan weer vol met mooie nieuwtjes. Ik ga dus zeker met een tevreden gevoel naar huis. Daarbij is het voor ons als redactie ook altijd een leuke manier om samen een week hard te werken maar het zeker ook gezellig te hebben. Dit jaar bestond ons team uit vijf personen, wat het weer een mooie en unieke ervaring maakte. Maar, nu, nu ben ik er wel klaar mee.

Tom Dijkema – neuriënde reporter

Zes dagen rondlopen in Berlijn op de grootste techbeurs van Europa. Vooraf probeer je je voor te stellen hoe dat is, maar in de praktijk gaat alles toch weer anders dan je gedacht zou hebben. Het was mijn eerste IFA — om je een indruk te geven hoe groot de beurs nu eigenlijk is: er zijn 27 hallen, waarvan een flink aantal ook nog eens bestaat uit meerdere verdiepingen. Om van de ene kant van de Messe naar de andere kant te lopen, in de drukte, ben je al snel twintig minuten onderweg.

De Jaarbeurs in Utrecht lijkt wel op Madurodam vergeleken met de Messe in Berlijn. Geen dag is ook hetzelfde. De eerste dagen vlieg je heel Berlijn door om naar afspraken te gaan. Niet alleen op de beursvloer zelf, maar fabrikanten houden evenementen en presentaties door heel de stad heen. Zo ben ik onder andere bij Sonos en TCL geweest. Je hebt vaak weinig tijd tussen je afspraken door, maar zult toch de nodige berichten online moeten zetten. Heb je een dag minder dan twintigduizend stappen gezet, dan heb je niet goed genoeg je best gedaan.

Gelukkig zijn er ook dagen, met name richting het einde van de beurs, dat je rustig in de mediaruimte kunt zitten werken. Theme song van deze IFA was ongetwijfeld Atemlos durch die Nacht van Helene Fischer. Ondanks dat we op tweehonderd meter afstand van ons appartement een karaokebar hadden, zijn we hier tot mijn spijt niet geweest. Ik denk dat de rest van de redactie al genoeg had van mijn geneurie gedurende de zes dagen dat we hier in Berlijn aanwezig waren. We zijn er klaar mee.

Marlinde Venema – videoteam

Dit jaar ben ik voor de tweede keer met het team van FWD Magazine mee geweest naar de IFA. Samen met mijn collega doe ik de videoredactie. Wij lopen dus een aantal dagen met camera-apparatuur de Messe op en neer om op zoek te gaan naar leuke videocontent. Hoofdredacteur Martijn Chel vertelt voor onze camera over de nieuwste producten die op de IFA zijn gepresenteerd.

Vorig jaar liep ik zelf ook met een camera in mijn hand, deze keer heb ik dat aan mijn collega overgelaten en heb ik de videomontages op me genomen. In hal 22 hadden we een eigen edit room tot onze beschikking waar ik al het videomateriaal kon verwerken om daar leuke filmpjes van te maken (binnenkort op de FWD-kanalen op YouTube te bewonderen!).

Aan de ene kant was dat een goede deal, omdat ik op mijn kont kon blijven zitten, terwijl mijn collega met zware apparatuur verschillende rondjes gigantisch beursterrein moest afleggen. Aan de andere kant heb ik van de IFA-sfeer niet veel meegekregen, omdat ik eigenlijk de hele dag tegen dezelfde vier muren heb aangekeken. Maar ik klaag uiteraard niet.

Gelukkig kon ik op zondag nog een snel rondje maken en zelf wat producten bewonderen. Ik heb zelfs voor het eerst VR-bril opgehad. Ook op het gebied van videoproductie waren er mooie producten te zien, wat voor ons interessant is. Het is ook altijd leuk om te zien hoe andere mediateams – en dat zijn er een hoop – uitgerust zijn en welke merken veel en weinig aandacht krijgen. Al met al was het voor ons een productief weekend en ik hoop dat we er volgend jaar weer bij zijn!

Machiel Spruijt – videoteam

Als cameraman op de IFA kijk je vaak meer door de lens van de camera naar je omgeving dan met eigen ogen. En door de lens is niet alles even mooi. Tv’s bijvoorbeeld, zijn vaak ellendig om in beeld te brengen. Platte oppervlakken, waarvan je de beeldkwaliteit nooit helemaal kan overbrengen op camera. Maar dit jaar was dat anders. Niet 8k stal wat mij betreft de show, maar de vernieuwende vorm en functie: de tv als meubelstuk.

Oprolbare oled’s van LG, ingelijste tv’s van Samsung in felle kleuren en doorzichtige oled’s met houten lijst van Panasonic. Niet alleen zou ik ze stuk voor stuk graag in mijn woonkamer zien, ook viel er eindelijk wat in beeld te brengen op camera. De tv is niet meer slechts een tweedimensionaal zwart vlak, maar een driedimensionaal meubel. Binnenkort allemaal te zien op het FWD YouTube-kanaal.

Verder was de IFA: een hoop kilometers afleggen, struikelen over veel Duitsers en Chinezen, slenteren tussen eindeloos veel koelkasten en koffiezetapparaten, camera’s vergelijken met andere cameramannen (wie heeft de grootste?) en proberen uit te vogelen waarom al die smarthomeproducten nou eigenlijk nuttig zijn. Tot volgend jaar!

Wesley Akkerman – redactiechef

Ieder jaar wanneer de voorbereidingen getroffen worden voor de IFA-beurs, dan komen er snel sterke verhalen naar boven over bier drinken en bratwurst eten. Dit jaar viel het met het bier drinken wel mee en hebben we ons dus gedragen, maar er zijn wel heel wat worsten naar binnengewerkt. Dat hoort er toch een beetje bij wanneer je in Duitsland bent. Die bratwursten eten we voornamelijk op het beursterrein, daarbuiten nemen we het ervan in het centrum of tijdens één van de etentjes en feestjes die georganiseerd worden.

De andere vijftig procent van de tijd dat we hier zijn, besteden we aan het schrijven van artikelen. Nieuws, maar ook hands-ons vreten onze aandacht en computertijd op. Zeker in het begin van zo’n beurs kom je eigenlijk niet op de beursvloer zelf. Of je zit in de persruimte artikelen te schrijven of je bent op locatie voor een afspraak. Dit jaar had ik onder meer afspraken bij Samsung, Harman en Teufel en heb zodoende veel meegekregen over televisies en audio. Dat is fijn, want zeker op het gebied van televisies gaat alles in een razend tempo.

In de tijd tussen het eten en werken is er weinig tijd voor vrijetijdsbesteding. Daardoor is twee uurtjes bank hangen ook wel eens lekker en was ik blij dat Nintendo Banjo-Kazooie uitgebracht had voor Super Smash Bros. Ultimate. Kon ik me toch even ergens anders op focussen. Echt grote, interessante aankondigingen die een nieuwe tijd inluiden zijn er dit jaar niet geweest tijdens IFA, maar we hebben ons desondanks goed kunnen vermaken met alle nieuwe gadgets en meer. Op naar volgend jaar.

Verslag IFA 2019

Wil je al het nieuws vanaf de beursvloer van IFA 2019 nog eens doorlezen, dan kun je terecht in ons IFA 2019 archief. Overigens houden we ons ook bezig met productlanceringen op het gebied van smart home, home cinema en wearables. Hiervoor kun je terecht op SmarthomeMagazine.nl en HomecinemaMagazine.nl.

Reacties (0)